به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی امروز _یکشنبه نهم آذر_ در نطق میان دستور صدونودوهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت مناسبتهای هفته اظهار کرد: امروز میخواهم مجدد از چالشی سخن بگویم که دیگر تنها مسئله مدیریت شهری یا استانی نیست، این چالش بقاست، آینده اصفهان در گرو تصمیماتی است که اکنون، همین امروز و در همین نسل باید گرفته شود.
وی افزود: اصفهان در آستانه نقطه بدون بازگشت در حوزه آلودگی است، در ماههایی که باید اصفهان نفس داشته باشد شاخصهای آلودگی بارها به خط هشدار رسیده است، علت چیست؟ تعطیلات کرونا، تعطیلات سالهای اخیر و تعطیلات امسال نشان داد که حداقل در پاییز مردم و منابع متحرک سهم کمتر و بلکه تولید و حملونقل صنایع بزرگ و متوسط و کارگاههای آلاینده است که سهم واقعیشان در آلودگی هوا یا کم برآورد شده یا کم گزارش شده یا کم قرائت میشود که البته شاید ریشه در سبزشویی و سفیدشویی با پولهای صنعتی داشته باشد؛ در چنین شرایطی سخن گفتن از توسعه صنایع به خصوص صنایع انرژیبر، آببر و آلاینده شوخی تلخی با سلامت مردم اصفهان است.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حتی با روتوش حامی محیط زیست بودن و ظاهرسازی با اسم صنعت سبز، اصفهان ظرفیت توسعه صنایع خاکستری را ندارد، آنچه باید توسعه یابد تنها صنایع سبز بدون کربن و دانش بنیان است و البته نباید از مازوت سوزی هم ساده گذشت که درست در موقع بحران بار آلایندگی را افزون میکند.
صالحی با بیان اینکه آینده مردم اصفهان قابل معامله نیست، تصریح کرد: تاکید میکنیم آینده اصفهان وسیله بلندپروازی مدیران، سهم خواهی شرکتهای شبهخصوصی و رقابتهای پنهان صنعتی نیست، مردم اصفهان سوال میکنند چگونه است که صنایع آلاینده ظرف چند ماه با چند گزارش و چند پروژه نمایشی تبدیل میشوند به دوستدار محیط زیست؟ چگونه است که برخی صنایع از فهرست آلایندهها خارج میشوند اما دود و بوی آنها هر شب و هر روز در حلق مردم اصفهان است؟ این فرایند نیازمند شفافسازی فوری و نظارت قضائی است، ما اینجا هستیم تا بگوییم این مسیر ادامه پذیر نیست.
وی با بیان اینکه صنایع باید هزینه واقعی آلودگی را بپردازد، گفت: آلایندگی هزینه دارد، اما امروز این هزینه را نه صنعت، بلکه مردم اصفهان با بیماری با کاهش کیفیت زندگی، با افت سرمایه اجتماعی و با کوچ نخبگان میپردازند.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اصفهان باید به مرحلهای برسد که هر واحد آلاینده به اندازه دقیق و واقعی آلودگی خود هزینه آن را پرداخت کند، نه با اعداد توافقی، نه با ملاکهای دستکاری شده، بلکه با سنجش لحظهای و قرائت بر خط عوارض آلایندگی و مسئولیتهای اجتماعی و افزایش سود ۵۰ درصدی و چندده هزار میلیاردی صنایع بزرگ باید در حوزه حملونقل پاک، در حوزه مقابله با آلایندگی و در ارتقای کیفیت زندگی مردم اصفهان هزینه شود، نه در پروژههای غیر مرتبط، نه در بودجههای جاری و نه در توسعه صنایع در فلات مرکزی ایران هزینه شود.
صالحی ادامه داد: حملونقل بار صنایع باید ساماندهی شود، بخش قابل توجهی از آلودگی مربوط به بار سنگین و حملونقل کارکنان صنایع است که باید راهکارهایی نظیر انتقال بار شبانه با ناوگان پاک یا هیبرید، ایجاد پایانههای پیرامونی برای جلوگیری از ورود خودروهای سنگین به شهر، اتصال صنایع به خطوط ریلی باری، ممنوعیت ورود کامیونهای فرسوده به حریم اصفهان، دریافت عوارض از ناوگان فرسوده و غیرمجاز و راهکارهای این چنین با جدیت در جلساتی که فقط صرف تعطیلی مدارس میشود دنبال شود، تا هزینه صنعت را ریه مردم نپردازد.
وی گفت: توقف مسابقه توسعه صنایع و آغاز دوره بازآفرینی صنعتی یک ضرورت است، اعلام میکنیم که اصفهان نه از نظر هوا نه از نظر آب و نه از نظر تحمل اجتماعی قادر به پذیرش توسعه صنایع آببر و آلاینده نیست، از امروز باید از توسعه صنایع خاکستری عبور بکنیم و وارد مرحله بازآفرینی صنعتی شویم، خروج صنایع آلاینده از شعاع ۵۰ کیلومتری بدون اما و اگر نه با گزارشهای کاغذی، بلکه با تقویم زمانی و ضمانت اجرایی یک ضرورت جدی است.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تبدیل اراضی آزاد شده این صنایع به صنایع سبز و فناوریهای نو، نه انبار و نه کاربریهای تجاری، بلکه برای صنایع نظیر صنایع حوزه انرژیهای پاک فناورانه، گردشگر محور و دانشبنیان باید این صنایع جایگزین دودکشهای بزرگ امروز شود، همانگونه که شورای شهر هم قبلاً پیشنهاد کرده، لازم است ستاد ویژه انتقال صنایع با حضور دستگاه قضائی، مدیریت استان، شهرداری، محیط زیست، صنعت و دانشگاه و سایر بخشهای ذینفع تشکیل شود و به مردم گزارش ماهانه ارائه دهند.
صالحی با بیان اینکه البته صنایع کوچک و متوسط آلایندههای خاموش هستند، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از آلودگی توسط بنگاههای کوچک و متوسط ایجاد میشود، واحدهایی که نه فیلتر مؤثر دارند و نه سیستم نظارتی منسجمی آنها را نظارت میکند؛ این بخش باید از حاشیه نظارت بیرون بیاید و موارد نظیر ایجاد سامانه پایش لحظهای برای واحدهای صنفی آلاینده، الزام به نصب فیلترهای استاندارد با کمک تسهیلات کم بهره، برخورد قاطع با واحدهای آلاینده بی مجوز، ایجاد گروههای بازرسی مردمی با پشتوانه حقوقی برای گزارش تخلفات به عنوان یک ضرورت دنبال گردد.
وی تأکید کرد: توسعه حملونقل پاک خط قرمز شورای اسلامی شهر است، شورایی که بیش از ۶۰ درصد بودجه عمرانی سالانه را به حملونقل پاک و حملونقل عمومی اختصاص میدهد و این مسیر باید ادامه پیدا کند؛ در این مسیر لازم است مدیریت استان سهم دولت را از طریق همین صنایع در حملونقل بپردازد، کمک به تکمیل خط ۲ مترو به عنوان یک اولویت بدون جایگزین، افزایش ناوگان اتوبوس پاک به ۵۰۰ دستگاه، اختصاص عوارض آلایندگی برای توسعه حملونقل عمومی، تکمیل رینگ چهارم به عنوان یک راه چاره میان مدت بخشی از ضرورتها برای ایفای نقش دولت و صنایع در حوزه وضعیت امروز هوای اصفهان است.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: صنایعی که هر روز هزاران کارگر را از شهر جابجا میکنند نمیتوانند بار این حملونقل را فقط بر دوش مردم و مدیریت شهری بگذارند، در این راستا پیشنهادهای الزام آور دیگری وجود دارد که لازم است در دستور کار ستاد اضطراری آلودگی هوا قرار بگیرد، ایجاد خطوط اتوبوس تندرو صنعتی از بودجه صنایع توسعه انرژیهای تجدید پذیر، مشارکت صنایع در خرید ناوگان حملونقل پاک، استقرار خطوط ویژه اتوبوس برقی برای شهرکهای صنعتی، مشارکت مالی صنایع در توسعه مترو و اتصال ریلی آنها به سایر شهرها.
صالحی گفت: باید پذیرفت که آلودگی هوا مسئله امنیت اجتماعی است، نه صرفاً زیستمحیطی؛ هر روز تأخیر در تصمیم گیری هزینهاش سلامت مردم، اعتماد اجتماعی و آینده اقتصادی شهر است، از دستگاه قضائی، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، محیط زیست و همه دستگاههای دارای مسئولیت میخواهیم با حساسیت مضاعف پروندههای آلایندگی صنایع را بررسی و فرایند مشکوک خروج برخی صنایع از فهرست آلاینده را شفاف کنند و مدیرانی که تعهدات را اجرا نکردهاند پاسخگو باشند و ترک فعلشان رسیدگی شود.
وی با بیان اینکه این مسیر بدون مردم پیش نمیرود، افزود: همانگونه که در مسئله آب و زایندهرود پیگیری مردم یک سرمایه بیبدیل اجتماعی است؛ در مسئله آلودگی هوا نیز صدای مردم باید بلند بماند، از کنشگران رسانهها دانشگاهها و فعالان اجتماعی درخواست میکنیم مطالبهگری را متوقف نکنید، اگر امروز صدای مردم خاموش شود فردا اصفهان صدایی برای شنیده شدن نخواهد داشت. اصفهان برای ما موضوع مدیریت نیست، خانه ماست، میراث و امانتی برای آیندگان ما است.
سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مسیر ما در شورای ششم تذکر به توقف مسابقه توسعه صنایع آلاینده، مطالبه حرکت به سمت آینده سبز و دفاع از حق تنفس سالم مردم بوده است.
صالحی ادامه داد: در حوزه اختیارات هم هر آنچه که میشده است را دنبال کردهایم و مسیرهای تازه زیادی گشوده شده است که امیدواریم با تحرک همه بخشهای شهر و استان شاهد اتفاقهای بهتری برای اصفهان باشیم؛ به امید روزی که فرزندانمان هوای اصفهان را به جای نگرانی با افتخار نفس بکشند.


نظر شما