پیمان عینالقضاتی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی اظهار کرد: هوای پاک به عنوان یکی از عناصر حیاتی، نقش بنیادینی در سلامت و کیفیت زندگی انسانها ایفا میکند و با رشد شهرنشینی، صنعتیشدن و تغییر الگوهای مصرف، تهدیدات زیستمحیطی بهویژه در حوزه آلودگی هوا به شکل نگرانکنندهای افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: بر اساس آمارهای جهانی، بیش از یک و نیم میلیارد نفر در معرض آلودگی هوا قرار دارند و کشور ما نیز از این روند جهانی بینصیب نمانده است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: شهر اراک به عنوان یکی از قطبهای صنعتی کشور، با چالشهای جدی در زمینه آلایندگی هوا مواجه است که نیازمند تدبیر و اقدام فوری در سطح مدیریت شهری و ملی است.
عین القضاتی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت آلودگی هوا، انتشار منظم و علمی لیست سیاه منابع آلاینده است، از سال ۱۳۹۶ تاکنون این لیست برای شهر اراک بهصورت منسجم و مبتنی بر دادههای معتبر منتشر نشده است.
وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲، پژوهشی در این زمینه انجام شد که نتایج آن در کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت، این تحقیق نشان داد که حدود ۳۰ درصد از آلایندگیها ناشی از منابع ساکن و ۷۰ درصد مربوط به منابع متحرک است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک تاکید کرد: نبود سامانه پایش آنلاین آلایندگیها، امکان تصمیمگیری بهموقع را از مدیریت شهری سلب کرده و اتکا به خوداظهاری صنایع، اعتبار دادهها را کاهش داده است.
عین القضاتی اظهار کرد: در حوزه منابع متحرک، فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی و خصوصی بهویژه تاکسیرانی، یکی از عوامل اصلی آلودگی هواست، بیش از ۷۰ درصد ناوگان تاکسیرانی اراک نیازمند نوسازی است اما اعتبارات استانی و شهری پاسخگوی این نیاز نیست.
وی افزود: در مقابل، بهسازی خطوط اتوبوسرانی و ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی، گامی مثبت در مسیر کاهش آلایندگی بوده است، همچنین توسعه زیرساختهای حملونقل مانند احداث زیرگذرها و روگذرها، موجب افزایش سرعت سفر و کاهش زمان رسیدن به مقصد شده که در کاهش آلایندگی مؤثر است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: حملونقل بینشهری مرتبط با صنایع بزرگ مانند پتروشیمی و پالایشگاهها، از مسیرهای کمربندی شمالی و جنوبی عبور کرده و آلایندگی قابل توجهی را وارد شهر میکند.
عین القضاتی تصریح کرد: انتقال این مسیرها به کنارگذر شمالی، ضرورتی اجتنابناپذیر است که باید با همکاری مدیریت برونشهری تسریع شود.
وی با بیان اینکه تأثیرات آلودگی هوا بر سلامت شهروندان نیز در جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت افزود: آمارها نشاندهنده افزایش بیماریهای قلبی، تنفسی، دیابت و سرطان است که منشأ بسیاری از آنها به آلایندههای هوا بازمیگردد.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: هزینههای درمانی ناشی از این بیماریها در سال ۱۴۰۲ بیش از یک همت برآورد شده و پیشبینی میشود در سال ۱۴۰۴ به بیش از دو همت افزایش یابد، این در حالی است که عوارض آلایندگی پرداختشده توسط صنایع آلاینده، به هیچوجه با این هزینهها قابل مقایسه نیست.
عین القضاتی اظهار کرد: برای خروج از این بحران، سه اقدام اساسی شامل: راهاندازی مرکز پایش آنلاین آلودگی هوا با داشبورد مدیریتی روزانه یا هفتگی، بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک با توجه به شرایط جدید و اجرای دقیق قوانین و برخورد قانونی با منابع آلاینده، ضروری است.
وی خاطر نشان کرد: شفافسازی نحوه محاسبه و میزان پرداختی عوارض آلایندگی توسط صنایع، از حقوق مسلم شهروندان است.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: در کنار آن، تأمین اعتبارات ملی برای نوسازی ناوگان حملونقل سبک و ورود تاکسیهای برقی، میتواند نقش مؤثری در کاهش آلایندگی ایفا کند.
عین القضاتی گفت: اجرای طرحهای محدودکننده تردد همچون زوج و فرد در مرکز شهر، با هدف کاهش تراکم خودروهای شخصی و بهبود کیفیت هوا، باید در دستور کار قرار گیرد، امید است با تصویب و اجرای طرح تفصیلی جامع ترافیک اراک، گامهای مؤثری در مسیر توسعه پایدار و سلامت شهروندان برداشته شود.




نظر شما