به گزارش خبرگزاری ایمنا در جهان پرهیاهوی امروز که شتابِ زندگی، مجال درنگ بر هنر را از بسیاری گرفته است، هنوز روزنههایی از امید در دل صحنههای کوچک این شهر روشن مانده است؛ روزنههایی که نه صرفاً برای اجرای یک نمایش که برای پرورش جانهای جوان و هنرجویانی شکل میگیرد که قرار است آیندهی تئاتر این سرزمین را بسازند. یکی از همین روزنهها، نمایش «گربه سیاه» است؛ اجرایی که فرصتی است برای تربیت نیروهای تازهنفس، متخصص و باتجربه در عرصهی نمایش.
این اثر با هدایت هنرمندانه شکیبا معقولی، کارگردان جوان و پرانگیزهای که قلم و صحنه را توأمان در اختیار دارد و با همراهی لیلا پرویزی، مدیر گروه نمایش دانشگاه سپهر اصفهان، شکل گرفته است. نمایش «گربه سیاه» را میتوان حاصل سرمایهگذاری بر سرمایههای انسانی تئاتر دانست؛ تلاشی آگاهانه برای تبدیل آموزش به تجربهی زیسته و تجربه به دانشی ماندگار.
در این مسیر، بستری فراهم شده تا هنرجویان نهفقط فن بازیگری، بلکه مفهوم مسئولیت و عشق به صحنه را بیاموزند. این اجرا، تمرینی برای دیدن و دیدهشدن است؛ تمرینی برای آنکه هنرجو بداند تئاتر تنها به حفظ دیالوگ و ایستادن زیر نور صحنه خلاصه نمیشود، بلکه نوعی زیستنِ آگاهانه و شاعرانه در برابر جهان است.
«گربه سیاه» برآمده از همین نگاه است؛ نگاهی که به جای ترس از خامی به بلوغ در تجربه ایمان دارد و باور دارد که هر اجرا، سرمایهگذاری بر روح و آینده تئاتر ایران است.
ایمان آیینهدار، مدیر روابط عمومی نمایش «گربه سیاه» در گفتوگو با خبرنگار ایمنا دربارهی جزئیات این اجرا اظهار کرد: این نمایش حاصل یک مسیر آموزشی و تمرینی فشرده است که زیر نظر لیلا پرویزی، مدیر گروه نمایش دانشگاه سپهر اصفهان و در قالب یک پکیج آموزشی طراحی و اجرا شده است. اجرای «گربه سیاه» درواقع فرصتی برای تجربهی یک اثر نمایشی کامل در بستر حرفهای محسوب میشود؛ تجربهای که در آن آموزش و اجرا در کنار هم معنا پیدا کردهاند.
وی افزود: گروه اجرایی نمایش «گربه سیاه» گرد هم آمدهاند تا نتیجه این دوره آموزشی را در قالب نمایشی منسجم به تماشاگران ارائه کنند. در این اثر شکیبا معقولی نویسندگی و کارگردانی اثر را بر عهده دارد، حسین خانمحمدی در نقش اصلی بازی میکند، حسنا عباسی بهعنوان منشی صحنه همراه گروه است و طراحی پوستر و بروشور نیز بر دوش سجاد ضیغمی است.
مدیر روابط عمومی این اثر ادامه داد: نمایش «گربه سیاه» روایتی است از زندگی شخصیتی به نام «اسد» که تمام مسیر داستان حول محور او میچرخد. مخاطب از آغاز تا پایان با این کاراکتر همراه است و جهان نمایش از زاویه دید او روایت میشود. اسد درگیر دو بیماری روانیِ اسکیزوفرنی و پارانویاست و تماشاگر در طول نمایش، تأثیر این دو بیماری را بر زندگی او و اطرافیانش مشاهده میکند.
آئینه دار تصریح کرد: نمایش «گربه سیاه» با وجود سادگی ظاهری در بطن خود لایههای عمیقی از روان انسان را میکاود؛ به طوری که تماشاگر در این اثر فقط شاهد یک قصهی فردی نیست؛ بلکه وارد دنیایی میشود که در آن ذهن بیمار اسد به صحنه میآید، جهان بیرونی درهم میشکند و مرز خیال و واقعیت بهسختی قابلتشخیص میشود. در این نمایش، خردهقصههایی وجود دارد که هرکدام پنجرهای به زندگی اطرافیان اسد میگشایند؛ از معشوقهی او گرفته تا مادرش.
مدیر رابط عمومی این نمایش توضیح داد: روایتهایی که در دل نمایش جریان دارند، بخشی از شکلگیری روان و جهان درونی اسد را نشان میدهند. مخاطب درمییابد که هر رفتار و تصمیمی در زندگی او، ریشه در زخمهای گذشته و تروماهای خانوادگی دارد؛ زخمهایی که با عشق، ناکامی و تنهایی گره خوردهاند.
آیینهدار تاکید کرد: «گربه سیاه» تلاشی است برای نزدیک شدن به ذهن انسانی که میان وهم و واقعیت گرفتار شده است و با اینکه نمایش بر پایهی بیماریهای روانی شکل گرفته، اما قصد ندارد جنبهی پزشکی یا علمی آن را برجسته کند. هدف ما، نمایش تأثیر این اختلالات بر روابط انسانی، احساسات و سرنوشت یک فرد است. اسد در این اثر، هم قربانی و هم خالق جهان آشفتهی خود است.
وی با نگاهی هنریتر به اثر گفت: در طراحی صحنه و میزانسن، سادگی و تمرکز بر بازی بازیگر در اولویت بوده است. فضا به گونهای چیده شده که ذهن تماشاگر بهجای غرق شدن در جزئیات صحنه، درگیر جهان درونی شخصیت اصلی شود. همین انتخاب باعث میشود روایت اثر، صادقانهتر و تأثیرگذارتر پیش برود. اجرای «گربه سیاه» برای گروه اجرایی تجربهای متفاوت بوده است؛ چرا که همهی اعضا در روند شکلگیری اثر از مرحلهی آموزش تا اجرا مشارکت مستقیم داشتهاند.
مدیر روابط عمومی این اثر ادامه داد: از نخستین جلسات تمرین تا لحظه اجرای نهایی، همهی ما در حال تجربه و یادگیری بودیم. برای هنرجویان این نمایش، صحنه نه پایان مسیر آموزشی، بلکه نقطهی آغاز درک تازهای از بازیگری و تئاتر بود، همپنین حضور یک استاد آکادمیک در کنار گروه جوان و پرانرژی، باعث شد تا روند آموزشی و هنری نمایش همزمان و همافزا پیش برود.
آیینهدار تأکید کرد: «گربه سیاه»، نمایشِ تلاشی برای بازنمایی ذهن و روان انسان معاصر است؛ به صورتی که به مخاطب اجازه میدهد از مرز تماشاگر بودن عبور کند و خود را در جایگاه اسد ببیند؛ انسانی که میان عقل و وهم، عشق و زخم، تنهایی و حضور، معلق مانده است.
وی در پایان یادآور شد: هدف گروه اجرایی از این اجرا، بیش از هرچیز، خلق تجربهای صادقانه و انسانی برای مخاطب است؛ ما از تماشاگر انتظار نداریم فقط بیننده یک نمایش باشد؛ میخواهیم آنها با اسد همنفس شوند، جهان تاریک و درعینحال شاعرانه او را لمس کنند و از سالن با احساسی تازه بیرون بروند؛ احساسی که شاید همان درک دوباره خودِ انسان باشد.
مدیر روابط عمومی این نمایش با تأکید بر اهمیت نخستین شب اجرا افزود: پنجشنه بیست و چهارم مهر، آغاز این تجربه استو سعی داریم در کنار تماشاگران، شب اول را به گپوگفتی صمیمانه تبدیل کنیم؛ گفتوگویی میان ذهنهای مشتاق و دلهایی که به تئاتر ایمان دارند.
آیینهدار در پایان سخنانش یادآور شد: نمایش «گربه سیاه»، یک اجرای ساده نیست؛ روایتی است از درون انسان، از زخمهایی که در سکوت ماندهاند و در تاریکی جان گرفتهاند. تماشای آن شاید فرصتی باشد برای دیدن خود در آینهی ذهنِ دیگری.
به گزارش ایمنا، پایانِ «گربه سیاه» در حقیقت آغاز راهی دیگر است؛ راهی که از دل اشتیاق هنرجویان و ایمان استادان شکل گرفته و به فردای روشن تئاتر این سرزمین میرسد. برای هنرجویان، این نمایش نهفقط تجربهای آموزشی که تمرینی برای باور به خویشتن و ایستادن بر صحنهی زندگی است. تئاتر، بیش از هر هنر دیگری، با جان انسان سر و کار دارد و هر هنرجو که امروز قدم بر صحنه میگذارد، سرمایهایبرای آیندهی فرهنگ کشورمان ایران است.
ما در برابر این جوانان مسئولیم؛ مسئول در قبال رویایشان، تلاششان و شوقی که در چشمانشان موج میزند. حمایت از آنان، حمایت از نفسِ تئاتر است؛ از نوری که هنوز در دل تاریکی میتابد و جهان را به یادِ زیستن میاندازد.
نمایش «گربه سیاه» از بیست و چهارم تا بیست و هشتم مهر، هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در خانه بازیگر واقع در اصفهان، فلکه شهدا، خیابان ابنسینا، خیابان دردشت، کوچه ۷ (ارشاد)، بنبست ترمه روی صحنه خواهد رفت. همچنین شب نخست اجرا، پنجشنبه بیست و چهارم مهر، با گپوگفتی صمیمانه میان عوامل و مخاطبان همراه است.


نظر شما