۴ سال انتظار برای پرواز در پایتخت طبیعت ایران

در حالی‌که بسیاری از کشورها توسعه را بر پایه ظرفیت‌های بومی خود بنا نهاده‌اند، کهگیلویه و بویراحمد با بیش از دو هزار جاذبه گردشگری، هنوز در انتظار بهره‌گیری شایسته از این ظرفیت‌هاست، پروژه پل معلق مهریان که روزی نویدبخش رونق گردشگری در پایتخت طبیعت ایران بود، اکنون در گرداب بروکراسی گرفتار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، برنامه‌ریزی بر اساس ظرفیت‌های موجود در هر منطقه، رویکردی پذیرفته‌شده و مرسوم در جهان بوده و تجربه نشان داده است هرجا به توانمندی‌ها و ویژگی‌های بومی توجه شده، رونق اقتصادی و آبادانی نیز در پی داشته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از دو هزار جاذبه طبیعی و گردشگری از جمله مناطقی است که توسعه صنعت گردشگری در آن می‌تواند زمینه‌ساز تحولات مثبت اقتصادی و اجتماعی برای مردم منطقه باشد، شهر یاسوج، مرکز این استان، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و طبیعت چشم‌نوازش، به‌درستی «پایتخت طبیعت ایران» نام گرفته است.

در سال ۱۴۰۱، پروژه پل معلق مهریان با هدف اجرای یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های گردشگری در پایتخت طبیعت ایران کلنگ‌زنی و به‌سرعت به یکی از خبرهای داغ استان تبدیل شد اما از همان روزهای آغازین، زمزمه‌هایی درباره گرفتار شدن سرمایه‌گذار در پیچ‌وخم بروکراسی اداری به گوش می‌رسید، این موضوع نگرانی‌هایی را درباره احتمال فرسایشی شدن پروژه، همچون برخی طرح‌های مشابه در استان، ایجاد کرد.

فرایند صدور مجوزها با کندی پیش می‌رفت تا اینکه خبرهایی از همکاری نکردن دانشگاه یاسوج در واگذاری زمین محل اجرای طرح منتشر شد، از سوی دیگر، مخالفت‌ها و تأخیرهای همیشگی اداره منابع طبیعی استان نیز به این پیچیدگی‌ها دامن زد و روند اجرای پروژه را با مشکلات بیشتری روبه‌رو کرد.

فخرالله حسینی، سرمایه‌گذار طرح گردشگری پل معلق مهریان در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در ابتدای شروع کار به ما اعلام کردند که حریم راه ارتباطی ۲۲/۵ متر است و باید رعایت شود.

وی می‌افزاید: در مرحله دیگر حریم جاده از ۲۲/۵ متر به ۳۸/۵ متر افزایش پیدا کرد و حین دریافت موافقت اصولی، حریم جاده به ۵۲ متر رسید و به ما اعلام شد که باید متعهد به رعایت این حریم باشیم.

۴ سال انتظار برای پرواز در پایتخت طبیعت ایران

حسینی با بیان اینکه این پروژه جز مصوبات هیئت دولت بوده و مطابق قانون این مصوبات لازم‌الاجرا هستند، تصریح می‌کند: از ابتدای برنامه‌ریزی طرح تاکنون شش نفر نیرو را استخدام کرده و در حال پرداخت حقوق و مزایا به این افراد هستم و طول عمر پروژه در حال رسیدن به چهار سال است.

سرمایه‌ای که خاک می‌خورد و سرمایه‌گذاری که خسته شده‌است

سرمایه‌گذار پروژه با بیان اینکه از بروکراسی و پاس دادن ادارات واقعاً خسته شده‌ام، می‌گوید: در این مدت دو موافقت اصولی دریافت کرده‌ام و چندین بار برای حل مشکل از یاسوج تا تهران با مسئولان استانی و کشوری جلسه برگزار کرده‌ام.

وی می‌افزاید: من به‌عنوان سرمایه‌گذار چه گناهی کردم که باید دستگاهی با قیمت ۸۰ میلیارد تومان را با این وضعیت تحریم و تورم به اُمید کارآفرینی خریداری کنم و هم‌اکنون در انبار در حال خاک خوردن باشد.

حسینی تصریح می‌کند: در مرحله‌ای از کار اعلام کردند که ارزیاب مالی نیاز است و این کار انجام شد و تمام حساب و کتاب‌ها بررسی شد و نزدیک به ۵۰ جلسه در استان برای حل مشکل برگزار کرده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: موافقت اصولی فاز یک پروژه گرفته شده و دومین موافقت را نیز دریافت کرده‌ایم، اما اکنون به ما می‌گویند حریم جاده از ۵۲ متر به ۶۸ متر رسیده است.

۴ سال انتظار برای پرواز در پایتخت طبیعت ایران

زمین‌گیر شدن پروژه پل معلق مهریان در باتلاق معارضات محلی و دولتی

احسان عسکری، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد درباره تأخیر این پروژه می‌گوید: یکی از مواردی که در اجرای پروژه تأخیر ایجاد کرده موضوع واگذاری زمین مربوط به دانشگاه یاسوج بوده و علاوه بر این طرح با معارض محلی نیز روبه‌رو است.

وی می‌افزاید: اینکه پروژه نزدیک به چهار سال زمان برده به این دلیل است که ۱۳۰ هکتار از اراضی که تا سه سال دیگر در تملک دانشگاه یاسوج است، در محل اجرای طرح قرار دارد.

عسکری با بیان اینکه بخش از معارضات طرح محلی و بخشی دولتی است، تصریح می‌کند: در تلاش هستیم که این معارضات برای تسریع در اجرای طرح حل و فصل شود.

وی اضافه می‌کند: برای تسریع در اجرای طرح درخواست حذف تأسیسات مسیر حریم را مطرح کردیم تا به گردشگری منطقه خسارت وارد نشود.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بخشی پایه‌های تنش‌گیر پل در حریم منابع طبیعی و بخشی در حریم آب منطقه‌ای است که باید این موارد از طرف سرمایه‌گذار پیگیری شود.

وی می‌افزاید: طرح پل معلق مهریان در طرح‌های پیشنهادی سفر ریاست جمهوری به استان گنجانده شده و درخواست کرده‌ایم زمین مورد نیاز طرح در قالب طرح احاله مدیریت به سرمایه‌گذار واگذار شود.

به گزارش ایمنا، پروژه پل معلق مهریان می‌تواند به‌عنوان یکی از طرح‌های شاخص گردشگری جنوب کشور، نقش مهمی در اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی یاسوج ایفا کند. با این حال، تا زمانی‌که هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران شکل نگیرد، رؤیای شکوفایی گردشگری در پایتخت طبیعت ایران همچنان نیمه‌تمام خواهد ماند. امید است مسئولان استانی با رفع موانع اداری و معارضات محلی، اجازه ندهند سرمایه‌گذاری که برای آبادانی گام برداشته، قربانی پیچ‌وخم‌های اداری شود.

کد خبر 922665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.