به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، منصور ایرانمنش شامگاه _دوشنبه پنجم آبان_ در نشست با اصحاب رسانه به مرور اقدامات حوزه زیرساخت، حملونقل و منظر شهری پرداخت و اظهار کرد: موضوع زیباسازی شهری یکی از دغدغههای مداوم شهرداری است.
وی افزود: در بسیاری از محورهای اصلی و مرکزی شهر، دیوارهای پیشساخته نصب و دیوارنویسیها حذف شده است، شهرداری حتی اقدام به تولید بخشی از این دیوارهای پیشساخته در کارگاههای خود کرده است؛ اما در برخی نقاط به دلیل وجود معارضین و مالکان خصوصی، اجرای طرحها دچار وقفه میشود.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرمان گفت: قانون به شهرداری اجازه داده است در صورت تعلل مالکان، هزینه زیباسازی دیوار را از محل پرونده مالی آن ملک دریافت کند اما اجرای این ماده در همه شهر ممکن نیست، زیرا حجم املاک بایر یا متروکه در برخی محلات زیاد است.
وی در ادامه با اشاره به مسئله ساختوسازهای بلندمرتبه تصریح کرد: یکی از نگرانیهای بهحق مردم در توسعه شهری، رشد ناگهانی برجسازی در بافتهای مسکونی است، در بسیاری از مناطق ساکنان تمایل دارند ساختمانی در کنار آنها با ارتفاع بیش از ۱۰ طبقه ایجاد نشود.
ایرانمنش ادامه داد: ضروری است شهرداری زمینهایی را در نواحی با ترافیک پایین برای ساختوسازهای بلندمرتبه در نظر بگیرد تا تراکم جمعیت و بار تردد در مناطق مسکونی بیشتر نشود.
وی با تأکید بر اینکه نظارت صحیح میتواند نگرانی از ساختمانهای مرتفع را برطرف کند، خاطرنشان کرد: مشکل از نبود نظارت مهندسی است، اگر نظارت فنی در مراحل ساخت و آزمایش خاک بهدرستی انجام شود، ساخت عمودی میتواند حتی ایمنتر هم باشد.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرمان افزود: بحث مترو در کرمان هر از گاهی مطرح میشود، اما صادقانه باید گفت نه در وزارت کشور و نه در وزارت راه، هیچگاه مجوز احداث حتی در حد مطالعات اولیه صادر نشده است.
وی پیرامون مترو نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: استانداردهای لازم برای صدور چنین مجوزی در کرمان هنوز وجود ندارد، به همین دلیل، مجموعه مدیریت شهری تصمیم گرفت تمرکز را روی تقویت ناوگان اتوبوسرانی بگذارد.
ایرانمنش افزود: با وجود نوسازی بخشی از ناوگان، تعداد کلی به نصف کاهش پیدا کرده است، شهر کرمان امروز به حداقل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد، اما تنها ۱۰۰ دستگاه فعال هستند و همین موجب نارضایتی عمومی و افزایش ترافیک شهری شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سالجاری با پیگیریهای انجامشده، ۳۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده و ۲۵ دستگاه دیگر نیز در مرحله پرداخت یارانه و تحویل از سوی دولت است.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرمان گفت: در مجموع ۸۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی امسال برای بهبود ناوگان حملونقل عمومی تخصیص پیدا کرده است اما تا رسیدن به استاندارد شهرهای همتراز فاصله زیادی داریم.
وی بیان کرد: مردم زمانی از اتوبوس استفاده میکنند که احساس کنند سرویسدهی منظم است. امروز در بسیاری از خطوط، اتوبوسها هر نیمساعت یا بیشتر تردد میکنند، همین مسئله یکی از دلایل اصلی تشدید ترافیک در کرمان نسبت به پنج سال گذشته است.
ایرانمنش درباره مشکلات تاکسیرانی گفت: تاکسیها ویترین شهر هستند. این ناوگان بهصورت خصوصی فعالیت میکند، اما مدیریت و نظارت آن زیرمجموعه شهرداری است، در گذشته دولت با ارائه تسهیلات بانکی، کمکهزینه نوسازی و یارانه سوخت به رانندگان کمک میکرد، اما اکنون این روند تقریباً متوقف شده است.
وی همچنین بیان کرد: در حال حاضر شهرداری کرمان بهصورت همزمان در ۹۰ نقطه شهر پروژه عمرانی اجرا میکند. برخی از کارها همچون اصلاح سنگ جدول یا تعویض المانهای فرسوده از سوی منتقدان دوبارهکاری تلقی میشود، اما در واقع جزئی از فرآیند بهسازی شهری است و باید بین اصلاحات ضروری و اشتباه اجرایی تفاوت قائل شد.


نظر شما