رشادت‌های شهید کشوری در «رقص قاصدک‌ها»

«رقص قاصدک‌ها» به کارگردانی وحید شاکری که فانوس پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش تاریخ معاصر را دریافت کرده است، بخشی از زندگی حماسی خلبان شهید «احمدکشوری» را روایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهید خلبان احمد کشوری از برجسته‌ترین چهره‌های هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران است که نامش با ایثار، مهارت و رشادت گره خورده است. او از همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی، در خط مقدم دفاع از میهن حضور داشت و با پروازهای متعدد در شرایطی سخت و نابرابر، نقش مهمی در پشتیبانی از نیروهای زمینی و نجات جان رزمندگان ایفا کرد. کشوری با پروازهای متهورانه و تصمیم‌گیری‌های سریع و دقیق، بارها توانست خطوط دشمن را در هم بشکند و عملیات‌ها را به نتیجه برساند؛ تا جایی که بسیاری او را از ستون‌های اصلی مقاومت در غرب کشور می‌دانستند.

روحیه معنوی و باور عمیق او به وظیفه‌اش، در کنار شجاعت مثال‌زدنی، احمد کشوری را به چهره‌ای الهام‌بخش برای نسل‌های پس از خود تبدیل کرده است. او یک خلبان کارآزموده و فرمانده‌ای دلسوز و انسانی فروتن بود که هیچ‌گاه با موفقیت‌هایش فخر نمی‌فروخت و آن را به همراهان خود نسبت می‌داد. سرانجام این قهرمان آسمان در آذر ۱۳۵۹، در حالی که برای انجام مأموریتی حیاتی به پرواز درآمده بود، در نبردی نابرابر مورد اصابت قرار گرفت و به شهادت رسید. یاد او امروز نیز همچون ستاره‌ای روشن در حافظه دفاع مقدس می‌درخشد.

پویانمایی «رقص قاصدک‌ها» به کارگردانی وحید شاکری یکی از آثار پنجمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار بوده است و برنده فانوس بهترین پویانمایی شده است که به ابعاد زندگی و رشادت‌های این شهید پرداخته است. سالروز شهادت شهید کشوری بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با وحید شاکری کارگردان این انیمیشن داشته باشیم.

وحید شاکری کارگردان پویانمایی «رقص قاصدک‌ها» درباره انگیزه ساخت این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: انگیزه ساخت این اثر با مشاهده یکی از مستندهای روایت فتح شهید آوینی که درباره نحوه شهادت شهید کشوری بود، شکل گرفت. همان‌زمان ایده تولید اثری که شهید کشوری را با نگاه هنری روایت کند در ذهنم شکل گرفت.

وی درباره هدف اصلی ساخت این پویانمایی افزود: هدف اصلی از خلق این اثر، ترسیم چهره قهرمانانه مردانی بود که در برهه‌ای حساس از تاریخ برای صیانت از میهن به نبرد برخاستند. این افراد قهرمانان ملی ما محسوب می‌شوند. همان‌طور که در سایر ملت‌ها از اسطوره‌های تاریخی تکریم و آثاری ماندگار درباره آنها خلق می‌شود، لزوم ثبت اثری ماندگار، هدف اصلی برای خلق چنین اثری در کشورمان بود. در حقیقت این اثر نوعی ادای دین به قهرمانان ملی و فرماندهان دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود.

مصاحبه با وحید شاکری کارگردان انیمیشن رقص قاصدک ها


کارگردان «رقص قاصدک‌ها» درباره واکنش مخاطبان این پویانمایی گفت: این اثر برای نخستین بار در سال ۱۳۹۲ در جشنواره پویانمایی تهران با حضور خانواده شهید کشوری و برخی از همرزمان او به نمایش گذاشته شد. در پایان نمایش، شاهد واکنش‌های احساسی بودیم؛ به طوری که شماری از همرزمان از فرط تأثر، سالن را ترک کرده و در آغوش یکدیگر گریستند، همچنین خانواده شهید با ابراز تشکر عمیق، تأیید کردند که روح پدرشان در این اثر به خوبی تجلی یافته‌است؛ تولید این اثر تجربه‌ای بود که ارزش تمام تلاش‌ها را به همراه داشت. بسیاری از مخاطبان تلویزیونی نیز درباره این پویانمایی، به‌ویژه نسبت به صحنه پایانی فیلم که باعث تأثر مخاطبان شده است، بازخورد مثبت داشته‌اند.

شاکری درباره تکنیک‌های فنی و روند فیلمنامه‌نویسی اثر گفت: برای نگارش فیلمنامه، جز به جز از اطلاعات صحیح استفاده شد، زیرا معتقد هستم واقعیت نباید تحریف شود. سناریو بر اساس این اطلاعات نوشته شد و بعد با نگاهی شاعرانه‌تر و انسانی‌تر به تصویر کشیده شد.

وی در ادامه درباره چالش‌های ساخت این پویانمایی گفت: ساخت این اثر از منظر فنی چالش برانگیز بود، اما به لحاظ امنیتی چالش خاصی نداشتیم. عمده دشواری‌ها نه به محدودیت‌های امنیتی بلکه به اجرای تکنیکی و دسترسی به منابع اطلاعاتیِ هنری و تولیدی مربوط بود.

رشادت‌های شهید کشوری در «رقص قاصدک‌ها»


وی افزود: تیم تولید پویانمایی «رقص قاصدک‌ها» مانند اعضای کوچک یک خانواده بودند؛ با وجود امکانات محدود و بودجه اندک تیم تولید نهایت تلاش خود را برای تولید این اثر کرد و نتیجه چنین شد که حتی پس از ۱۰ تا ۱۲ سال، این اثر همچنان جدید است و با پیشرفت تکنولوژی، جلوه‌های بصری که در اثر وجود دارد همچنان قابل قبول و چشمگیر به نظر می‌رسند.

کارگردان «رقص قاصدک‌ها» گفت: اگر کسی وارد حوزه جلوه‌های بصری و انیمیشن شود، اما از نظر کیفی نتواند اثر قوی و فاخری تولید کند، نه تنها لطفی نکرده بلکه شخصیت و اعتبار هنری افراد مرتبط با اثر را نیز خدشه‌دار کرده است. اثر هنری باید به‌حدی فاخر باشد که مخاطب از دیدن آن لذت ببرد و حس کند با محصولی باکیفیت روبه‌رو است. در طول عمر هنری‌ام همواره تلاش کردم آثاری تولید کنم که از لحاظ بصری در سطح حرفه‌ای قرار گیرند.

شاکری با اشاره به پیشرفت تکنولوژی گفت: با ورود بشر به دوران هوش مصنوعی، انتقال ارزش‌ها به نسل‌های جدید سخت‌تر شده است. نسل‌های آینده، به‌ویژه نسل آلفا، دیگر حرف والدین یا مربیان را حجت نمی‌دانند و شاید تنها هوش مصنوعی را مرجع پذیرش خود قرار می‌دهند؛ چراکه این موضوع نوعی انقلاب فرهنگی بی‌سابقه در تاریخ است و هنرمندان، فیلمسازان و تولیدکنندگان آثار باید بیش از پیش هوشیار باشند؛ بنابراین با پیشرفت گسترده تکنولوژی، ارائه محتوای فرهنگی یا ایدئولوژیک به نسل جوان باید با درک عمیق از رقابت جهانی و کیفیت آثار روز دنیا صورت گیرد تا بتواند تأثیرگذاری عمیق‌تری داشته باشد.

وی با تأکید بر ضرورت آشنایی نسل کودک و نوجوان با شخصیت‌هایی نظیر مانند شهید کشوری بیان کرد: در آن مقطع، حس کردم باید این روایت تاریخی مبتنی بر اسناد و واقعیات آن زمان، بازگو شود. هدف اصلی این بود که نسل جدید با چنین الگوهایی ارتباط برقرار کند؛ چرا که شخصیت شهید کشوری ترکیبی متعالی از صلابت رزمندگان و لطافت هنری است.

رشادت‌های شهید کشوری در «رقص قاصدک‌ها»

این کارگردان همچنین تاکید کرد: امروزه باید متناسب با فضای فرهنگی و ذائقه نسل‌های جدید، رویکردی نو و به‌روز برای تولید آثار داشت؛ برای اثرگذاری واقعی، باید زبان و شیوه بیان را اصلاح و بازآفرینی کرد.

شاکری در پایان درباره نقش جشنواره مردمی فیلم عمار در تولید اثرهای هنری مردمی گفت: این اثر در جشنواره مردمی فیلم عمار دیده شد. این جشنواره، بستر و فضایی بسیار ارزشمند برای هنرمندان دغدغه‌مند ایجاد کرده است. کسانی که درباره ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی دغدغه دارند، امروزه در شرایط پیچیده‌تری فعالیت می‌کنند. با این حال جشنواره مردمی فیلم عمار فرصتی را برای هنرمندان فراهم می‌کند تا با ارتباط مستقیم با مخاطب، آثارشان را بدون واسطه عرضه کنند.

به گزارش ایمنا، امروز بیش از هر زمان دیگری سینماگران و سازندگان آثار پویانمایی باید به طور عمیق و خلاقانه به سلیقه‌ها، نیازها و شیوه دریافت پیام در نسل‌های جدید توجه کنند. اکنون که دنیای نوجوانان و جوانان با سیلابی از تصاویر، فناوری‌های نو و روایت‌های رقیب احاطه شده، دیگر نمی‌توان تنها با تکیه بر شیوه‌های سنتی یا تولیدات ساده، پیام‌های فرهنگی و تاریخی را منتقل کرد. هنرمندان باید زبان تازه‌ای بیافرینند؛ زبانی که هم با استانداردهای جهانی هم‌خوان باشد و هم با روح و ذهن نسل امروز ارتباط برقرار کند.

در چنین شرایطی، هنر فقط ابزاری برای سرگرمی نخواهد بود، بلکه رسانه‌ای مؤثر برای پاسداشت ارزش‌ها و ساختن هویت ملی است. بازآفرینی زندگی قهرمانانی چون شهید احمد کشوری نمونه‌ای روشن است از اینکه چگونه می‌توان از قدرت تصویر برای پیوند دادن گذشته با حال بهره برد؛ پیوندی که اگر درست شکل بگیرد، نسل جدید را با میل و کنجکاوی به شناخت ریشه‌های تاریخی خود سوق می‌دهد.

رسالت هنرمندان امروز تنها تولید اثر نیست، بلکه خلق تجربه‌ای فرهنگی است که ارزش‌های ملی را در قالبی جذاب، معتبر و معاصر بازتاب دهد. آثاری مانند «رقص قاصدک‌ها» نشان می‌دهند اگر هنر با مسئولیت اجتماعی و شناخت دقیق از مخاطب همراه شود، می‌تواند پلی میان نسل‌ها بسازد و سهمی اساسی در تقویت هویت تاریخی و فرهنگی جامعه ایفا کند.

کد خبر 930125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.