بررسی برنامه جامع اصفهان تا افق ۱۴۲۰ در نشست کارگروه تخصصی زیرساخت‌های شهر

در نشست کارگروه تخصصی زیرساخت‌های شهر اصفهان، برنامه جامع شهر تا افق ۱۴۲۰ مورد بررسی قرار گرفت و مسئولان بر ضرورت تدوین سندی جسورانه و فراتر از رویکردهای محافظه‌کارانه برای توسعه حمل‌ونقل و زیرساخت‌های شهری تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست بررسی «برنامه جامع شهر اصفهان» در کارگروه تخصصی زیرساخت با حضور دکتر ابطحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، معاون حمل‌ونقل و ترافیک، مدیرعامل سازمان‌ها و شرکت‌های تخصصی و مدیران ارشد حوزه حمل‌ونقل برگزار شد.

در این نشست، کلیات برنامه جامع شهر در حوزه زیرساخت‌های شهری بررسی شد؛ محوری که به گفته سعید ساکت، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان بخش عمده سیاست‌های کلان و برنامه‌های عملکردی آینده این حوزه را با نگاه به مطالعات جامع ترافیک در بر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: برنامه جامع شهر در گروه تخصصی زیرساخت با هدف جهت‌دهی و ریل‌گذاری توسعه خدمات حمل‌ونقل و ترافیک تا افق ۱۴۲۰ مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه موضوعات مختلف حوزه زیرساخت، استانداردهای عملکردی و شاخص‌های کلان حمل‌ونقل شهری اصفهان به‌صورت کارشناسی ارزیابی شد تا طرح جامع بتواند به عنوان یک فصل‌الخطاب عملکردی بالادستی، چارچوبی روشن و پایدار برای تصمیمات آینده فراهم کند.

وی افزود: اصفهان به عنوان یکی از شهرهای شاخص و اثربخش ایران باید از استانداردهای عملکردی هم‌تراز با شهرهای پیشرو برخوردار باشد. بررسی‌ها نشان داد که این طرح با بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی، می‌تواند افق جدیدی را برای دستگاه‌های اجرایی کلان و نهاد عالی مدیریت شهر ترسیم کند و زمینه شکل‌گیری یک سند جامع و راهبردی در زیرساخت‌های ترافیکی را فراهم آورد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در جمع‌بندی جلسه گفت: انتظار می‌رود جدول سهم گونه‌های مختلف حمل‌ونقل در طرح جامع شکل ایده‌آل ترسیم شده را جهت دهی و با راهبردهای های عمیق و جسورانه فصل‌الخطاب عملکردی این حوزه باشد.

وی با اشاره به ضرورت اتخاذ دیدگاه‌های جسورانه در پیشبرد اهداف تأکید کرد: «در حوزه حمل‌ونقل باید به سمت یک استراتژی تهاجمی حرکت کنیم؛ زیرا با رویکردهای محافظه‌کارانه نهایتاً وضعیت موجود حفظ و به مرور دغدغه‌های شهری افزایش می‌یابد.»

ساکت با اشاره به چالش‌های سندروم «نیمبی» (NIMBY) در سیاست‌گذاری‌های شهری توضیح داد: این پدیده، به معنای مقاومت ذی‌نفعان در برابر اجرای تصمیمات شهری در محدوده اثرگذاری خود است و متأسفانه در برخی روندهای اجرایی از جمله محدودیت‌های تردد، قیمت‌گذاری و مدیریت تقاضا در حمل‌ونقل شهری و بسیاری از موضوعاتی که می‌تواند منجر به تغیر رفتار شود مشاهده می‌شود.

وی این رفتار را یکی از موانع توسعه پایدار شهری دانست و افزود: در تسری این موضوع «حتی برخی از مجموعه‌ها یا دستگاه‌ها با تفسیرهای خاص از محدوده اختیارات خود، مانع شکل‌گیری یا اثرگذاری تصمیم‌های کلان شهری می‌شوند و در نتیجه، تأثیر تجمعی این رفتارها به تحمیل عارضه‌های ترافیکی و کالبدی بر شهر منجر می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: نسخه نهایی طرح جامع شهر باید به‌عنوان سند بالادستی حاکم بر تمامی تصمیم‌گیری‌ها از جنس و حتی فراتر تا افق ۱۴۲۰ و فراتر از آن شناخته شود تا تمام پروژه‌ها و برنامه‌ها در حوزه‌های توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی درون شهری، پیاده‌راه و انسان‌محور کردن فضاهای شهری و کنترل تردد در چارچوب آن اجرا شوند.

ساکت ادامه داد: این سند می‌تواند فصل‌الخطاب علمی، عملیاتی و سیاست‌گذاری‌های شهری باشد و بسیاری از چالش‌های اصلی کلان‌شهر را پاسخ دهد.

وی تصریح کرد: موضوعات نباید به دلیل تصور دشواری یا محدودیت اجرایی کنار گذاشته شود؛ چراکه این سند، ظرفیت حل بخش عمده‌ای از چالش‌های شهری را با تعیین وظایف همه دستگاه‌ها دارد و باید به عنوان چارچوب برنامه‌ریزی ایده‌آل تعریف شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: پیشنهاد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک این است که انتظارت و تأکیدات این بررسی‌ها و نشست در قالب همه کارگروه‌های برنامه تخصصی جامع شهر بررسی دیده شود و نظرات کارشناسان به‌صورت مستند در جلسات مشابه مورد بررسی قرار گیرد چرا که در نهایت خروجی تصمیمات تخصصی در کارگروه‌ها باید با لحاظ استانداردهای ترافیکی و حمل و نقلی باشد.

ساکت بر تلفیق موضوعات زیست‌محیطی با سیاست‌گذاری‌های کلان ترافیکی برای دستیابی به اثرگذاری بیشتر در مدیریت شهری تأکید کرد.

ساکت مقوله «پذیرش اجتماعی» در موضوعات حمل‌ونقل و ترافیک را در کنار تخصصی بودن مباحث این حوزه واقعیتی انکار ناپذیر دانست و با مرور تجاربی که رمز موفقیت پروژه‌ها و طرح‌ها را در اقناع افکار عمومی و تصمیم گیری مبتنی بر دانش تخصصی می بیند، افزود: سرمایه اجتماعی به سرعت و به شدت از کمبودها و بیشبود های خدمات حمل‌ونقلی و ترافیکی تأثیر می‌پذیرد و در بسیاری از مواقع مانند آنچه در ظرفیت حمل‌ونقل انسان محور شاهدیم، راهکارها زمانی منتج به دستاوردهای موفقمی شوند که طیف‌های مختلفی از ذی نفعان در محاسبات مدیریتی و مهندسی وارد شده باشند؛ با این وجود، شیوه تبیین موضوعات و آگاه سازی در خصوص پیامدهای مثبت و منفی تصمیمات کلان در درازمدت و متناسب با افق ۱۴۲۰ از وظایف کلیدی هربخش است.

وی با تبریک انتصاب دکتر ابطحی به سمت معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: وزن نگرش‌های صرفاً اقتصادی که منجر به تحمیل بر موضوعات تخصصی ترافیک در آینده‌پژوهی حمل‌ونقل و سیاست گذاری‌های مطالعات تخصصی ترافیک شده است، باید کاهش پیدا کند تا در قالب مطالعات جامع و راهنمایی علمی دقیق، بتوانیم به افق روشن‌تری برای توسعه حمل‌ونقل کلان‌شهر اصفهان دست یابیم و قطعاً ورود مقام عالی معاونت پژوهشی وزارت علوم به روندهای جاری مطالعات تخصصی ترافیک می‌تواند منجر به بهبود تصمیم سازی ها در این زمینه مهم شود.

بررسی برنامه جامع اصفهان تا افق ۱۴۲۰ در نشست کارگروه تخصصی زیرساخت‌های شهر

کد خبر 926139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.