سیاوش چراغیپور در حاشیه سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این نخستین دورهای است که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان شرکت میکنم و از این بابت بسیار خوشحالم که در کنار فیلمسازان نوجوان و اهالی اصلی سینمای کودک و نوجوان حضور دارم. برای من مایه خرسندی است که در این جشنواره با بچهها و مخاطبان واقعی این سینما از نزدیک همکاری و همدلی دارم.
وی افزود: سینمای کودک و نوجوان، سینمایی است که سالهاست مهجور مانده و آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. از این نظر، نیازمند توجه و اهمیت بیشتری از سوی سیاستگذاران سینمایی است، زیرا کودکان و نوجوانان آیندهسازان هر کشورند و هر تلاشی که برای بزرگسالان میکنیم باید چندین برابر برای این قشر صورت گیرد تا بتوانیم آیندهای روشن و درخشان داشته باشیم.
سینمای کودک دنیایی گسترده است و نباید آن را سادهانگارانه به چند فیلم موزیکال یا سرگرمکننده محدود کنیم
این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: سینمای کودک نباید فقط محدود به جشنوارهای باشد که سالی یک بار برگزار میشود و بعد از آن همه چیز تعطیل میشود تا سال بعد. به نظر من، اهمیت سینمای کودک باید چندین برابر بخشهای دیگر سینمای ایران باشد، چرا که سینما یکی از فراگیرترین و تأثیرگذارترین روشهای آموزشی برای کودکان و نوجوانان است. اگر این روش را نادیده بگیریم، آیندهای مبهم در انتظار ما خواهد بود.
چراغیپور تصریح کرد: به نظر من، سیاستگذاران باید گروههای پژوهشی، تجربی و تحقیقی ویژه سینمای کودک و نوجوان تشکیل دهند تا ایرادات و مشکلات را بررسی کنند و سپس از افراد حرفهای و متخصص این حوزه دعوت کنند تا موضوعات و نیازهای واقعی کودکان و نوجوانان را شناسایی و تحلیل کنند. این پژوهشها میتواند به خلق داستان و فیلمنامههای هدفمند منجر شود و در نهایت فیلمهایی تولید شود که در خدمت رشد فکری و فرهنگی کودکان باشند.
وی با بیان اینکه ما باید قصههایی بسازیم که برای خانواده، والدین و خود کودکان آموزنده و تأثیرگذار باشد، گفت: سینمای کودک دنیایی گسترده است و نباید آن را سادهانگارانه به چند فیلم موزیکال یا سرگرمکننده محدود کنیم. این حوزه بسیار عمیق است و نیاز به بحث، گفتوگو، پژوهش و نتیجهگیری دارد تا بتوان از آن بهرهای مثبت برای جامعه به دست آورد.

وقتی رودی مثل زایندهرود که شبیه یک رگ حیاتی در بدن شهر جریان دارد، از حرکت میایستد، در واقع گردش خون حیات شهری متوقف میشود
این هنرمند در ادامه با اشاره به نگاه اشتباه برخی از فیلمسازان به مفهوم «سینمای کودک» گفت: بعضیها تصور میکنند صرف حضور چند بازیگر کودک یا نوجوان در یک فیلم، آن را در ژانر کودک و نوجوان قرار میدهد، در حالی که اینطور نیست. امروز فیلمی که خودم در آن بازی کردم را دیدم و خوشحالم که در جشنواره سال جاری میدرخشد. شاید در ظاهر، کودک یا نوجوان در معنای متداولش در این فیلم نباشد، اما قهرمانهای قصه ما نوجوانان و جوانانی هستند که در روایت، مروری بر دوران کودکی و نوجوانیشان دارند. فیلم «بپچه مردم» سرشار از پیام، قصه و موضوعات قابل لمس برای جامعه است.
چراغیپور تأکید کرد: سینمای کودک تنها به حضور فیزیکی کودکان محدود نمیشود. گاهی موضوع و دغدغه فیلم درباره کودکان و نوجوانان است، حتی اگر آنها در داستان حضور نداشته باشند. پرداختن به این موضوعات و چالشهای ذهنی و اجتماعی این نسل، بخش مهمی از سینمای کودک به شمار میآید و نباید از آن غافل شویم.
این بازیگر در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان و پیوند آن با زایندهرود نیز اظهار کرد: وقتی رودی همچون زایندهرود که شبیه یک رگ حیاتی در بدن شهر جریان دارد، از حرکت میایستد، در واقع گردش خون حیات شهری متوقف میشود. وقتی این شاهرگ حیاتی قطع شود، دیگر نه فکری میتوان کرد، نه قلبی میتپد، نه خلاقیتی شکل میگیرد. انسان در چنین وضعیتی تبدیل به رباتی بیاحساس و برهوتی خاموش میشود.
ببینید: وقتی به زایندهرود نگاه میکنم بغض گلویم را میگیرد
چراغیپور افزود: اصفهان روزگاری شهری بود که تمام جهان آرزو داشت در آن قدم بزند، اما امروز وقتی به بستر خشک زایندهرود نگاه میکنم، بغض گلویم را میگیرد. ما سرمایهای داشتیم که میتوانستیم به آن افتخار کنیم و آن را نگینی درخشان برای ایران بدانیم، اما خودمان با بیتدبیری، خشکسالی را به جانش انداختیم.
وی گفت: این خشکسالی تنها زمین را خشک نکرده، بلکه روح و روان مردم را هم خشک کرده است. زندگی و کار و خلاقیت مردم در اصفهان با خشکی زایندهرود از بین میرود. باید از خودمان بپرسیم چرا به چنین وضعیتی رسیدیم و چرا باید با دست خودمان داشتههایمان را از میان ببریم.

در پایان این بازیگر در پویش حمایت از زایندهرود شرکت کرد و با امضای خود خواستار جریان آب در زایندهرود شد.


نظر شما