چگونه حافظه شنیداری دانش‌آموز را تقویت کنیم؟

دکتری تخصصی مشاوره گفت: دانش‌آموزی که حافظه فعال شنیداری ضعیفی دارد، در دیکته و جمله‌سازی و بیان آنچه شنیده، درک مطلب، همچنین بازگو کردن درس دچار مشکلاتی خواهد شد.

نوشین میر جهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا بابیان اینکه با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس ممکن است برخی از دانش‌آموزان حافظه فعال شنیداری ضعیفی داشته باشند، اظهار کرد: این افراد در دیکته و جمله‌سازی و بیان آنچه شنیده، درک مطلب و بازگو کردن در نتیجه در دروس دیکته و خواندن با مشکلاتی روبه‌رو خواهند شد.

وی افزود: برای تقویت حافظه فعال شنیداری دانش‌آموزان، والدین می‌توانند از روش‌هایی استفاده کنند، در ابتدا جمله‌ای را بیان کنند تا بعد از آنها، دانش‌آموز آن را تکرار کند.

دکتری تخصصی مشاوره گفت: والدین باید جمله‌ای را مطرح و از دانش‌آموز درخواست شود ابتدا تا ۱۰ را بشمارد، سپس آن جمله را تکرار کند، می‌توانند پس از مدت زمانی از اعداد بالاتر از ۱۰ نیز استفاده کنند.

وی ادامه داد: راهکار دیگر که در این زمینه کاربرد دارد، والدین جمله‌ای را عنوان کنند تا دانش آموز تنها کلمه اول آن را بگوید، سپس جمله‌ای مطرح شود تا دانش‌آموز فقط کلمه آخر آن را ذکر کند.

میر جهانیان اضافه کرد: والدین برای تقویت حافظه فعال شنیداری می‌توانند جمله‌ای سه کلمه‌ای را عنوان و دانش‌آموز تنها کلمه وسط آن را مطرح کند.

دکتری تخصصی مشاوره خاطرنشان کرد: والدین و مربیان، کلمه‌ای را مطرح کنند تا دانش‌آموز صدای اول و در نوبت بعدی صدای آخر آن کلمه و بعد هم صدای اول و هم صدای آخر آن کلمه را عنوان کند، همچنین کلماتی را بگویند و از دانش‌آموز سوال کنند که کلمه چند نقطه داشت.

میر جهانیان با اشاره به اینکه برای تقویت پردازش ذهن او، از دانش‌آموز درخواست کنند، کلمه‌ای را بگوید که یک نقطه دارد، تصریح کرد: سپس کلمه‌ای که دو نقطه داشته باشد و نوبت‌های بعدی کلمات یا تعداد نقطه‌ها را افزایش دهند.

کد خبر 908520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.