سال آینده ۲۱ رام قطار به ناوگان مترو تهران اضافه می‌شود/ امضای تفاهم‌نامه برای خط ۱۱ مترو

شهردار تهران با بیان اینکه سال آینده ۲۱ رام قطار و دو سال پس از آن این تعداد بیشتر خواهد شد، گفت: این یک نوید است که وقتی همه پای کار باشند و اختلاف‌سلیقه‌ها کنار گذاشته شود، با تکیه بر کارگران و مهندسان داخلی، شرایط تغییر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، علیرضا زاکانی امروز _شنبه پانزدهم آذر_ در آئین بهره‌برداری از دو رام قطار ساخت داخل در کارخانه واگن‌سازی تهران با اشاره به ورود دو رام قطار جدید به خطوط ۶ و ۷ مترو اظهار کرد: هر یک از این خطوط ۱۰ رام قطار دارند و با اضافه شدن این رام‌ها، فاصله حرکت قطارها حدود دو تا سه دقیقه کوتاه‌تر خواهد شد درواقع ظرفیت بسیار خوبی برای جابه‌جایی مسافران ایجاد می‌شود.

وی با مرور دستاوردهای چهار سال و سه ماه گذشته مدیریت شهری ششم در توسعه مترو افزود: در ابتدای فعالیت ما در مدیریت شهری، خطوط تحویلی مترو ۲۶۹ کیلومتر در هفت خط با ۱۴۱ ایستگاه بود. امروز طول خطوط به ۳۱۰ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها به ۱۶۱ ایستگاه رسیده است. تا پایان سال نیز سه ایستگاه دیگر و بخشی از خط جدید در جنوب خط ۶ افتتاح خواهد شد تا مترو به قبله تهران (شهرری) برسد.

شهردار تهران با اشاره به افق پیش‌روی متروی تهران عنوان کرد: در حوزه زیرساخت، قراردادهای توسعه خطوط ۲، ۴، ۶ و ۷ مترو در حال انجام است و قراردادهای ساخت خطوط ۸، ۹ و ۱۰ نیز بسته شده و کار در برخی بخش‌ها آغاز شده است.

زاکانی اضافه کرد: هم‌اکنون تونل‌زنی خط ۱۰ در جریان است، خط ۹ تجهیز کارگاه شده و زمین‌های خط ۸ تحویل داده شده‌اند. تفاهم‌نامه خط ۱۱ نیز امضا شده است و در اولین فرصت، قرارداد آن منعقد و کار آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: ۳۱۰ کیلومتر خطوط فعلی مترو باید طی سال‌های آینده به حدود ۴۹۸ کیلومتر رسیده و ۱۶۱ ایستگاه کنونی به ۳۳۰ ایستگاه برسد، این افق پنج سال آینده متروی تهران است. به عبارتی در پنج سال آینده بناست با قراردادهای منعقدشده، این میزان به ۳۳۰ ایستگاه و ۴۹۸ کیلومتر برسد.

شهردار تهران دستاوردهای چهار سال گذشته را حاصل همت مجموعه مترو، معاونت حمل‌ونقل و حمایت‌های ویژه شورای شهر دانست و خاطرنشان کرد: تجاربی به دست آمد که با مدل‌های جدید تأمین مالی توانستیم سرعت کار را افزایش دهیم، نقش بانک‌ها به ویژه بانک شهر در چهار سال گذشته و همچنین در پنج سال آینده، در تحول زیرساخت حمل‌ونقل ریلی بسیار مهم است.

زاکانی به تشریح برنامه‌های توسعه ناوگان مترو پرداخت و گفت: ۱۱۸۱ واگن در خطوط مترو داخل تهران طی ۲۵ سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌اند، برای توسعه واگن‌ها قراردادهایی از دهه ۹۰ شامل ۶۳۰ دستگاه در سال ۹۷ و ۱۱۳ دستگاه در سال ۹۸ منعقد شد که در دهه ۹۰ به سرانجام نرسید و عملیاتی شدن این قراردادها از حدود دو سال پیش آغاز شد.

تحویل ۱۷ رام قطار ۷ واگنه در سال جاری

وی با تشریح برنامه‌های نوسازی ناوگان خاطرنشان کرد: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با ۲۵ درصد افزایش و اضافه شدن ۲۸۰ واگن دیگر پیگیری شد در همین رابطه تا قبل از این، سهم داخلی‌سازی واگن‌ها ۳۰ تا ۳۵ درصد بود. در برنامه جدید، ۱۷ رام قطار ۷ واگنه به طور کامل از امسال تحویل می‌شود و از مرداد نیز کار سرعت می‌گیرد.

شهردار تهران تاکید کرد: در بخش توسعه مترو ۱۰ رام در قالب قطعات؛ وارد و در واگن‌سازی مونتاژ می‌شود، ۶۳ رام قطار ۷ واگنه نیز در داخل کشور ساخته خواهد شد و درمجموع ۸۰ رام در واگن‌سازی تهران ساخته می‌شود.

زاکانی با بیان دستاورد این برنامه گفت: افتخار ما این است که سهم داخلی‌سازی را از ۳۰-۳۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش می‌دهیم که ۲۰ درصد ارتقا محسوب می‌شود. کار جدی در دو سال پیش با سفر به چین و ایجاد زمینه مشارکت در انتقال تکنولوژی صورت گرفت که امروز خطوط تولید هوشمند در کشور آماده شده است.

وی با بیان اینکه سال آینده ۲۱ رام قطار و دو سال پس از آن این تعداد بیشتر خواهد شد، گفت: این یک نوید است که وقتی همه پای کار باشند و اختلاف‌سلیقه‌ها کنار گذاشته شود، با تکیه بر کارگران و مهندسان داخلی، شرایط تغییر می‌کند. آینده ما این است که ۱۰۷۱ واگن به‌علاوه ۱۱۳ واگن به ناوگان متروی تهران اضافه خواهد شد و واگن‌های تهران طی دو تا پنج سال دو برابر می‌شود.

زمان ساخت قطار ملی کاهش پیدا کرد

شهردار تهران با تشریح برنامه‌های شتابان توسعه ناوگان ریلی تولید داخل گفت: با ابتکار عمل مجموعه واگن‌سازی تهران، یک سال زمان تولید «قطار ساخت داخل» را کاهش دادیم بر اساس برنامه اولیه، تحویل این واگن‌ها از آبان سال آینده آغاز می‌شد، اما با خلاقیت و ابداع مهندسان داخلی و با استفاده از زیرساخت موجود، موفق شدیم این زمان را یک سال کامل جلو بیندازیم. تا پایان سال نیز قطار سوم تولید داخل وارد خطوط مترو می‌شود.

زاکانی افزود: این دستاورد، حاصل همدلی و هم افزایی بین بخشی است. همان‌طور که در قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با طرف چینی، زمان تحویل را از ۲۷ ماه به ۱۴ ماه کاهش دادیم، امروز هم با تکیه بر توان متخصصان کشور، روند تولید شتاب گرفت. برنامه ما به گونه‌ای است که در یک بازه ۲ تا ۵ ساله، ناوگان واگن‌های متروی تهران بیش از دو برابر خواهد شد.

وی پیرامون امکان تحقق برنامه‌های توسعه مترو پایتخت گفت: تمام این طرح‌ها بر اساس قراردادهای مشخص، پیش‌پرداخت‌های انجام شده عملیاتی شده و پیش می‌رود. هیچ برنامه موهوم و ذهنی در کار نیست؛ همه‌چیز قابل رؤیت و پیگیری است.

عقد تفاهم‌نامه جدید برای تولید ۷۰ واگن اضافی بر پایه طراحی قطار ساخت داخل

شهردار تهران از عقد تفاهم‌نامه جدید برای تولید ۷۰ واگن اضافی بر پایه طراحی قطار ساخت داخل خبر داد و گفت: این طرح نیز با تعهد مدیریت شهری در حال نهایی شدن است و نشان می‌دهد وقتی دستگاه‌های مختلف، اختلاف‌سلیقه‌ها را کنار می‌گذارند و به نیروی کارگر و مهندس داخلی تکیه می‌کنند، چه تحول عظیمی رخ می‌دهد.

زاکانی ادامه داد: در پروژه قطار ملی، هدف نهایی رسیدن به ۸۵ درصد داخلی‌سازی است. در پروژه ۱۷۱ دستگاه واگن نیز هدف ۵۵ درصد داخلی‌سازی است که خوشبختانه با شیب مناسب آغاز شده است، اگر این حرکت آغاز نمی‌شد، حتی در پروژه ۱۰۷۱ دستگاه واگن نیز با تأخیر روبه‌رو می‌شدیم.

وی با اشاره به نیاز سایر کلان شهرهای کشور به توسعه ناوگان مترو گفت: از شرکت واگن‌سازی تهران خواهش می‌کنم گروه‌های مشاوره‌ای برای سایر شهرها تشکیل دهند، این دانش و تجربه نباید تنها در تهران محدود بماند.

شهردار تهران گفت: مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، قم و کرج همگی نیازمند توسعه ناوگان ریلی هستند، هرکجا در کشور خواهان جهش خدماتی هستند باید با آغوش باز تجربه و تکنولوژی را انتقال دهیم.

زاکانی دستاورد تولید واگن ساخت داخل را «نویدی برای آینده» دانست و تصریح کرد: این موفقیت، ثمره همت همه ارکان نظام، از دولت و مجلس تا قوه قضائیه و مدیریت شهری است که دست در دست هم، برای رفاه مردم تهران تلاش می‌کنند.

کد خبر 930074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.