به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، بهرام سرمست صبح امروز _چهارشنبه بیستویکم آبان_ در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی، توهم باسوادی را از بزرگترین آفت دانست و اظهار کرد: پی بردن انسان به بیسوادی و نادانی خود، نشانگر آگاهی اوست. آسیبی که الان میبینیم نه از دانایان و بیسوادان؛ بلکه از کسانی است که توهم دانایی دارند.
وی افزود: مأموریتهای نهضت سوادآموزی باید متناسب با تحولات جامعه و ساختار و رفتار اجتماعی مردم باشد و باید بر اساس استاندارهای جهانی حرکت کند.
استاندار آذربایجان شرقی با تبیین تعاریف مختلف از باسوادی عنوان کرد: برای باسواد شدن، به چیزی فراتر از سواد خواندن و نوشتن نیاز داریم.
سرمست با بیان اینکه امروز به تربیت انسانهایی در خانواده، مدرسه و جامعه نیاز داریم که خودآگاهی داشته باشند، گفت: افراد باید نسبت به آنچه در پیرامونشان میگذرد و آنچه که نیاز دارند، آگاه باشند.
وی ادامه داد: امروزه، مشکلات اجتماعی مانند سطح طلاق در بین افرادی با تحصیلات دانشگاهی نشان میدهد که تعریف ما از سواد و اقداماتمان در این خصوص باید منطبق بر واقعیتهای اجتماعی باشد و افرادی را تربیت کنیم که دانایی و نادانیهای خود را خوب تشخیص داده و سواد ارتباطی و اجتماعی کافی و حداقل مهارتهای لازم را در این زمینه داشته باشند.
استاندار آذربایجان شرقی ارتقای مهارتهای زندگی را از تکالیف مشخص شده برای نهضت سوادآموزی عنوان و تاکید کرد: امیدواریم این تغییرات در اسناد آموزش و پرورش نهادینه شود؛ به طوری که صرف داشتن مدرک، نشانه درکی صحیح از مفهوم سواد آگاهی و دانایی نباشد.
سرمست اضافه کرد: نیازمند تغییر رویکرد و بازنگری در اسناد سازمان نهضت سوادآموزی و تغییر در رابطه با آموزشیاران و مدرسان هستیم و امیدواریم این جلسات منشأ تغییر روش نگرش و رفتارها شود.
وی اظهار کرد: مأموریتی که نهضت سوادآموزی دنبال میکند باید متناسب با تحولات جامعه باشد و با تعریف و سیر جهانی حرکت کند، تاکنون نهضت سوادآموزی بیشتر تعریف باسوادی را سواد خواندن و نوشتن را مدنظر قرار داده و از بازتعریف دیگر انواع سواد از جمله سواد ارتباطی، عاطفی و رسانهای غفلت کرده است.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: امروزه جامعه به افرادی نیاز دارد که سطح دانایی خود را تشخیص دهند و سواد اجتماعی و ارتباطی خوبی داشته باشند.


نظر شما