به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، نادرقلی ابراهیمی امروز _چهارشنبه دوم مهر _ در نشست کارگروه تخصصی توسعه مهارت استان مرکزی اظهار کرد: در شرایط کنونی، یکی از مهمترین دغدغهای اقتصادی و اجتماعی نرخ بیکاری در دانشآموختگان دانشگاهی بهویژه در شهرهای بزرگ است.
وی افزود: شکاف میان نظام آموزشی و نیازهای واقعی بازار کار باید با برنامهریزیهای مؤثر رفع شود تا شاهد کاهش آمار بیکاری باشیم.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنوع در روشهای آموزشی وزارت علوم، اگرچه در ظاهر گامی بهسوی ارتقای کیفیت آموزش بوده، اما نتوانسته بهطور مؤثر به رفع مشکل اشتغال فارغالتحصیلان کمک کند.
ابراهیمی افزود: این وضعیت ضرورت بازنگری جدی در ساختار آموزشی کشور را نشان میدهد، باید بررسی شود که چرا فردی پس از سالها تحصیل، هنوز فاقد مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار است.
وی ادامه داد: این چالش نیازمند تحلیل دقیق و شناسایی علل بنیادین آن از جمله ضعف در برنامهریزی درسی، نبود آموزشهای عملی، و عدم ارتباط مؤثر میان دانشگاه و صنعت است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مهارتآموزی بهعنوان راهکاری کلیدی مطرح میشود، مدلهای مختلفی برای آموزش مهارت از جمله دانشگاهمحور، مهارتمحور و بنگاهمحور وجود دارد که هر یک از این مدلها میتوانند در صورت اجرای صحیح، نقش مؤثری در توانمندسازی نیروی انسانی ایفا کنند.
ابراهیمی عنوان کرد: آنچه که اهمیت دارد، ایجاد ارتباط مؤثر میان مراکز آموزشی و بازار کار است، این ارتباط میتواند به بهبود کیفیت آموزش، افزایش اشتغال جوانان و در نهایت رشد اقتصادی استانها و کشور منجر شود.
وی گفت: یکی از پیشنهادهای قابل توجه، احیای شیوههای سنتی مانند استاد-شاگردی است، این روش که در گذشته نقش مهمی در تربیت نیروی کار ماهر داشت، میتواند با تلفیق با فناوریهای نوین، در فرایند آموزش مجدد مورد استفاده قرار گیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین، بهرهگیری از فضای مجازی و آموزشهای آنلاین، فرصت بینظیری برای گسترش دسترسی به آموزش و ارتقای مهارتها فراهم کرده است، دیگر الزامی نیست که همه افراد بهصورت حضوری در کلاسهای درس شرکت کنند، آموزش مجازی میتواند با انعطافپذیری بالا، پاسخگوی نیازهای متنوع جامعه باشد.
ابراهیمی تاکید کرد: در دنیای امروز، هوش مصنوعی بهعنوان یکی از پیشرانهای اصلی تحول در صنایع و خدمات شناخته میشود، بهرهبرداری مؤثر از این فناوری در حوزه آموزش و مهارتآموزی، میتواند به افزایش بهرهوری، بهبود کیفیت خدمات و توسعه فناوری در کشور کمک کند.
وی افزود: ضروری است که برنامهریزیهای لازم برای استفاده بهینه از ظرفیتهای هوش مصنوعی در آموزشهای فنی و حرفهای انجام شود تا سهم ایران از این تحول جهانی افزایش پیدا کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان مرکزی، بهعنوان یکی از قطبهای صنعتی کشور، اقدامات مؤثری در زمینه آموزشهای فنی و حرفهای انجام داده است، عنوان کرد: با وجود مراکز آموزشی فعال و برنامههای مهارتآموزی، هنوز فاصله قابل توجهی با استانداردهای جهانی وجود دارد، برای کاهش این فاصله باید تلاشهای بیشتری در راستای بهبود کیفیت آموزش، تجهیز زیرساختها و تقویت ارتباط با بازار کار صورت گیرد.
ابراهیمی اظهار کرد: تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد، نهتنها به بهبود وضعیت اشتغال در استان کمک میکند، بلکه زمینهساز رشد اقتصادی و توسعه پایدار خواهد شد.
وی ادامه داد: لازم است به مهارت و فناوری بهعنوان دو عنصر مکمل در زنجیره توسعه نگاه کرد، آموزش افرادی که بتوانند با تکیه بر دانش علمی و مهارتهای عملی خود، در عرصههای مختلف اقدام مؤثر داشته باشند، زیرا میتواند نقش کلیدی در تحول اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: این مسیر، نیازمند همکاری همهجانبه میان دولت، بخش خصوصی، دانشگاهها و نهادهای آموزشی است تا بتوانیم آیندهای روشنتر برای نسل جوان رقم بزنیم.




نظر شما