محبوب عبداللهپور در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان شرقی اظهار کرد: چالش ترافیک در تبریز، تنها یک معضل محلی یا ناشی از رفتار شهروندان نیست بلکه بازتابی از یک بحران ساختاری و ریشهدار در سیاستگذاری حملونقل شهری کشور است.
وی افزود: طی دهههای گذشته، در بسیاری از شهرهای ایران از جمله تبریز رویکرد غالب در برنامهریزی شهری بر توسعه خودرو محور و گسترش سطح معابر بوده است؛ بدون آنکه به اصول کلیدی «تقاضامداری در حملونقل»، «توسعه پایدار»، یا «مدیریت هوشمند سفر» توجهی شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری تبریز با بیان اینکه ساخت بزرگراهها، زیرگذرها و تقاطعهای غیرهمسطح بهعنوان راهحل اصلی مقابله با ترافیک قلمداد شدهاند، تصریح کرد: در حالی که تجربه جهانی نشان میدهد افزایش ظرفیت معابر بدون کنترل همزمان تقاضای سفر، تنها منجر به جذب بیشتر خودروها و تشدید ترافیک در افق میانمدت خواهد شد.
عبداللهپور اضافه کرد: کلانشهر تبریز نیز بهدلیل تمرکز بیش از حد بر زیرساختهای فیزیکی از توسعه متوازن زیرساختهای نرم همچون حملونقل عمومی کیفی، سامانههای هوشمند مدیریت ترافیک و سیاستگذاری مبتنی بر داده غافل مانده است.
وی با اشاره به اینکه سیاستهای ملی در زمینه واردات خودرو، قیمت پایین سوخت، اجرا نکردن مالیات بر مالکیت یا استفاده مکرر از خودروی شخصی و نبود کنترل واقعی بر صدور مجوزهای ساختوسازهای متراکم در بستر شبکههای پرترافیک، همه به تقویت مدل سفر با خودروهای شخصی دامن زدهاند، عنوان کرد: این الگوی معیوب در نهایت شهرهایی همچون تبریز را با معضلاتی از جمله آلودگی هوا، کاهش کیفیت زندگی، اتلاف زمان شهروندان و فرسایش سرمایه اجتماعی روبهرو کرده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل شهرداری تبریز درباره راهکارهایی برای عبور از بحران ترافیکی کلانشهر تبریز خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن راهکارهای مقطعی و سطحی کافی نیست بلکه نیازمند یک بازنگری کلنگر در سیاستگذاری حملونقل شهری هستیم که بر سه محور اصلی استوار باشد که شامل کاهش وابستگی به خودروی شخصی، تقویت نظام حملونقل عمومی و مدیریت هوشمند فضا و تقاضای سفر است.
عبداللهپور عنوان کرد: مدیریت موفق ترافیک در تبریز در گرو یکپارچگی نهادی میان شهرداری، پلیس راهور، شورای شهر و سایر نهادهای تصمیمگیر است و بدون انسجام ساختاری، پایداری بودجهای و اراده اجرایی، حتی بهترین طرحها نیز در چرخه بوروکراسی گرفتار خواهند شد.
وی گفت: آینده حملونقل تبریز نه در توسعه بیپایان خیابانها بلکه در تغییر رفتار سفر شهروندان، توسعه زیرساختهای نرم و بهرهگیری از ابزارهای هوشمند و عادلانه رقم خواهد خورد.




نظر شما