اجرای پروژه سلام در مدارس برای تحقق سلامت اجتماعی و محله‌محوری

رئیس سازمان بهزیستی کشور، از اجرای «پروژه سلام» با هدف ارائه خدمات سلامت اجتماعی به شهروندان در سطح محلات خبر داد و گفت: اجرای پروژه سلام در مدارس برای تحقق سلامت اجتماعی و محله‌محوری الزامی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، سیدجواد حسینی روز _چهارشنبه هفتم مهر_ در مراسم گشایش پروژه سلام در اردبیل که در دبیرستان دارالفنون این شهر برپا شد، اظهار کرد: پروژه سلام، یک برنامه سلامت اجتماعی با محوریت محله‌محوری است که در سیاست‌های ریاست جمهوری بازتاب یافته و مقصود آن، ارائه خدمات به شهروندان در سطح محلات به شکلی ساده، قابل دسترسی، فراگیر، استاندارد و عادلانه است.

وی با تأکید بر لزوم کیفیت خدمات ارائه شده، افزود: محله‌محوری یک هدف نهایی نیست، بلکه یک راهبرد کلان است که در دولت چهاردهم مورد تأکید واقع شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: مدرسه همواره کارکردی فراتر از یک محیط آموزشی محض داشته و در شرایط کنونی قادر است به کانونی برای فعالیت‌های اجتماعی و پرورشی در جامعه مبدل گردد.

سیدجواد حسینی ادامه داد: گزینش مدرسه به عنوان پایگاه برنامه‌های اجتماعی، تنها به دلیل برخورداری از امکانات وسیع برای انجام فعالیت‌های گوناگون است؛ از اجرای رویدادهای ورزشی محلّی و دیدار با صاحب‌نظران گرفته تا تشکیل حلقه‌های آموزشی و فرهنگی در ساعت‌های پس از ظهر.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در طرح سلام، مقرر شده که مدیریت مجموعه بر عهده فردی واحد گذاشته شود، خدمات نظافتی و پشتیبانی تأمین گردد و انجمن اولیا و مربیان در هدایت مردمی مجموعه مشارکت داشته باشند.

حسینی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که مدرسه، با حفظ ماهیت دولتی، ظرفیت حقوقی و فلسفی خود را از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کسب کرده است. سندی که مدرسه را کانون فعالیت‌های تربیتی و اجتماعی معرفی می‌نماید.

وی افزود: یکی از وجوه ممیزه در این نگرش، دیدگاه به مدرسه به عنوان یک موجود پویا و زنده است. مدرسه دارای پیشینه و دگرگونی‌های متعددی است؛ از شروع شکل‌گیری آن به دست مردم و قشرهای مرفه تا تبدیل شدنش به نهادی عمومی با هدف همگانی‌سازی آموزش و فراهم آوردن امکان دسترسی برای تمامی گروه‌های جامعه. در دهه نخست انقلاب مشروطه و دهه اول انقلاب اسلامی، مدارس با توفیق این رسالت عمومی را محقق ساختند و دیگر به قشر یا طبقه‌ای خاص تعلّق نداشتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: این نگاه، کوششی است برای بازگرداندن مدرسه به فلسفه اولیه‌اش که مکانی برای شکوفایی جمعی، مشارکت اجتماعی و پرورش همه‌سویه نسل آینده باشد و نه ابزاری برای بازتولید نابرابری‌های طبقاتی و امثال آن.

کد خبر 919378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.