به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، محمدحسین دهناد امروز _دوشنبه هفتم مهر_ در صحن علنی شورا با تأکید بر نقش حملونقل ریلی در آینده شهر اظهار کرد: توسعه خطوط مترو میتواند به شکل چشمگیری از بار ترافیک قم بکاهد، آلودگی هوا را کاهش دهد و سفرهای درونشهری شهروندان را تسهیل کند.
وی با اشاره به روند تکمیل خط نخست مترو قم افزود: عملیات اجرایی این خط به پایان راه رسیده و نزدیک به ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: تنها حلقه باقیمانده، ورود واگنها است که هم از طریق مذاکرات داخلی و هم با قرارداد خارجی پیگیری میشود و امید است تا پایان سال به نتیجه برسد.
دهناد خط دوم متروی قم را یکی از پروژههای کلیدی مدیریت شهری دانست و ادامه داد: این خط که مطالعات اولیه آن به سالهای پایانی دهه ۱۳۸۰ بازمیگردد، پس از سالها توقف و بازنگری در دولت سیزدهم بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: طراحی خط دوم بر پایه اتصال کانونهای جمعیتی جدید قم به مراکز اشتغال و بافت مرکزی شهر انجام شد، موضوعی که از همان ابتدا آن را به یکی از مهمترین طرحهای توسعهای قم بدل کرد.
عضو شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: بر اساس طرح مصوب خط دوم با حدود ۲۸ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه، شهرک شهید رئیسی را به منطقه صنعتی شکوهیه و بلوار خداکرم متصل خواهد کرد. در مسیر آن، مناطق مهمی همچون پردیسان، بلوار غدیر، شهرک قدس، میدان مفید، بلوار شهید صدوقی، خیابان شهدا، میدان جانبازان و حرم مطهر حضرت معصومه (س) تحت پوشش قرار میگیرند.
دهناد با اشاره به اینکه برای اجرای عملیات حفاری این پروژه سه دستگاه تیبیام به قم منتقل میشود، گفت: در فاز نخست، دو دستگاه حفار با قطر هفت متر وظیفه حفاری تونل میان بوستان علوی تا میدان مفید را بر عهده دارند و در فاز دوم، دستگاهی با قطر ۹ متر، بخش پایانی مسیر از اراضی نهضت ملی مسکن در انتهای پردیسان تا بوستان علوی را حفر خواهد کرد.
وی اظهار کرد: طی سالهای گذشته بارها بحث آغاز عملیات خط دوم مترو مطرح شد اما در عمل به مرحله اجرا نرسید و امروز با انتقال تدریجی تجهیزات سنگین، مقدمات شروع رسمی پروژه فراهم شده است.
عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: پیشبینیهای فنی نشان میدهد عملیات حفاری این خط در صورت تأمین شرایط، حدود سه سال به طول خواهد انجامید.



نظر شما