پروژه منوریل قم در مسیر مهندسی ارزش

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی قم با اشاره به به‌کارگیری مشاور برای مهندسی ارزش پروژه منوریل قم گفت: تکمیل منوریل با منابع موجود ممکن نیست و تغییر کاربری یکی از گزینه‌های جدی خواهد بود.

محمدرضا انگشت‌باف در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به وضعیت فعلی منوریل قم اظهار کرد: مطالعات توجیهی منوریل و طرح جامع حمل‌ونقل شهر قم به انجام رسیده است و چه اجرای مسیر تا میدان مطهری و چه ادامه آن تا مصلی از نظر ترافیکی کاربردهایی دارد، اما پرسش اصلی این است که برای شرایط موجود چه باید کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود شش هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است افزود: راه‌اندازی منوریل هزینه‌های قابل‌توجهی دارد و از سوی دیگر، این طرح در وضعیت فعلی مسافرگیر نیست و ایرادات شکلی و محتوایی در آن وجود دارد.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری قم ادامه داد: مطالعات مختلفی از سوی مشاوران ارائه شد و جمع‌بندی به این رسید که پروژه باید وارد فرایند مهندسی ارزش شود، بر اساس این روال، گروهی متشکل از ۲۰ متخصص حوزه‌های مختلف، تمام جوانب اقتصادی، فنی و اجتماعی طرح را بررسی می‌کنند که نتیجه آن می‌تواند تغییر کاربری پروژه از حالت ترافیکی به کاربری‌های دیگر باشد.

انگشت‌باف با بیان اینکه منوریل میراثی از گذشته مدیریت شهری است عنوان کرد: شهرداری قم منابع کافی برای تکمیل پروژه ندارد و با توجه به شرایط موجود دولت، تنها ابزار حمایتی اوراق مشارکت برای قطار شهری است که به‌هیچ‌وجه توجیه اقتصادی برای منوریل ایجاد نمی‌کند.

وی اتصال منوریل به خطوط مترو را یکی از اقدامات در طراحی پیشین برای بهبود شرایط پروژه عنوان کرد و گفت: تصمیم نهایی درباره نوع کاربری جدید و نحوه بهره‌برداری، پس از تکمیل مطالعات مهندسی ارزش اعلام خواهد شد.

کد خبر 918955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 15
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • حسین IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
    40 2
    از اول معلوم بود که این پروژه مخالفین داره الان تا روز قیامت هم درست نخواهد شد
  • کاوه IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
    9 1
    عاقبت جمع میکنن
  • مجید IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    14 7
    شبیه این منوریل بسیاری پروژه های دیگه درسراسر کشور در دولت احمدی‌نژاد اتفاق افتاده، که دربا نقاب عوام فریبی ظاهری ازخدمت به مردم اما در باطن هدر دادن ۸۰۰تا۱۰۰۰میلیارد درآمد نفتی وتقریبا همين قدر درآمد های ديگر ایران، بجای پرداختن به امور زیربنایی واقعی مثل مترو، جاده های مرزی، راه آهن، و خرید هواپیما ووو، درحالیکه تمام دلسوزان واقعی سعی کردند بگن منوریل اولا بدرد کشورهاییکه درآمد اضافی دارند ویک پروژه نمایشی است که حتی تعمیر نگهداری اونهم هزینه بر هست، وبجاش کلی کار واجب دیگه مثل پروژه متروی قم،شیراز ومشهد ووو، اما بالجبازی(درواقع باهدف ازبین بردن درآمد های افسانه ای از بالارفتن نفت تا۱۲۰دلار، وبعد انداختن ایران به چاه تحریم ها با لات بازی مقابل قوانین بین‌المللی و بهونه دادن به دشمنان کینه ورز چون صهیونیزم و تندروهای کاخ سفید که بادست اروپا و سازمان‌های بین‌المللی اقدامات استعماری رو پیش میبرند، درحالیکه قبلش خاتمی باوجود نفت۱۱تا۲۵دلاری اما رشد اقتصادی ۱۲% رو با استفاده از تخصص ونخبگی اقتصاددانان و متخصصین هرحوزه، والبته سیاست تنش زدایی بادنیا، وعکس احمدی‌نژاد با لجبازی، رشد منفی۳ووو
  • مهدی US ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    9 3
    با این خرج الکی میشد میدان مطهری قم را سامان بخشید
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    5 4
    اگر بجای پروژه منوریل انتهای رودخانه قمرود دیوار سدی ایجاد میشد و آب های رها شد و فصلی پشت آن ذخیره میشد،علاوه بر اینکه تبدیل به یکه دریاچه تفریحی میشد اثرات زیادی در کاهش آب و هوای قم می داشت،بلکه از لحاظ گردش گری و جدب گردش گر موثر ثمر بود. درحال حاضر اگر تخریب بشه خیلی بهتره با هر هزینه‌ای که باشه.چون جلوه قم رو نازیبا کرده. جلوی ضرر هر موقع گرفته بشه منفعته . یا علی
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    2 3
    با سلام ‌ خود شیاطین به سرکردگی آمریکا و اروپا عملا اعلان می کنند که با ابزار تحریم و مکانیسم ماشه تلاش می کنند که بار مالی زیاد بر دوش نظام مقدس اسلامی با نظام ولایت فقیه که نعمت بزرک خداوند به مردم ایران است بگذارند که دخل با خرج برابر نباشد و هزینه های جاری خیلی بیشتر از 80 درصد فعلی شود تا آثار مخرب آن مانند گرانی . کاهش قدرت خرید و کاهش جمعیت زیادتر شده و بسمت و پیروی از شیاطین بروند بعضی از مدیران مانند بانکها شرکت ها و نهاد ها و غیره نیز آگاهانه یا ناخودآگاه باعث افزایش بار مالی زیاد می شوند جالب اینجاست که هنوز در کاهش هزینه های جاری و رساندن آن به 50 درصد تردید در میان نمایندگان و دولت است این روش بستن راه نفوذ شیاطین نمی باشد این روش سکر گذاری از نعمات خداوند نمی باشد
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    10 2
    ۶هزار ملیازد مردم رومدعی العموم از گلوی خطاکاران بیرون بکشد
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    4 1
    اقا منوریل فقط در مسیرمهندسی ارزش باید تبدیل بشه بازار اون طور ملت از سر تا ته اونو پیاده میان و برمی گردن یا خط عبور موتوری ها چون واقعا تو قم موتوری ها زیاد هستن چند تا انشعاب بدین به خیابون های اصلی تا پردیسان هم ادامه بدهید، خیلی خوب میشه، یه لاین هم‌اختصاص بدهید به پیاده روی چون به هر حال قبرستان و خرابی های قم جذابیت داشته که طرح منوریل به ذهنش رسیده منوریل بزنه، اما برای جذابتر شدن پل اول تو رودخونه درخت هایی بکارید که زود رشد کنه و بلند باشه بعد لاین پیاده روی بزنید مثل پل طبیعت تهران، طرفدار پیدا می‌کنه
  • س. ر. س IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    10 5
    طرح احمدی نژاد نابغه بهتر از این هم نمیشه. مونو ریل برای کلان شهرهای بزرگ و پر ترافیک جهان تعبیه شده مثل توکیو در ژاپن یا شیکاگو در آمریکا.یا عربستان مه برای جابجایی چند صد ملیونی حجاج در مسیرهای خاص نیاز داره معادلش تهران در ایران ...حالا از کجاشون به این نتیجه رسیدند قم هم مونو ریل می خواد،اونو دیگه از مغزهای متفکرشون باید پرسید.. تا ابد هم ساخته نخواهد شد....
  • اسماعیل IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    15 9
    مگه شهید رئیسی با کدوم منابع می‌خواست مونوریل رو تکمیل کنه؟ خب دولت فعلی هم چشمش کور، مسئولیت پذیرفته، پاش وایسته و تکمیلش کنه. فعلاً که در هرررر زمینه‌ای، دولت کاسه‌ی گدایی دستش گرفته و فقط می‌گه: نمی‌توانیم، نمی‌شود، پول نداریم، امکان فنی وجود ندارد... کسی که توان مدیریت نداره و مسئولیت قبول می‌کنه، تا روز قیامت ملعونه و دِین این مردم بر گردنشه.
  • منیر US ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    7 0
    با همین پول میشد کلی بدبخت از زندگی نکبت بار نجات بیان کلی دختر دم بخت ،جهیزیه شون جوربشه کلی مرد ،شرمنده زن و بچه شون نشه چه کارهای خداپسندانه میشد بشه ولی چرا نشد......
  • یه قمی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    10 1
    بهترین کار استفاده تاریخی ازشه به عنوان آثار باستانی بیاید موزه‌ش کنید مونوریلی که هیچوقت تکمیل نشد
  • سعید گائینی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
    5 1
    پایانه‌های مسافری رو در انتهای مسیر قرار بدهند و مسافرین از میدان مطهری و حرم مطهر و بالعکس به اونجا منتقل بشن ، میتونن منو ریل رو به یک شرکت خصوصی اجاره بدن ، هم صرفه اقتصادی داره ، و هم جاذبع توریستی میشه
  • علی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
    0 0
    فقط پول ملت و به فنا دادن ... با اون پول میشد جنگل درست کرد تویه قم ولی جای مناسب هزینه نکردن مسئولین بی فکر ... خدا نگذره از مسئول خائن