به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست بررسی «برنامه جامع شهر اصفهان» در کارگروه تخصصی زیرساخت با حضور دکتر ابطحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، معاون حملونقل و ترافیک، مدیرعامل سازمانها و شرکتهای تخصصی و مدیران ارشد حوزه حملونقل برگزار شد.
در این نشست، کلیات برنامه جامع شهر در حوزه زیرساختهای شهری بررسی شد؛ محوری که به گفته سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان بخش عمده سیاستهای کلان و برنامههای عملکردی آینده این حوزه را با نگاه به مطالعات جامع ترافیک در بر میگیرد.
وی اظهار کرد: برنامه جامع شهر در گروه تخصصی زیرساخت با هدف جهتدهی و ریلگذاری توسعه خدمات حملونقل و ترافیک تا افق ۱۴۲۰ مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه موضوعات مختلف حوزه زیرساخت، استانداردهای عملکردی و شاخصهای کلان حملونقل شهری اصفهان بهصورت کارشناسی ارزیابی شد تا طرح جامع بتواند به عنوان یک فصلالخطاب عملکردی بالادستی، چارچوبی روشن و پایدار برای تصمیمات آینده فراهم کند.
وی افزود: اصفهان به عنوان یکی از شهرهای شاخص و اثربخش ایران باید از استانداردهای عملکردی همتراز با شهرهای پیشرو برخوردار باشد. بررسیها نشان داد که این طرح با بازنگری در سیاستها و برنامههای اجرایی، میتواند افق جدیدی را برای دستگاههای اجرایی کلان و نهاد عالی مدیریت شهر ترسیم کند و زمینه شکلگیری یک سند جامع و راهبردی در زیرساختهای ترافیکی را فراهم آورد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان در جمعبندی جلسه گفت: انتظار میرود جدول سهم گونههای مختلف حملونقل در طرح جامع شکل ایدهآل ترسیم شده را جهت دهی و با راهبردهای های عمیق و جسورانه فصلالخطاب عملکردی این حوزه باشد.
وی با اشاره به ضرورت اتخاذ دیدگاههای جسورانه در پیشبرد اهداف تأکید کرد: «در حوزه حملونقل باید به سمت یک استراتژی تهاجمی حرکت کنیم؛ زیرا با رویکردهای محافظهکارانه نهایتاً وضعیت موجود حفظ و به مرور دغدغههای شهری افزایش مییابد.»
ساکت با اشاره به چالشهای سندروم «نیمبی» (NIMBY) در سیاستگذاریهای شهری توضیح داد: این پدیده، به معنای مقاومت ذینفعان در برابر اجرای تصمیمات شهری در محدوده اثرگذاری خود است و متأسفانه در برخی روندهای اجرایی از جمله محدودیتهای تردد، قیمتگذاری و مدیریت تقاضا در حملونقل شهری و بسیاری از موضوعاتی که میتواند منجر به تغیر رفتار شود مشاهده میشود.
وی این رفتار را یکی از موانع توسعه پایدار شهری دانست و افزود: در تسری این موضوع «حتی برخی از مجموعهها یا دستگاهها با تفسیرهای خاص از محدوده اختیارات خود، مانع شکلگیری یا اثرگذاری تصمیمهای کلان شهری میشوند و در نتیجه، تأثیر تجمعی این رفتارها به تحمیل عارضههای ترافیکی و کالبدی بر شهر منجر میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تأکید کرد: نسخه نهایی طرح جامع شهر باید بهعنوان سند بالادستی حاکم بر تمامی تصمیمگیریها از جنس و حتی فراتر تا افق ۱۴۲۰ و فراتر از آن شناخته شود تا تمام پروژهها و برنامهها در حوزههای توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی درون شهری، پیادهراه و انسانمحور کردن فضاهای شهری و کنترل تردد در چارچوب آن اجرا شوند.
ساکت ادامه داد: این سند میتواند فصلالخطاب علمی، عملیاتی و سیاستگذاریهای شهری باشد و بسیاری از چالشهای اصلی کلانشهر را پاسخ دهد.
وی تصریح کرد: موضوعات نباید به دلیل تصور دشواری یا محدودیت اجرایی کنار گذاشته شود؛ چراکه این سند، ظرفیت حل بخش عمدهای از چالشهای شهری را با تعیین وظایف همه دستگاهها دارد و باید به عنوان چارچوب برنامهریزی ایدهآل تعریف شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: پیشنهاد معاونت حملونقل و ترافیک این است که انتظارت و تأکیدات این بررسیها و نشست در قالب همه کارگروههای برنامه تخصصی جامع شهر بررسی دیده شود و نظرات کارشناسان بهصورت مستند در جلسات مشابه مورد بررسی قرار گیرد چرا که در نهایت خروجی تصمیمات تخصصی در کارگروهها باید با لحاظ استانداردهای ترافیکی و حمل و نقلی باشد.
ساکت بر تلفیق موضوعات زیستمحیطی با سیاستگذاریهای کلان ترافیکی برای دستیابی به اثرگذاری بیشتر در مدیریت شهری تأکید کرد.
ساکت مقوله «پذیرش اجتماعی» در موضوعات حملونقل و ترافیک را در کنار تخصصی بودن مباحث این حوزه واقعیتی انکار ناپذیر دانست و با مرور تجاربی که رمز موفقیت پروژهها و طرحها را در اقناع افکار عمومی و تصمیم گیری مبتنی بر دانش تخصصی می بیند، افزود: سرمایه اجتماعی به سرعت و به شدت از کمبودها و بیشبود های خدمات حملونقلی و ترافیکی تأثیر میپذیرد و در بسیاری از مواقع مانند آنچه در ظرفیت حملونقل انسان محور شاهدیم، راهکارها زمانی منتج به دستاوردهای موفقمی شوند که طیفهای مختلفی از ذی نفعان در محاسبات مدیریتی و مهندسی وارد شده باشند؛ با این وجود، شیوه تبیین موضوعات و آگاه سازی در خصوص پیامدهای مثبت و منفی تصمیمات کلان در درازمدت و متناسب با افق ۱۴۲۰ از وظایف کلیدی هربخش است.
وی با تبریک انتصاب دکتر ابطحی به سمت معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: وزن نگرشهای صرفاً اقتصادی که منجر به تحمیل بر موضوعات تخصصی ترافیک در آیندهپژوهی حملونقل و سیاست گذاریهای مطالعات تخصصی ترافیک شده است، باید کاهش پیدا کند تا در قالب مطالعات جامع و راهنمایی علمی دقیق، بتوانیم به افق روشنتری برای توسعه حملونقل کلانشهر اصفهان دست یابیم و قطعاً ورود مقام عالی معاونت پژوهشی وزارت علوم به روندهای جاری مطالعات تخصصی ترافیک میتواند منجر به بهبود تصمیم سازی ها در این زمینه مهم شود.



نظر شما