به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، آیتالله محمدرضا ناصری، امروز _پنجشنبه پانزدهم آبان_ در دیدار با وزیر آموزش و پرورش، با انتقاد از تمرکز بیش از حد بر امور ستادی، بر اهمیت آزادسازی زمان مدیران برای پرداختن به مسائل محتوایی و بنیادی وزارتخانه تأکید و اظهار کرد: ضروری است معاونان کارآمد و توانمندی برای پیگیری امور ستادی تعیین شوند تا فرصت کافی برای تمرکز بر مسائل اساسی آموزش و پرورش فراهم آید.
وی، افزود: از سالها قبل، غرب با حذف نهادهایی چون مکتبخانهها، سه عنصر اساسی تدیّن، تفکر و تعقل را از دوران کودکی از جامعه ما زدوده است. نتیجه این رویکرد، قرار گرفتن نسل نوین در معرض بیهویتی و از دست رفتن تدریجی هویت دینی و الهی آنهاست، در حالی که جریانهای رقیب برای القای هویت مطلوب خود به فرزندان ما تلاش میکنند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با انتقاد از ضعف در تقویت روحیه تفکر و اندیشهورزی در ساختار آموزشی کنونی، افزود: دانشآموزان ما ممکن است کتابهای متعددی مطالعه کنند، اما متأسفانه زمان قابل توجهی را صرف اندیشیدن، خلاقیت و نوآوری نمیکنند. خروجی این سیستم، تربیت مدیرانی خواهد بود که فاقد تأمل، خلاقیت و توان حل مسئله هستند.
ناصری گفت: در یزد با حدود ۲۸۰ هزار دانشآموز روبهرو هستیم که تنها تعداد اندکی از آنها در برنامههای فرهنگی و مذهبی مشارکت فعال دارند. باید راهکارهای نوینی برای برقراری ارتباط مؤثر با این قشر و خانوادههایشان اندیشیده شود.
وی با تأکید بر نقش مساجد در اصلاح ساختار فرهنگی محلات، پیوند مدارس و مساجد را یک ضرورت دانست و ادامه داد: مدارس باید ارتباطی سازمانیافته با مساجد برقرار کنند تا از این طریق، ضمن تعامل با خانوادهها، بتوان بخشی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی پیرامون خود را مرتفع ساخت. برگزاری کلاسهای اختصاصی قرآن، نماز و خداشناسی در محیط مدارس نیز امری حیاتی است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با تاکید بر جایگاه رفیع دانشگاه فرهنگیان آن را رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان باید بهطور ویژه مورد حمایت و تقویت قرار گیرد، زیرا تربیت نیروی انسانی آینده کشور کاملاً وابسته به این دانشگاه است، این مرکز تربیتی، گلوگاه اصلی نظام آموزشی ما محسوب میشود و نباید مورد غفلت واقع شود.




نظر شما