به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس گزارش تفصیلی کمیته پایش ستاد مهر ۱۴۰۴ شهرداری اصفهان، حجم تردد در آغاز سال تحصیلی نسبت به شهریور با افزایش قابل توجه همراه ولی با مدیریت ترددها همراه بوده است.
تحلیل دادههای سامانههای نظارت هوشمند و بولتنهای تخصصی آماری روزانه نشان میدهد با وجود افزایش قابلتوجه ترافیک، اجرای طرح «ستاد مهر» و هماهنگی میان دستگاههای اجرایی، استقرار برنامهریزی شده پلیس راهور و حضور و همراهی همیارانپلیس و واحد کنترل و نظارت شهرداری در ۶۰ نقطه گلوگاهی شهر اصفهان، توانست از بروز تنشهای حاد ترافیکی جلوگیری کند.

سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اعلام نتایج فعالیت ستاد مهر و روند کنترل ترافیک در قرارگاه عملیاتی گفت: در ۱۵ روز نخست مهر، الگوی ترافیک شهر بهطور کامل تغییر کرد و ساعات اوج تردد که با آغاز فعالیت مدارس همزمان است، رشد قابلتوجهی داشت.
رکورد شکنی تردد خودروهای سواری
وی اظهار کرد: در ساعت هفت صبح، میانگین حجم تردد خودروهای سواری در محدوده مرکزی شهر از حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه در شهریورماه به ۲۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه در مهرماه رسید که بیانگر رشدی بین ۵۸ تا ۶۶ درصد در این محدوده و حدود ۴۴ درصد افزایش در کل شبکه معابر شهر است به گونهای که شاهد شکل گیری بیش از ۵۸۶ هزار سفر در ساعت ۷ تا ۸ صبح و ۵۰۰ هزار سفر در ساعت ۸ تا ۹ صبح تنها در پیک صبحگاهی دو ساعته بودیم.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: تمرکز اصلی تحلیلها بر محدوده مرکزی شهر بهدلیل پوشش کامل و دقت بالای دوربینهای ترددشمار بوده و این منطقه بهعنوان نمونه آماری این پایش در نظر گرفته شد.
مهر ماه و حضور پررنگ موتورسیکلتها
ساکت افزود: تعداد موتورسیکلتهای ترددکننده نیز در ساعت اوج صبحگاهی در محدوده زوج و فرد از حدود ۳۲۰۰ دستگاه در شهریور به بیش از ۵۰۰۰ دستگاه در مهرماه افزایش یافت که رشد بیش از ۶۰ درصدی را نشان میدهد. این آمار مربوط به محدوده مرکزی و ساعت اوج تردد است، و میانگین تعداد موتورسیکلت در کل روز در همان محدوده به حدود ۸۰ هزار دستگاه میرسد.
وی تأکید کرد: روند افزایشی موتورسیکلتها در مهرماه، اثر مستقیم بر حجم ترافیک و آلودگی هوای صبحگاه دارد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان ادامه داد: دادههای پایش روزانه نشان میدهد کمترین حجم تردد موتورسیکلت و خودروها در پایان هفته ثبت شده است که روندی طبیعی در الگوی ترافیک شهری اصفهان بهشمار میرود.
تاکسیها با انگیزه تر برای مهر
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: در مهرماه، میزان تردد تاکسیها در ساعت اوج صبحگاهی ۱۶ درصد افزایش یافت و تعداد ناوگان فعال تاکسیهای زرد رنگ به حدود ۶۸۰۰ دستگاه رسید، همچنین مستقل از این آمار، بیش از ۷۰۰۰ سرویس مدرسه وظیفه جابهجایی روزانه ۶۳ هزار دانشآموز را بر عهده داشتند که همین نسبت خدمت از سوی سرویس مدرسه حداقل از بیش از ۱۰۰ هزار سفر خودروی شخصی در شهر جلوگیری کرد.

رشد ۲۵ درصدی مسافران حملونقل عمومی
ساکت با اشاره به افزایش استقبال شهروندان از حملونقل عمومی اظهار کرد: میانگین مسافران روزانه اتوبوسها از ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزار نفر در شهریورماه به حدود ۳۵۰ تا نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در مهرماه رسید و رشد بیش از ۲۵ درصدی را نشان داد. علاوه بر این، ناوگان اتوبوسرانی نسبت به پیش از مهرماه ۳۰ درصد افزایش اعزام داشته است.
وی گفت: آمار مترو در همین مدت از ۷۸ تا ۸۰ هزار نفر در شهریورماه به ۹۹ تا ۱۱۰ هزار نفر در مهرماه رسیده و رشد حدود ۲۵ تا ۳۵ درصدی را رقم زده است.
تخلفات ثبتشده بیش از یکمیلیون مورد در نیمه نخست مهر
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با ارائه جزئیات دقیق از آمار تخلفات ترافیکی گفت: طی پانزده روز نخست مهر، سامانههای نظارت هوشمند در شهر مجموعاً یکمیلیون و ۲۷۲ هزار و ۸۹۰ فقره تخلف را ثبت کردهاند.
ساکت ادامه داد: سرعت غیرمجاز با سهم ۷۵ درصدی (حدود ۹۵۴ هزار و ۶۶۷ فقره) بیشترین تخلف را شامل میشود. پس از آن، معاینه فنی با سهم ۹ درصد (حدود ۱۱۴ هزار و ۵۶۰ فقره)، عبور از چراغ قرمز با سهم ۵ درصد (حدود ۶۳ هزار و ۶۴۴ فقره)، ورود به مسیر ویژه بیآرتی با سهم ۴ درصد (حدود ۵۰ هزار و ۹۱۵ فقره) و تخلف ورود به محدوده طرح ترافیک با سهم ۲ درصدی (حدود ۲۵ هزار و ۴۵۷ فقره) قرار دارند.
رفتوآمد در تقاطعهای پرتردد و شاخص تکرار بحرانی
وی با اشاره به پایش نقاط پرترافیک شهر گفت: در بررسی وضعیت شبکه معابر در نیمه نخست مهر، از میان تقاطعهای اصلی شهر با بیشترین طول صف، برخی از این تقاطعها تا ۱۰ روز در فهرست نقاط بحرانی ترافیک حضور داشتند. این میزان تکرار نشان میدهد آن تقاطعها در بیش از ۷۰ درصد روزهای کاری مهرماه جزو پرچالشترین نقاط بودهاند.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: اما برآورد میانگین تکرار هر تقاطع در فهرست روزانه حدود ۴ بار در بازه ۱۵ روزه بوده است، و این شاخص بهعنوان ابزار ارزیابی حساسیت و تمرکز مدیریتی بر آن نقاط بهکار میرود. این در حالی است که در سالهای گذشته این شاخص عدد ۷ را ثبت کرده است.
ساکت خاطرنشان کرد تمرکز روزانه بر این نقاط باعث شد از تبدیل آنها به کانونهای بحرانی با تأخیر طولانی جلوگیری شود و عملکرد شبکه ترافیکی شهر متعادل بماند که این موضوع نقش مؤثری در روان سازی ترافیک پاییزی اصفهان داشت.

کیفیت هوا زیر نظر ستاد مهر
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان درباره پایش هوای مهرماه گفت: دادههای ایستگاههای سنجش آلاینده نشان میدهد در ساعات ۶ تا ۱۲ صبح، غلظت ذرات معلق PM۲.۵ در هوای اصفهان بهطور محسوسی بالاتر از حد مجاز (۳۵ میکروگرم بر مترمکعب) قرار داشته است.
ساکت ادامه داد: این وضعیت همزمان با ساعات اوج تردد دانشآموزان ثبت شد و کیفیت هوای صبحگاهی را در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس قرار داد.
در مجموع ۱۵ روز نخست مهر، تنها سه روز شاخص روزانه AQI در محدوده «قابل قبول» (رنگ زرد) ثبت شد و در بیش از ۷۰ درصد روزها شاخص در محدوده ناسالم قرار داشت؛ بررسی تفصیلی ۳۶۰ ساعت ثبتشده از این بازه نشان داد که ۲۵۰ ساعت در نیمه اول مهر در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس یا ناسالم برای عموم بوده که مستقیماً با افزایش ترددها و سردتر شدن هوا مرتبط است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان به تشریح اقدامات انجامشده پرداخت و گفت: ستاد مهر از مرداد با همکاری نهادهایی مانند آموزش و پرورش، پلیس راهور و سایر نهادهای شهری، آمادهسازی خود را آغاز کرد. مأموریت اصلی ما ارائه خدمات کامل به دانشآموزان و خانوادهها بود.
ساکت افزود: برای دستیابی به این هدف، از یک «اتاق تخصصی» با تمرکز بر حوزههای ترافیکی، عمرانی، ایمنی، فرهنگی و خدمات شهری بهره بردیم. وظیفه روزانه کمیته پایش، استخراج گزارش از سامانههای مختلف دادههای ترافیکی، تحلیل این دادهها و تهیه بولتن روزانه بود که به ما امکان میداد بر اساس آمار دقیق و بهروز، عملیات میدانی را هدایت کنیم.
وی تاکید کرد: با وجود رشد ۵۸ درصدی ترددها در ساعت اوج صبح، با اجرای این تدابیر منسجم و تقویت حمل و نقل عمومی، از بروز تنش شدید ترافیکی جلوگیری شد و مهرماه روانتری را در معابر شهری تجربه کردیم.


نظر شما