پل روگذر راه‌آهن آستارا تا پایان دوره مجلس تکمیل می‌شود

نماینده مردم بندر آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون پروژه پل روگذر راه‌آهن در تقاطع محور آستارا-اردبیل(کمربندی شهرستان)، بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان دوره مجلس یا زودتر آماده بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی داداشی عصر امروز_چهارشنبه بیست‌وسوم مهر_ در نشست خبری با خبرنگاران در هتل اسپیناس آستارا اظهار کرد: در بازدید روز گذشته، خانم فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی از شهرستان آستارا، مسائل مهم و پروژه‌های ملی مورد بررسی قرار گرفت و در این بازدید توانستیم هم مشکلات را شناسایی کنیم و هم راهکار ارائه دهیم، از مهم‌ترین محورهای بررسی شده می‌توان به پروژه راه‌آهن آستارا، لایروبی مستمر بندر، بررسی مرز زمینی جدید و مسائل راه‌سازی اشاره کرد.

وی افزود: یکی از پروژه‌های بسیار مهم برای منطقه غرب کشور و شهرستان آستارا، تعریض جاده آستارا تا تونل است که با توجه به توقف تقریبی پروژه، پیگیری‌های ویژه‌ای صورت گرفت و قول‌هایی برای احیای آن داده شد. هدف این است که این پروژه به‌زودی ایمن‌سازی و تکمیل شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بازدید و بررسی پروژه‌ها حدود هفت تا هشت ساعت طول کشید و علاوه بر بازدید میدانی، موانع و راهکارهای اجرایی پروژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا مردم بهره‌مندی ملموس از آن داشته باشند.

داداشی خاطرنشان کرد: شهرستان آستارا از نظر سیاسی و اقتصادی یک منطقه ویژه و استراتژیک است و مناسبات اقتصادی ویژه‌ای با روسیه، کشورهای CIS و قفقاز وجود دارد که عمدتاً از مرز آستارا انجام می‌شود، هدف این است که پروژه‌های مهم راه‌آهن، توسعه مرز و گسترش تجارت از طریق بندر، عملیاتی شود.

وی تصریح کرد: پروژه احداث راه‌آهن رشت-آستارا برای کشور اهمیت بسیار بالایی دارد؛ تاکنون یک هفتم تملک اراضی مسیر انجام شده و منابع مالی برای ادامه مسیر در شرف تأمین است و مردم در تأمین زمین و همکاری‌های لازم همراهی کرده‌اند و جلسات متعددی با وزرا و مسئولان برگزار شده تا تأمین اعتبار سریع انجام شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سه پروژه ملی در مرز آستارا در حال اجرا است که شامل احداث بزرگراهی آستارا-آستارا به طول ۱۴۰۰ متر، احداث پایانه جدید و محوطه‌سازی پایانه است. با وجود چالش‌های جغرافیایی و شرایط بارانی منطقه که روند زیرسازی را کند کرده، مسئولان راهداری، فرمانداری آستارا و استانداری گیلان تلاش جهادی برای تکمیل پروژه تا شب عید دارند.

داداشی با اشاره به مشکلات تردد کامیون‌های ترانزیتی در مرز آستارا تصریح کرد: تسهیل در عبور و مرور کامیون‌ها مطالبه به‌حق رانندگان تریلی، بازرگانان و فعالان اقتصادی است تا فرآیند صادرات تسریع شود، پیش از این، مرز آستارا تنها قادر به پذیرش حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰ دستگاه تریلی بود و این ظرفیت پاسخگوی نیازهای اقتصادی منطقه نبود.

وی گفت: پیشنهاد تشکیل یک کارگروه ذیل کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان ارائه شد تا موانع و مشکلات خروج و ورود تریلی‌ها از جمله بارهای فسادپذیر و غیر فسادپذیر به‌صورت مستمر پیگیری شود، اعضای این کارگروه مشخص شده‌اند و موظف شدند هر ماه گزارش عملکرد ارائه دهند تا مصوبات کمیسیون به مرحله اجرا برسد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی، معاون نخست‌وزیر روسیه و معاون نخست‌وزیر آذربایجان و هیئت همراه نیز حضور داشتند و با رئیس گمرک جمهوری آذربایجان مذاکره شد، رئیس گمرک آذربایجان قول داد که تا سقف ۷۰۰ کامیون ایرانی پذیرش شود، هرچند میزان عملیاتی شدن آن بستگی به طرف مقابل دارد. در مذاکرات توافق شد هر دو طرف، امکانات مرز جدید را هرچه سریع‌تر تکمیل کنند.

داداشی افزود: با توجه به پیچیدگی‌های بودجه‌ای در کشور و نیاز، پروژه به یک همت اعتبار، به مسئولان وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دادم از ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه پایانه بار و مرز جدید استفاده شود. که مورد موافقت قرار گرفت و این طرح به صورت BOT اجرا خواهد شد و سرمایه‌گذار بخش خصوصی مسئول تکمیل و بهره‌برداری خواهد بود؛ هدف این اقدام، کاهش صف تریلی‌ها، تسهیل تجارت و جلوگیری از ضرر بازرگانان است.

وی همچنین با اشاره به موضوع لایروبی بندر آستارا اظهار کرد: پیش از ورود من به مجلس دوازدهم، بندر به دلیل توقف لایروبی تعطیل بود، پس از جلسات متعدد در شهرستان، استان و سازمان بنادر، لایروبی انجام شد و اکنون پیشنهاد شده است که سرمایه‌گذار مسئول انجام لایروبی مستمر باشد و این پیشنهاد مورد موافقت سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

داداشی با اشاره به اهمیت لایروبی مستمر بندر آستارا گفت: با حضور سرمایه‌گذار، می‌توان این عملیات را به‌صورت دائم انجام داد تا بندر هیچ‌گاه تعطیل نشود و تجار بتوانند به‌طور مستمر از آن استفاده کنند.

وی افزود: تعطیلی یا کم‌کاری بندر یکی از دلایل اصلی ایجاد ترافیک در آستارا بود و لایروبی مستمر و فعال بودن بندر می‌تواند این مشکل را کاهش دهد.

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مشکلات ترافیکی ناشی از پل روگذر راه‌آهن در تقاطع محور آستارا-اردبیل و گلایه به‌حق مردم، اظهار کرد: این پل در قرارداد اولیه ایران و آذربایجان وجود نداشت و در تتمه قرارداد به پیشنهاد من، برای جلوگیری از ترافیک در شهرستان آستارا ساخته شد و پیمانکار آذری در سال ۹۷ کار را آغاز کرد، اما پروژه پس از مدتی متوقف شد و پس از ورود من به مجلس، دوازدهم با پیگیری‌های مستمر و رایزنی با وزارت راه، راه‌آهن جمهوری اسلامی و پیمانکار، کار پل از سر گرفته شد.

داداشی تأکید کرد: تاکنون بیش از ۶۰ درصد پروژه پیشرفت داشته و تحلیل بنده این است که پل تا سال آینده آماده خواهد شد، با این حال، قول می‌دهم که این پروژه تا پایان دوره مجلس، یا حتی زودتر، به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: تأمین مصالح مورد نیاز پل با همکاری استاندار و فرماندار انجام و جلسات متعددی برای هماهنگی و پیگیری این پروژه برگزار شده است.

نمایتده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت جاده‌های شهرستان نیز گفت: آسفالت جاده از پلیس راه آستارا تا ورودی شهر مطلوب نیست و مسیرها هر روز فرسوده‌تر می‌شوند.

داداشی افزود: برای شهرستان ۱۶ هزار تن قیر دریافت کرده‌ایم که هشت هزار تن آن برای بنیاد مسکن و پروژه‌های هادی روستایی اختصاص پیدا کرده است و بقیه برای جاده‌های داخل و خارج شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از برنامه‌ریزی و پیگیری‌های صورت گرفته، آسفالت معابر شهری و جاده‌های بین‌شهری به زودی انجام خواهد شد و مردم می‌توانند از بهبود وضعیت جاده‌ها بهره‌مند شوند.

کد خبر 915351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.