به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در سال ۲۰۲۵، تحولات سریع در حوزه حملونقل شهری موجب شده بسیاری از کلانشهرهای جهان بهدنبال راهکارهایی برای کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و ایجاد سیستمهای حملونقل عمومی کارآمد و پایدار باشند. افزایش جمعیت شهری، فشارهای زیستمحیطی و پیشرفتهای فناوری موجب شده تا شهرها برنامههای نوآورانهای را در زمینه توسعه شبکههای حملونقل ترکیبی و فعال (پیادهروی و دوچرخهسواری) به اجرا بگذارند. در این میان چندین شهر با ایجاد زیرساختهای متراکم، مقرونبهصرفه و قابل اعتماد حملونقل عمومی، به الگوهای موفق جهانی تبدیل شدهاند. در ادامه، به معرفی پنج شهر برجسته در زمینه توسعه حملونقل عمومی و سبک زندگی کمتر وابسته به خودروهای شخصی میپردازیم.

چنگدو، چین: بازآفرینی یک کلانشهر با شبکه وسیع مسیرهای سبز
چنگدو در چین با ایجاد طولانیترین مسیر سبز جهان، انقلابی در حملونقل فعال ایجاد کرده است. این شبکه بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مسیر ویژه پیادهروی و دوچرخهسواری را به هم متصل میکند و مناطق مسکونی، تجاری و صنعتی را بهطور فراگیر پوشش میدهد. براساس جدیدترین گزارشها، این طرح موجب شده میلیونها نفر بتوانند از حملونقل فعال بهعنوان گزینه اصلی رفتوآمد روزانه خود بهره ببرند.

هنگکنگ: تلفیق حملونقل متراکم و رشد آماده برای خودروهای برقی
سیستم حملونقل عمومی هنگکنگ یکی از بهترینهای جهان است و با ظرفیت بالا، خدمات پرتردد و هزینه مناسب، شهرت جهانی دارد. یک تحلیلگر حملونقل تأکید میکند که علاوهبر این، نرخ بالای پذیرش خودروهای برقی در این شهر میتواند به مرور زمان موجب افزایش پایداری و کاهش آلودگی شود و ترکیب موفقی از حملونقل عمومی و وسایلنقلیه پاک را به همراه داشته باشد.

اسلو، نروژ: هماهنگی حملونقل عمومی و تردد فعال
اسلو با هدف کاهش استفاده از خودروهای شخصی در مرکز شهر، اقدام به گسترش فضاهای سبز و یکپارچهسازی مسیرهای پیادهروی و دوچرخهسواری با شبکه حملونقل عمومی کرده است. در این شهر، دوچرخهها مجاز به سوار شدن بر اتوبوسها و ترامواها هستند که این اقدام به انعطافپذیری حملونقل اضافه کرده است. این تغییرات موجب شده گزینههای پیادهروی، دوچرخهسواری و استفاده از حملونقل عمومی به انتخابهای اصلی ساکنان تبدیل شود، اگرچه این فرهنگ بیشتر در مناطق مرکزی نسبت به حومه بیشتر پذیرفته شده است.

پاریس، فرانسه: گزینههای چندوجهی برای تردد گ روان در شهر
پاریس بهواسطه شبکه گسترده مترو و اتوبوس و تنوع گزینههای چندوجهی همچون دوچرخه، اسکیت و اسکوترهای برقی یکی از بالاترین رتبهها را در شاخصهای جهانی حملونقل عمومی کسب کرده است. این سیستم بهدلیل مقرونبهصرفه بودن و پوشش فراگیر، بسیاری از شهروندان و گردشگران را تشویق میکند تا به جای خودروهای شخصی از حملونقل همگانی بهره ببرند. البته الگوهای استفاده از این خدمات در بعضی محلهها ممکن است تفاوت داشته باشد.

استکهلم، سوئد: ترکیب حملونقل برقی، تراکم خدمات و پایداری
استکهلم با داشتن شبکه متراکم حملونقل عمومی و پذیرش بالای خودروهای الکتریکی، یکی از شهرهای پیشرو در توسعه حملونقل پاک است. این شهر اهداف بلندمدتی برای تحقق حملونقل بدون کربن دارد که در برنامهریزی شهری خود استفاده از انرژی پاک، خودروهای برقی و وسیعسازی حملونقل عمومی را به صورت یکپارچه دنبال میکند. هرچند هنوز اندازهگیری کامل تأثیرات این سیاستها بر کاهش آلودگیها زمانبر است، اما روند کلی نویدبخش است.





نظر شما