علیرضا شعبانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی اظهار کرد: تبلیغات تجاری در قالب رسانههای محیطی در تمامی شهرهای دنیا رایج است و در کشور ما بهویژه در کلانشهرها نیز اجرا میشود.
وی افزود: این نوع تبلیغات همواره مورد توجه شهروندان قرار گرفته و بدون تردید در چرخه اقتصادی نقش مؤثر و مفیدی ایفا میکند.
مدیر اداره ارتباطات و امور بینالملل شهرداری کلان شهر اراک تصریح کرد: مدتی است شاهدیم برخی تبلیغات تجاری از چارچوبهای عرفی و فرهنگی فاصله گرفته و رنگوبویی نامتناسب با ارزشهای جامعه به خود گرفتهاند.
شعبانی افزود: متأسفانه در مواردی، این تبلیغات حتی در تضاد با فرهنگ عمومی قرار دارند، یکی از نمونههای نگرانکننده، استفاده از متنها و شعارهایی است که بار معنایی شبهجنسی داشته یا بهنوعی یادآور شوخیهای جنسی است، چنین رویکردی علاوه بر آنکه سلامت روان جامعه را تهدید میکند، بهویژه برای کودکان و نوجوانان خطرآفرین است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه این نوع تبلیغات بهطور گسترده در حوزههای مختلف کسبوکار رواج یافته و به یک معضل تبدیل شده، ازاینرو ضروری است تدابیر جدی برای جلوگیری از ادامه این روند اتخاذ شود.
مدیر اداره ارتباطات و امور بینالملل شهرداری کلان شهر اراک، در واکنش به برخی از محتواهای تبلیغات محیطی دوپهلویی که به تازگی در بعضی مکانها در شهر اراک و کشور به نمایش عموم قرار می گیرد، با تأکید بر پیامدهای فرهنگی و اجتماعی چنین تبلیغاتی، به تشریح قوانین و مرز مسئولیت دستگاههای مختلف در این حوزه پرداخت.
شعبانی با اشاره به قوانین و مقررات موجود اظهار کرد: مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و آییننامههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولیت اصلی نظارت بر محتوای تبلیغات محیطی و صدور مجوزهای مربوطه بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات کل استانی آن است.
وی گفت: تنها کانونهای آگهی و تبلیغاتی که دارای مجوز رسمی در رسته رسانه محیطی قرار دارد، مجاز به فعالیت و بهرهبرداری در این حوزه است.
مدیر اداره ارتباطات و امور بینالملل شهرداری کلان شهر اراک عنوان کرد: شهرداریها و سازمانهای تخصصی سیما و منظر در زیرمجموعه شهرداری ها، مسئول مدیریت فیزیکی سازههای تبلیغاتی، نصب و واگذاری سازه های تبلیغات محیطی، نظارت بر ابعاد و محل نصب، رعایت الزامات منظر شهری و ضوابط ایمنی است، تأیید یا رد محتوای تبلیغاتی خارج از حیطه وظایف شهرداری است.
شعبانی تأکید کرد: شهرداری اراک تنها با شرکتها و کانونهای تبلیغاتی که دارای مجوز های قانونی لازم است، قرارداد همکاری منعقد میکند، این قراردادها ناظر بر بهرهبرداری از سازهها و فضاهای تبلیغاتی شهری بوده و شرکتهای طرف قرارداد موظفاند ضوابط محتوایی و آییننامههای ایمنی را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه هرگونه تبلیغ خارج از این چارچوب، تخلف محسوب میشود ادامه داد: بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، از جمله سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی؛ تبلیغات نباید مغایر با موازین شرعی، ارزشهای اسلامی، فرهنگ ملی و وحدت اجتماعی باشد.
مدیر اداره ارتباطات و امور بینالملل شهرداری کلان شهر اراک تصریح کرد: بر اساس دستورالعملهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ تمامی تبلیغات محیطی نیازمند اخذ مجوز محتوایی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و بهرهبرداری تنها توسط کانونهای دارای رسته رسانه محیطی مجاز است.
شعبانی با اشاره به ضوابط شهرداریها و سازمانهای زیباسازی گفت: این ضوابط مربوط به محل نصب، ابعاد، نوردهی، حریم معابر، مطابقت با طرحهای جامع شهری و الزامات منظر شهری است.
وی اظهار کرد: آییننامه ایمنی جایگاههای عرضه سوخت مصوب ۱۳۹۸ هیأت وزیران؛ بر ضرورت هماهنگی کلیه تجهیزات و الحاقات جایگاهها از جمله تابلوهای تبلیغاتی – با استانداردهای ایمنی تأکید دارد.
مدیر اداره ارتباطات و امور بینالملل شهرداری کلان شهر اراک با تأکید بر یکی از مهمترین بندهای ضوابط عمومی تبلیغات گفت: استفاده از جذابیتهای جنسی و محتوای موهن در تبلیغات محیطی بهطور مطلق ممنوع است.
شعبانی افزود: تبلیغات نباید موجب تحقیر اقوام، ادیان و گروههای اجتماعی یا ایجاد آشفتگی ذهنی و روانی در جامعه شود.
وی با هشدار نسبت به پیامدهای اجتماعی تبلیغات غیر اخلاقی تصریح کرد: استفاده از ایهام و محتوای شبه جنسی در تبلیغات محیطی پیامدهای منفی فراوانی شامل: نقض حقوق کودکان و ایجاد پرسشهای نابهنگام در آنان تا ایجاد فشار روانی برای خانوادهها، خدشهدار کردن ارزشهای فرهنگی جامعه و کاهش اعتماد عمومی نسبت به برندهای تبلیغدهنده و دستگاههای ناظر را به دنبال دارد.
مدیر اداره ارتباطات و امور بینالملل شهرداری کلان شهر اراک عنوان کرد: جامعه ایرانی حساسیت بالایی نسبت به مسائل اخلاقی و فرهنگی دارد و عادیسازی چنین محتواهایی بهمرور میتواند منجر به تضعیف حیا و عفاف اجتماعی و فاصله گرفتن نسل جوان از ارزشهای فرهنگی و دینی شود.
شعبانی تأکید کرد: شهرداری اراک بر اجرای دقیق قوانین در حوزه تبلیغات محیطی پایبند است و تمامی قراردادهای این حوزه صرفاً با شرکتهای دارای مجوز رسمی منعقد میشود، انتظار میرود همه دستگاههای متولی با همکاری و حساسیت بیشتر، از بروز چنین مواردی جلوگیری کنند تا ضمن پاسداشت حرمتهای اجتماعی و دینی، حقوق کودکان و خانوادهها در فضای عمومی نیز بهطور کامل حفظ شود.




نظر شما