به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، عبدالجلیل شریفی امروز _شنبه پانزدهم آذر_ در نشست خبری گزارشی از روند اجرای پایانه بزرگ شرق شیراز ارائه و اظهار کرد: ارزش اولیه قرارداد این پروژه ۴۲ هزار میلیارد ریال بوده و با گذشت ۱۴ ماه از آغاز عملیات، پیشبینی میشود طی هشت ماه آینده به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: با توجه به تغییرات مالی، ارزش فعلی پروژه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری شیراز، با اشاره به اهداف این طرح گفت: پایانه ۱۱۳ هکتاری شرق شیراز با ارائه ۳۵ نوع خدمت شامل تعمیرگاه، سوختگیری، هتل، اقامتگاه، انبارداری و مراکز خرید، نیازهای فعالان حوزه بار را تأمین کرده و بخش قابل توجهی از ترافیک خودروهای سنگین در سطح شهر را کاهش خواهد داد.
شریفی اظهار کرد: سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری شیراز از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده و از سال ۹۵ بهعنوان سازمانی مستقل مأموریت ساماندهی و نظارت بر حملونقل کالا در محدوده درونشهری را بر عهده دارد. یکی از معضلات جدی شهر، ورود و پارک خودروهای سنگین در کوچهها و خیابانهای فرعی است که اعتراضهای مکرر شهروندان را به دنبال داشته است. پایانه جدید دقیقاً با هدف رفع این مشکل طراحی شده و پس از تکمیل، تمامی خدمات مورد نیاز رانندگان در همان محل ارائه خواهد شد.
وی افزود: بخش پارکینگ این پروژه تا پایان سال تحویل میشود و با تکمیل کامل پایانه در هشت ماه آینده، ورود خودروهای سنگین و نیمهسنگین به سطح شهر به حداقل خواهد رسید.
رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری شیراز، همچنین از برنامهریزی برای احداث پایانههای جدید در شمالغرب شیراز و مسیرهای جاده خرامه و کازرون خبر داد و گفت: با راهاندازی پایانه شرق، دفاتر حملونقل و انبارهای مزاحم سطح شهر بهویژه در محدودههای قرمز باید جمعآوری و به این مجموعه منتقل شوند.
شریفی در ادامه به پروژه توزین در حال حرکت (WIM) اشاره و اظهار کرد: شهرداری شیراز از سال ۹۶ با خرید باسکولهای ثابت و سیار، نخستین شهر کشور شد که سیستم توزین سیار را راهاندازی کرد. این سیستم امکان وزنکشی خودروها تا ۶۰ تن را بدون توقف فراهم میکند و دادهها بهصورت آنلاین به مرکز نظارت تصویری ارسال میشود. همکاری با پلیس راهور نیز امکان اعمال قانون لحظهای را فراهم کرده است.
وی افزود: تاکنون سه دستگاه WIM در محورهای شیراز-فسا، کازرون-شیراز و سعادتشهر نصب شده و مراحل راهاندازی دستگاه چهارم در مسیر جهرم ادامه دارد. این اقدام علاوه بر کاهش ترافیک، موجب ارتقای ایمنی و مدیریت بهینه تردد ناوگان حملونقل بار شده است.
رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری شیراز با اشاره به عملکرد این سامانه گفت: در یک سال اخیر حدود ۱۸ هزار و ۸۱۲ مورد تخلف بار اضافه تناژ و بار ناایمن ثبت شده است و جرایم مربوطه بر اساس مصوبات شورای اسلامی و هماهنگی با پلیس راهور اعمال میشود و در صورت تکرار، ضریب جریمه افزایش پیدا خواهد کرد.
شریفی از راهاندازی مرکز پایش تصویری شهرداری خبر داد و اظهار کرد: این مرکز از سال ۱۴۰۱ با بهرهگیری از بیش از ۵۰۰ دوربین و ۳۳ سامانه اختصاصی، کنترل و اعمال قانون خودروهای فاقد ساماندهی و بارهای ناایمن را انجام میدهد. در آینده با استفاده از هوش مصنوعی، کنترل بارهای حجیم و خودروهای فاقد ساماندهی به شکل دقیقتر و هوشمند صورت خواهد گرفت.
وی افزود: شهرداری شیراز تاکنون ۱۸۰ بارانداز در ۳۲ معبر اصلی و تجاری شهر ایجاد کرده که ۷۰ درصد آنها تحت پوشش دوربینهای مکانیزه هستند. تنها در هشت ماه گذشته، بیش از ۲۷ هزار مورد اعمال قانون در این باراندازها ثبت شده است. هدف نهایی، مکانیزه و هوشمندسازی کامل باراندازها و ایستگاههای تخلیه بار در سطح شهر است تا معضل پارک و تخلیه غیرمجاز خودروها بهطور کامل برطرف شود.
رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار شهرداری شیراز گفت: مجموعه اقدامات شهرداری شیراز در حوزه حملونقل بار شامل احداث پایانههای جدید، اجرای سیستم توزین در حال حرکت، ساماندهی پروانه فعالیت، مرکز پایش تصویری و مکانیزه کردن باراندازها، در راستای مدیریت هوشمند و یکپارچه حملونقل بار شهری انجام میشود و هدف اصلی آن ارتقای ایمنی، کاهش تخلفات و حفظ زیرساختهای شهری است.



نظر شما