لزوم ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نیروی انسانی ماهر

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازار کار ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نیروی انسانی ماهر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، غلامحسین محمدی امروز _چهارشنبه دوم مهر _ در کارگروه تخصصی توسعه مهارت استان مرکزی در اراک اظهار کرد: توجه به مسئله نیروی ماهر کار به‌ویژه در استان‌های صنعتی کشور، از جمله استان مرکزی، نمود بیشتری دارد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بازار کار ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای نیروی انسانی ماهر است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در چنین شرایطی، راه‌اندازی «کنسرسیوم مهارت» در ۱۵ استان کشور، اقدامی راهبردی برای توسعه آموزش‌های فنی و مهارتی و پاسخگویی به نیازهای واقعی بازار کار محسوب می‌شود.

محمدی ادامه داد: هدف اصلی این کنسرسیوم، ارتقا توانمندی‌های نیروی کار از طریق آموزش‌های هدفمند و تخصصی است، این نهاد پس از دریافت درخواست‌های نیروی انسانی از سوی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، متوسط و کوچک، همچنین کارفرمایان وابسته به نهادهایی مانند اتاق بازرگانی، خانه صنعت و اتاق تعاون، اقدام به آمایش زیرساخت‌های آموزشی استان‌ها می‌کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: این آمایش بر اساس نیازهای واقعی بازار کار انجام می‌شود و در آن، حوزه‌های تخصصی مانند رایانه، ماشین‌کاری، صنایع دستی و سایر رشته‌های فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محمدی افزود: در افق چند ساله، کنسرسیوم مهارت با دسته‌بندی مهارت‌آموزان بر اساس سن و نیازهای شغلی، زیرساخت‌های آموزشی را تقویت و تجهیز می‌کند، این فرآیند موجب شکل‌گیری چرخه‌ای پایدار از اشتغال مؤثر و تناسب میان شغل و شاغل خواهد شد.

وی اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی نظام آموزشی کشور، فقر مهارت است؛ به‌طوری‌که از هر دو نفر جویای کار، یک نفر فاقد مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فقر مهارتی ناشی از عوامل متعددی از جمله ناکارآمدی نظام آموزشی، نبود دسترسی به منابع آموزشی مناسب، تغییرات سریع در بازار کار، نبود ارتباط مؤثر میان آموزش و صنعت و مشکلات اقتصادی و اجرایی است، این عوامل موجب شده‌اند تا بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور نتواند در مشاغل تخصصی و مولد جذب شود.

محمدی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های جهانی، تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۷۰ میلیون شغل جدید در دنیا ایجاد و حدود ۹۰ میلیون شغل حذف خواهد شد.

وی افزود: این تغییرات نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از نیروی کار فعلی نیاز به ارتقا مهارت دارند و ۴۰ درصد از مهارت‌های موجود منسوخ خواهند شد، در چنین شرایطی، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، به‌ویژه هوش مصنوعی، در حوزه آموزش مهارتی ضروری است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: هوش مصنوعی نه‌تنها بر تمامی فناوری‌ها اثرگذار است، بلکه می‌تواند به‌عنوان ابزاری تحول‌آفرین در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

محمدی تاکید کرد: در حال حاضر، بسیاری از مشاغل نوظهور در دنیا، مانند تحلیل‌گر داده، توسعه‌دهنده هوش مصنوعی، طراح تجربه کاربری و مشاغل مرتبط با فناوری‌های سبز، در حال شکل‌گیری است، مشاغلی که تا چند دهه پیش حتی تصور آن‌ها نیز ممکن نبود، این تحولات ایجاب می‌کند که نظام آموزشی کشور از مدل سنتی فاصله گرفته و به سمت مدل سه‌جانبه حرکت کند.

وی افزود: مدلی که در آن دولت، بخش خصوصی و نهادهای آموزشی به‌صورت هم‌افزا عمل می‌کنند، بدون مشارکت فعال بخش خصوصی، امکان شکل‌گیری چرخه آموزش و اشتغال مؤثر وجود ندارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: تاکنون اقدامات قابل توجهی در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای انجام شده است، بیش از ۱۵ میلیارد دلار برای این حوزه هزینه شده، ۷۰۰ مرکز دولتی توسعه یافته‌اند، ۱۲ میلیون مترمربع زمین با سه و نیم میلیون مترمربع زیربنا به این مراکز اختصاص یافته و بیش از چهار هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی با مشارکت بیش از ۱۲ هزار نفر فعال شده‌اند.

محمدی ادامه داد: این زیرساخت‌ها ظرفیت بسیار مناسبی برای تحول در نظام آموزش مهارتی کشور فراهم کرده‌اند، راه‌اندازی کنسرسیوم مهارت می‌تواند نقطه عطفی در اصلاح چرخه آموزش و اشتغال کشور باشد.

وی اظهار کرد: با برنامه‌ریزی دقیق، مشارکت صنایع و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، می‌توان به سمت ایجاد اشتغال پایدار، کاهش نرخ بیکاری و ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی حرکت کرد، این مسیر، نه‌تنها پاسخگوی نیازهای داخلی خواهد بود، بلکه زمینه‌ساز صادرات نیروی کار ماهر به بازارهای بین‌المللی نیز خواهد شد.

کد خبر 908828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.