دانشگاه صنعت نفت می‌تواند نقش‌آفرینی مؤثری در توسعه پایدار صنعت انرژی داشته باشد

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: دانشگاه صنعت نفت با اجرای برنامه‌های تحولی، می‌تواند بار دیگر به عنوان مرجع تخصصی آموزش نفت در کشور بدرخشد و نقش‌آفرینی مؤثری در توسعه پایدار صنعت انرژی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، امید شاکری صبح امروز _چهارشنبه چهاردهم آبان_ در کنفرانس بین‌المللی ایران در دانشگاه اراک اظهار کرد: دانشگاه صنعت نفت به عنوان یکی از نهادهای علمی و تخصصی کشور، همواره نقش کلیدی در تربیت نیروی انسانی متخصص برای صنعت نفت ایفا کرده است.

وی افزود: این دانشگاه که از سال ۱۳۱۸ فعالیت خود را آغاز کرده است، تاکنون چهار دوره آموزشی را پشت سر گذاشته و مأموریت اصلی آن، تربیت هدفمند کارشناسان و مدیران برای صنعت نفت بوده است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت تصریح کرد: با وجود چالش‌هایی که در سال‌های اخیر گریبان‌گیر این دانشگاه شده از جمله حذف امتیاز استخدامی فارغ‌التحصیلان در سال ۱۳۹۵، اکنون با برنامه‌های تحولی جدید، بار دیگر در مسیر بازگشت به جایگاه اصلی خود قرار گرفته است.

شاکری عنوان کرد: در آستانه واگذاری دانشگاه صنعت نفت به بخش‌های غیرمرتبط با تدابیر وزیر نفت، این دانشگاه در ساختار وزارت نفت ابقاء شد و برنامه‌ریزی جامعی برای ارتقای کیفیت آموزشی آن آغاز شد، این تصمیم راهبردی، نقطه عطفی در حفظ هویت تخصصی دانشگاه و تقویت ارتباط آن با صنعت نفت محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: دانشگاه صنعت نفت تاکنون بیش از ۱۴ هزار فارغ‌التحصیل داشته است که ۹۴.۵ درصد از آن‌ها پس از انقلاب اسلامی آموزش دیده‌اند، بسیاری از مدیران برجسته صنعت نفت از میان همین فارغ‌التحصیلان هستند که نشان‌دهنده نقش مؤثر دانشگاه در تأمین نیروی انسانی متخصص برای این صنعت راهبردی است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت گفت: در ساختار جدید دانشگاه صنعت نفت شامل چهار دانشکده تخصصی شامل نفت آبادان، نفت اهواز، نفت تهران و علوم دریایی محمودآباد است.

شاکری ادامه داد: مأموریت هر دانشکده به‌طور دقیق تعریف شده است، دانشکده آبادان بر دوره کارشناسی، اهواز بر کارشناسی ارشد، تهران بر رشته‌های مدیریتی و محمودآباد بر علوم دریایی تمرکز دارد.

وی ادامه داد: این تفکیک مأموریتی، موجب تمرکز بیشتر بر نیازهای تخصصی صنعت نفت و ارتقای کیفیت آموزشی خواهد شد، یکی از طرح‌های نوآورانه دانشگاه، مدل آموزشی «دو و یک» است. در این طرح، دانشجویان دو سال اول تحصیل را در یکی از ۱۰ دانشگاه برتر کشور می‌گذرانند، دو سال بعد را در دانشگاه صنعت نفت ادامه می‌دهند و یک سال نیز دوره کارورزی در صنعت نفت خواهند داشت.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت تاکید کرد: این مدل آموزشی، ضمن ارتقای مهارت‌های عملی دانشجویان، موجب افزایش ماندگاری و بهره‌وری آنان در محیط‌های صنعتی خواهد شد.

شاکری افزود: در راستای تحول آموزشی، برنامه‌ریزی برای جذب هیأت علمی جوان و بازنگری در رشته‌های آموزشی نیز در دستور کار قرار گرفته، با توجه به تحولات سریع فناوری در جهان، رشته‌های جدید و بین‌رشته‌ای در حال تدوین است که پس از اخذ مجوز از وزارت علوم، در دفترچه انتخاب رشته قرار خواهد گرفت.

وی گفت: این اقدام، زمینه‌ساز تربیت نیروهایی با دانش روز و توانمندی‌های چندگانه خواهد بود، یکی از چالش‌های مهم آموزش مهندسی در کشور، کاهش علاقه‌مندی جوانان به رشته‌های فنی و مهندسی است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت عنوان کرد: در سال ۱۳۷۳ بیش از ۴۰۰ هزار نفر در کنکور ریاضی شرکت کردند، اما این رقم در سال جاری به ۱۳۷ هزار نفر کاهش یافته است، این افت چشمگیر، ناشی از شرایط بازار کار و درآمد رشته‌های مهندسی است و نیازمند بازنگری جدی در سیاست‌های آموزشی و اقتصادی کشور است.

شاکری تصریح کرد: همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی برای افزایش جذابیت رشته‌های مهندسی، امری ضروری است.

وی تاکید کرد: نقش دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی متخصص، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است، اگر برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه آموزش مهندسی انجام شود، می‌توان استعدادهای برتر کشور را به سمت رشته‌های فنی هدایت و آینده صنعت نفت را با نیروی انسانی توانمند تضمین کرد.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت اظهار کرد: دانشگاه صنعت نفت با اجرای برنامه‌های تحولی، می‌تواند بار دیگر به عنوان مرجع تخصصی آموزش نفت در کشور بدرخشد و نقش‌آفرینی مؤثری در توسعه پایدار صنعت انرژی داشته باشد.

کد خبر 921422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.