به گزارش خبرگزاری ایمنا؛ مهدی تکلو پژوهشگر مطالعات جنسیت در یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: « امام وقتی میخواست در تقویم رسمی روز ولادت حضرت صدیقه طاهره (سلامالله علیها) را به نام «روز زن» معین کند، از یک موقعیت سیاسی با زنان تخاطب میکرد. زنها راکد نبودند و امام هم در رکود روز زن را اعتبار نکرد.
اینگونه نبود که چون عرف دنیا و رژیم سابق روزی را به نام زن مقرر کرده بودند لازم بود تا حکومت نوپای اسلامی هم به دنبال بهانهای برای جانمایی زن در تقویمش باشد. روز زن تکویناً در نطقۀ مقابل جهان فانتزیمسلکها بود.
امام روز زن را از «مناسبت عرفی» به «مقام سلوکی» تبدیل کرد و تصویب آن را نه برای حفظ ظاهر بلکه نتیجه قهری یک حرکت واقعی و دارای ثمر معرفی نمود. در نگاه امام زنهای ایرانی قیام کردند و مجاهده نمودند. از وضعیت اخته و حاشیه که شرقیها و متحجرها قرنها برای آنها تدارک دیده بودند جستند و مقابل دامهای غربیها و متجددها هم ایستادند.
خروج زن از ظلمت و راهبری زنان برای ملت به سوی نور نیاز به گرامیداشت داشت. به تعبیر امام زنهای متعهد در نقش «اساس ملت مسلمان» ظاهر شدند و در «پیشانی» نهضت قرار گرفتند و هم قیام کردند و هم به قیام کشاندند.
این فرایند در نگاه امام فرایند سلوکی تشبه و مواسات با صدیقه طاهره (س) بود و نه مصرف یک شخصیت تاریخی با نازلترین خوانشها. زن ایرانی خودش را به مسیر تاریخی حضرت زهرا (س) متصل کرد و شایستۀ مقام «روز زن» شد.
روز زن در فاهمه امام انشعاب نور فاطمی در روح زن ایرانی بود؛ فلذا میباید این زن را که حقاً خود را به خوبی به پروژۀ صدیقه طاهره (س) متصل کرده بود و خط سیاسی زنانه او را پی میگرفت تجلیل کرد.
روز زن روز زنانی است که به میدان مبارزه پیوستند، مستقلانه فکر کردند، اراده ورزیدند، تشخیص دادند، به موقع در صحنه بودند، هزینه دادند، حرکت بخشیدند، زندگی آفریدند و سپس استقامت کردند.
روز زن به تعبیر امام «روز پیروزی زن» بود. پیروزی، موقعیت کسانی است که میجنگند، بر خویشتن خود تحفظ و استعداد فطری خود را شکوفا میکنند. روز زن روز زنهایی است که اهل اراده و اقامهاند و روز زن را تنها کسانی میتوانند به زنها تبریک گویند و گرامی بدارند که قدردانی «زن سیاسی» باشند.
امیدوارم هر چه زودتر روز فانتزی زن را بدرقه کنیم و به استقبال احیای روز سیاسی زن برویم. روز پیروزی زن، روز سیاسی زن مبارک! »




نظر شما