دانشجوی امروز باید تمدن‌ساز باشد، نه فقط درس‌خوان

رسالت دانشجویی فراتر از درس خواندن است، دانشجو باید نسخه بهتر خود را بسازد و در مسیر پیشرفت علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور نقش‌آفرینی کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دانشجویان به‌عنوان نیروهای جوان و پویا، نقش مهمی در تحول اجتماعی و فرهنگی جامعه بر عهده دارند. دوران تحصیل برای آن‌ها فرصتی بی‌نظیر است تا علاوه بر یادگیری علمی به کشف و پرورش استعدادها و توانایی‌های خود بپردازند، ایجاد حس مسئولیت نسبت به آینده کشور و جامعه، باید یکی از دغدغه‌های اصلی هر دانشجو باشد.

مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های مختلف دانشگاهی، همچون انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و کرسی‌های آزاداندیشی، بستر مناسبی برای تقویت تفکر انتقادی و بهبود مهارت‌های اجتماعی آن‌ها فراهم می‌آورد. در دنیای امروز، سواد رسانه‌ای و توانایی تحلیل اطلاعات از اهمیت بسیاری برخوردار است. دانشجویان باید قادر باشند در میان انبوه اطلاعات، حقیقت را تشخیص دهند و نظرات خود را به‌درستی ابراز کنند.

دانشگاه به‌عنوان یک نهاد آموزشی و فرهنگی، وظیفه دارد محیطی فراهم کند که دانشجویان بتوانند در آن به رشد فردی و اجتماعی خود بپردازند. وجود فرصت‌های متنوع برای مشارکت در فعالیت‌های دانشجویی، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا مسئولیت‌پذیری خود را افزایش دهند و به سوی کشف مسیرهای جدید برای ارتقا جامعه حرکت کنند.

تحصیل برای دانشجویان نباید تنها به هدف کسب مدرک محدود شود، بلکه باید فرصتی باشد برای درک اهمیت نقشی که در آینده جامعه ایفا خواهند کرد، آن‌ها باید این دوره را به‌عنوان آغاز مسیری ببینند که به آن‌ها امکان می‌دهد تا تغییرات مثبتی را در جامعه ایجاد کنند. ارتقای تفکر خلاق و انتقادی، همراه با تقویت مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، به آن‌ها کمک می‌کند تا به رهبران آینده جامعه تبدیل شوند.

تعامل فعال با استادان و همکلاسی‌ها، فرصت ارزشمندی برای یادگیری و افزایش دانش و تجربه محسوب می‌شود، برنامه‌ریزی منظم و هدفمند درسی و حضور فعال در مباحث کلاسی، می‌تواند به ارتقای کیفیت یادگیری دانشجویان کمک کند، دانشجویان با بهره‌گیری از این فرصت‌ها، نه‌تنها در مسیر تحصیلی خود پیشرفت می‌کنند، بلکه برای آینده شغلی و حرفه‌ای خود نیز آمادگی بیشتری پیدا می‌کنند.

دانشجوی امروز باید تمدن‌ساز باشد، نه فقط درس‌خوان

خودشناسی و توسعه فردی

رضا علی نوروزی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روز دانشجو ریشه در واقعه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ دارد؛ روزی که سه دانشجو در اعتراض به دخالت‌های بیگانه و فضای سرکوب پس از کودتای ۲۸ مرداد در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند. این روز تنها یک مناسبت تقویمی نیست، بلکه نماد استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و مسئولیت اجتماعی دانشجویان است. دانشجو امروز نمی‌تواند تنها به نمره و مدرک بسنده کند و رسالت دانشجویی مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها و فرصت‌هاست که به رشد فردی، حرفه‌ای و اجتماعی دانشجو کمک می‌کند.

وی افزود: نخستین محور رسالت دانشجویی خودشناسی و توسعه فردی است، دانشجو باید بداند چه ارزش‌ها و علایقی دارد و چرا آن رشته یا مسیر را انتخاب کرده است، شناخت خود، مقدمه ساختن نسخه بهتر خویش است؛ تقویت مهارت‌های نرم همچون ارتباط مؤثر، مدیریت زمان، تفکر انتقادی، حل مسئله و تاب‌آوری در برابر فشارها، از ضروریات دوران دانشجویی است.

عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به نیازهای بازار کار بیان کرد: دومین رسالت دانشجو کسب مهارت‌های کاربردی و عملی است، دانشگاه امروز فقط محل انتقال دانش نظری نیست؛ بلکه باید دانشجو را برای ورود به عرصه کار و کارآفرینی آماده کند کارگاه‌ها، پروژه‌های عملی، کارآموزی و حضور در رویدادهای علمی و صنعتی در این مورد اهمیت دارد.

نوروزی سومین رسالت دانشجویی را مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: دانشجو بخشی از جامعه است و باید نسبت به مسائل پیرامون خود آگاه و مسئول باشد. مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و داوطلبانه، تلاش برای بهبود محیط دانشگاه و جامعه، و حساسیت نسبت به مسائل اقتصادی و محیط‌زیستی، بخشی از این مسئولیت است.

وی در ادامه به اهمیت نوآوری، پرسشگری و تفکر انتقادی اشاره کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشجویی، سوال پرسیدن به جای حفظ کردن است. دانشجو باید مفاهیم را زیر سوال ببرد تا به فهم عمیق‌تر برسد و در نهایت بتواند ایده و پژوهش نو تولید کند، پنجمین محور رسالت دانشجویی ساختن شبکه روابط حرفه‌ای است، آینده شغلی و پیشرفت فردی تا حد زیادی به ارتباطات مؤثر بستگی دارد. دانشجو باید با استادان، متخصصان، کارفرمایان و دیگر دانشجویان ارتباط برقرار کند و در انجمن‌ها و رویدادهای علمی فعال باشد

عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه اصفهان ششمین رسالت دانشجو را برنامه‌ریزی برای آینده شغلی دانست و یادآورشد: دانشجو باید اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را مشخص کند، نیازهای بازار کار را بشناسد و از همان دوران تحصیل برای آینده آماده شود، اهمیت تعادل میان تحصیل، زندگی و توسعه فردی بدون توجه به سلامت بی‌معناست. دانشجو باید سلامت روان و جسم خود را حفظ کند و میان درس، کار، تفریح و استراحت تعادل برقرار سازد.

نوروزی سپس به بُعد تمدنی رسالت دانشجویی پرداخت و ادامه داد: دانشجو باید خود را بخشی فعال از فرایند ساخت آینده جامعه ببیند. تمدن‌سازی یعنی مشارکت آگاهانه و هدفمند در پیشرفت علمی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی کشور در این بخش چند محور کلیدی وجود دارد؛ درک جایگاه تاریخی و تمدنی خود که دانشجو باید بفهمد به کدام سنت فکری و فرهنگی تعلق دارد و در چه مسیری از تاریخ قرار گرفته است. مجاهدت علمی و کسب توانمندی‌های بنیادی که تمدن بدون علم ساخته نمی‌شود؛ دانشجو باید به مرزهای دانش نزدیک شود و از علم برای حل مسائل واقعی جامعه استفاده کند.

وی ادامه داد: اخلاق علمی روحیه همکاری، صبر و مسئولیت‌پذیری زیربنای تعامل تمدنی است، پایان‌نامه‌ها و پروژه‌ها باید اثر بیرونی داشته باشند و به حل مشکلات جامعه کمک کنند، دانشجو باید الگوی رفتاری برای نسل خود باشد و فضای امید و عقلانیت در دانشگاه ایجاد کند. تمدن با همکاری ساخته می‌شود، نه فردگرایی صرف. دانشجو باید برای کاهش رنج‌های مردم تلاش کند و نسبت به عدالت و محیط‌زیست حساس باشد، همچنین تمدن با امید به آینده ساخته می‌شود؛ دانشجو باید چشم‌انداز روشن برای جامعه ترسیم کند.

نوروزی به ماهیت روز دانشجو پرداخت و یادآورشد: این روز نماد استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و مسئولیت اجتماعی دانشجویان است، دانشگاه فقط مرکز علمی نیست؛ بلکه مرکز تفکر انتقادی و جریان‌سازی فکری است روز دانشجو یادآور این است که علم بدون تعهد اجتماعی ناقص است. دانشجو باید آگاه، پرسشگر و حساس به مسائل جامعه باشد.

به گزارش ایمنا، روز دانشجو سه بُعد اساسی دارد؛ بُعد علمی که تلاش برای پیشرفت و پژوهش و بُعد فرهنگی که اخلاق، گفت‌وگو و فرهنگ‌سازی است و بُعد سیاسی–اجتماعی که حساسیت نسبت به آینده کشور و ملت است این روز نمادی از جوانی، پویایی و امید است و دانشجویان باید میراث‌دار مسیر تاریخی نسل‌های پیشین باشند و آن را رو به آینده ادامه دهند.

کد خبر 930370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.