رویا از زاینده‌رود می‌گذرد؛ جایی که نوجوانان صدای امیدند

مدیر دبیرستان صالحین، و نویسنده کتاب «بال‌های زخمی طاووس»، هر دو بر نقش نوجوانان در خلق «رویای جمعی زاینده‌رود» تأکید کردند؛ رؤیایی که به‌گفته نویسنده، با مطالبه‌گری محقق نمی‌شود بلکه با خلق هنری جان می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هادی نصیری امروز _سه‌شنبه ششم آبان _ در آئین رونمایی از کتاب بال‌های زخمی طاووس اظهار کرد: تجربه من از خواندن این کتاب همراه با پرسش و هیجان‌زدگی بود و خوشحالم که چنین اثری نوشته شده است.

وی با بیان اینکه این کتاب از نگاه تحقیرآمیز بزرگسالان فاصله گرفته و شأنی والا برای نوجوان قائل شده است، افزود: محمود فروزبخش یکی از سرمایه‌های ارزشمند شهر ما و اندیشمندی است که بدون گرفتار شدن در ملاحظات سیاسی، اجتماعی یا روان‌شناسی، حرف‌هایش را بی‌پرده بیان می‌کند. نوشتن این کتاب توسط او اگر هم سفارشی باشد، سفارشی از طرف خودش به خودش بوده است.

مدیر دبیرستان صالحین تصریح کرد: از آنجا که آثار چنین فردی وارد عرصه ادبیات شده، تمرکزم بر محتوا نبود؛ بلکه نوع روایت داستان، شخصیت‌پردازی و ساختار اثر برایم قابل‌توجه بود.

وی ادامه داد: انتخاب گروه سنی نوجوان برای مخاطب اثر، انتخابی هوشمندانه است؛ چراکه اراده و آرمان‌گرایی نوجوان سبب می‌شود بتوانیم با او گفت‌وگویی مؤثر داشته باشیم.

نصیری گفت: کتاب از نظر ایده بسیار جذاب است و شروعی درخشان دارد، هرچند در ادامه‌ای کاش‌هایی مطرح می‌شود. نثر روان و قابل‌فهم کتاب، جان‌دار شدن عناصر شهری و ایجاد ارتباط میان مخاطب و شهر از ویژگی‌های شاخص آن است و در عین حال، شأنی درخور برای نوجوان قائل شده است.

وی اظهار کرد: ما گاهی نوجوانان را زمانی مخاطب قرار می‌دهیم که یا مفهومی خاص در ذهن داریم و می‌خواهیم با او بازی کنیم، یا ایده‌ای در دست نداریم و می‌خواهیم او نقشی در پیشبرد کار ایفا کند.

مدیر دبیرستان صالحین افزود: به نظر می‌رسد در برخی بخش‌ها شخصیت‌پردازی‌ها اندکی ضعیف است، اما ساختارشکنی‌های شجاعانه در بعضی روابط سبب شده رابطه‌هایی متفاوت و جذاب شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه قدم گذاشتن در جهان داستان یعنی ورود به عرصه هنر، گفت: مهم‌ترین دغدغه در خلق اثر باید هنرمندانه بودن آن باشد. گاه یک کتاب نه همه‌چیز، بلکه قطعه‌ای از پازل فرهنگی است؛ از همین رو، این اثر می‌تواند در کنار تسهیل‌گران، بهانه‌ای برای خواندن فصل‌به‌فصل کتاب باشد.

نصیری اظهار کرد: امروزه هنگام سخن گفتن از نوجوانان، معمولاً از اصطلاح «نسل Z» استفاده می‌شود که به نظر من چندان جذاب نیست؛ زیرا از رهگذر نوجوان است که می‌توانیم از آینده سخن بگوییم.

وی با بیان اینکه تعبیر شهر به‌عنوان «مادر» برای اصفهان زیبا و تأمل‌برانگیز است، گفت: می‌توان این تعبیر را نه‌تنها برای اصفهان، بلکه برای کل کشور تعمیم داد. اگر می‌خواهیم فضایی امیدوارانه بسازیم، راه آن از دلِ ناامیدی می‌گذرد؛ چراکه تا نوجوان نسبت به برخی مسائل ناامید نشود، انگیزه‌ای برای ساختن امید نخواهد داشت.

ما چاره‌ای نداریم جز اینکه رؤیای جمعی زاینده‌رود را خلق کنیم

در ادامه، محمود فروزبخش با بیان اینکه امیدش برای تحقق قصه جمعی زاینده‌رود، نوجوانان هستند، اظهار کرد: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه رؤیای جمعی زاینده‌رود را خلق کنیم، چراکه مطالبه‌گری به‌تنهایی کافی نیست و اگر می‌خواهیم به رؤیا برسیم باید آن را در قالب خلق هنری محقق کنیم.

وی با اشاره به اینکه شهر زندگی از قصه آغاز شده است، ادامه داد: قبول دارم که در داستان‌نویسی تازه‌کارم، اما نمی‌پذیرم که این اثر سفارشی از برنامه «شهر زندگی» یا نهادهای دیگر بوده است؛ زیرا ابتدا داستان را نوشتم، سپس آن را به مسئولان مربوطه نشان دادم، آنها حمایت کردند و پس از آن لوگوها اضافه شدند.

کد خبر 919092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.