جهش تعاملات ریلی ایران با کشورهای CIS

با ثبت رکورد پنج میلیون تن بار بین‌المللی و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید با همسایگان، جایگاه ایران در کریدورهای شرق-غرب و شمال-جنوب تقویت شده و مسیر کشور به سوی تبدیل شدن به قطب ترانزیتی منطقه هموارتر شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در یک سال اخیر جمهوری اسلامی ایران با ترکیبی از «دیپلماسی ریلی»، توسعه زیرساخت‌های مرزی و هدف‌گذاری ظرفیت‌های ترانزیتی، موقعیت خود را به‌عنوان مسیر ترانزیتی میان آسیای میانه (کشورهای CIS) و بندرهای جنوبی و اروپا تقویت کرده است. مقامات راه‌آهن و وزارت مربوطه از افزایش چشمگیر توافقات دوجانبه، هدف‌گذاری برای رسیدن به میلیون‌ها تُن ترانزیت سالانه و تمرکز بر نقاط کلیدی همچون اینچه‌برون خبر داده‌اند که نشان‌دهنده بهبود جایگاه ایران در شبکه ترانزیتی منطقه است.

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن در نشست مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت با تشریح راهبردهای کلان دولت چهاردهم برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و پیاده‌سازی سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای توسعه حمل‌ونقل ریلی، از ثبت رکورد حمل پنج میلیون تن بار بین‌المللی ریلی شامل ترانزیت، صادرات و واردات در سال گذشته خبر داد و آن را منشا افزایش درآمدهای ارزی برای کشور دانست.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل کریدورهای ریلی عبوری از ایران در دو مسیر شرق- غرب و شمال- جنوب، از افزایش کارکرد دیپلماسی ریلی با همسایگان، خبر داد و افزود: میزان تعاملات ریلی با کشورهای CIS به میزان چشمگیری افزایش یافته و هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای با راه آهن ازبکستان به امضا رسید که طی آن، امکان ورود واگن‌های ایرانی به کشورهای CIS فراهم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با استناد به آخرین آمارهای موجود، حجم بار مورد مبادله میان شرق و غرب از طریق پروژه ریلی کمربند و جاده را بیش از ۴۵۰ میلیون تن عنوان و تصریح کرد: شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین در گفت‌وگوی اخیر خود با رئیس‌جمهور کشورمان، با پیشنهاد تاسیس مسیر جنوبی کمربند و جاده از خاک ایران، از اتصال ریلی چین به اروپا از میسر ایران استقبال کرده که این موضوع نویدبخش توسعه چشمگیر ترانزیت ریل پایه از مسیر ایران است.

ذاکری، افزایش مشارکت بخش خصوصی در توسعه ناوگان و شبکه ریلی را از اولویت‌های راه آهن دانست و ارزش قراردادهای سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی در یک سال گذشته را بیش از ۸۰ همت اعلام کرد.

وی ارتقای امینی و توسعه ناوگان ریلی را از دیگر راهبردهای کلان دولت چهاردهم درباره راه آهن عنوان کرد و ضمن ابراز خرسندی از کاهش و روند نزولی سوانح ریلی، از افزایش تعداد لوکوموتیوهای آماده به کار از ۴۸۰ دستگاه به ۵۵۵ دستگاه در یک سال گذشته خبر داد.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی در راه آهن گفت: راه آهن بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی فعال دارد که تنها هفت هزار نفر از آنان به‌صورت مستقیم با راه‌آهن قرارداد دارند که امیدواریم با همکاری سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه این موضوع حل شود.

به گزارش ایمنا، شواهد و بیانیه‌های رسمی داخلی نشان می‌دهد که ایران در سال‌های اخیر به‌طور فعال جایگاه خود را در تعاملات ریلی با کشورهای CIS ارتقا داده و هدف‌گذاری‌های بلندپروازانه‌ای برای افزایش ظرفیت ترانزیت در دست اجرا دارد. تحقق کامل این اهداف نیازمند سرمایه‌گذاری در زیرساخت، هماهنگی مقرراتی و تقویت ناوگان است، اما در صورت موفقیت ایران می‌تواند به‌عنوان رکن کلیدی کریدورهای ریلی آسیای میانه به اروپا و آب‌های آزاد مطرح شود.

کد خبر 910334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.