محمدرضا انگشتباف در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به وضعیت فعلی منوریل قم اظهار کرد: مطالعات توجیهی منوریل و طرح جامع حملونقل شهر قم به انجام رسیده است و چه اجرای مسیر تا میدان مطهری و چه ادامه آن تا مصلی از نظر ترافیکی کاربردهایی دارد، اما پرسش اصلی این است که برای شرایط موجود چه باید کرد.
وی با بیان اینکه تاکنون حدود شش هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است افزود: راهاندازی منوریل هزینههای قابلتوجهی دارد و از سوی دیگر، این طرح در وضعیت فعلی مسافرگیر نیست و ایرادات شکلی و محتوایی در آن وجود دارد.
مدیرعامل سازمان حملونقل ریلی شهرداری قم ادامه داد: مطالعات مختلفی از سوی مشاوران ارائه شد و جمعبندی به این رسید که پروژه باید وارد فرایند مهندسی ارزش شود، بر اساس این روال، گروهی متشکل از ۲۰ متخصص حوزههای مختلف، تمام جوانب اقتصادی، فنی و اجتماعی طرح را بررسی میکنند که نتیجه آن میتواند تغییر کاربری پروژه از حالت ترافیکی به کاربریهای دیگر باشد.
انگشتباف با بیان اینکه منوریل میراثی از گذشته مدیریت شهری است عنوان کرد: شهرداری قم منابع کافی برای تکمیل پروژه ندارد و با توجه به شرایط موجود دولت، تنها ابزار حمایتی اوراق مشارکت برای قطار شهری است که بههیچوجه توجیه اقتصادی برای منوریل ایجاد نمیکند.
وی اتصال منوریل به خطوط مترو را یکی از اقدامات در طراحی پیشین برای بهبود شرایط پروژه عنوان کرد و گفت: تصمیم نهایی درباره نوع کاربری جدید و نحوه بهرهبرداری، پس از تکمیل مطالعات مهندسی ارزش اعلام خواهد شد.


نظر شما