متروی قم در حال تبدیل شدن به اثر تاریخی است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: متروی قم در حال تبدیل شدن به یک اثر تاریخی است و دولت باید برای تأمین واگن برای راه اندازی سریع آن تدبیر کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید محمد منان رئیسی، شامگاه امشب _ دوشنبه سی و یکم شهریور _ در جلسه شورای اداری استان که با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور برگزار شد، با تأکید بر ضرورت مدیریت منابع آبی اظهار کرد: در حالی که در استان قم ساخت‌وساز مسکن به عدد ۱۰۰ هزار واحد نزدیک می‌شود، اگر در زمینه آب چاره‌اندیشی نکنیم، با چالش جدی روبه‌رو خواهیم شد.

وی با اشاره به سرشاخه‌های رود دز افزود: بازدیدهای میدانی نشان داده است که به دلیل نبود زیرساخت‌ها به‌ویژه یک سد فرعی حجم زیادی از آب هدر می‌رود.

نماینده مردم قم تصریح کرد: این سد می‌تواند سالانه ۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره کند؛ رقمی معادل ۵۰ درصد کل مصرف آب استان قم. اجرای این طرح علاوه بر قم، برای استان لرستان نیز منفعت خواهد داشت و از خسارت‌های سیلابی به زیرساخت‌های خوزستان جلوگیری می‌کند.»

رئیسی گفت: هزینه اجرای این پروژه را بین ۸ تا ۹ همت برآورد کرد و یادآور شد: «سال گذشته از وزیر نیرو قول گرفتیم که این طرح اجرایی شود، اما هنوز محقق نشده است. انتظار داریم تا پایان دولت سیزدهم بخش مهمی از عملیات اجرایی آغاز شود.

وی در ادامه با بیان اینکه قم با کمبود جدی اتوبوس مواجه است، اظهار داشت: خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای قم در دستور کار قرار گرفته و باید از طریق منطقه ویژه اقتصادی بدون عوارض گمرکی ترخیص شود. قم تنها کلانشهری است که فاقد متروست و نیازمند توجه ویژه دولت به حمل‌ونقل عمومی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تراکم بالای جمعیت در قم افزود: «قم متراکم‌ترین کلانشهر کشور است و حتی از تهران نیز تراکم بیشتری دارد؛ این شرایط ترافیک سرسام‌آور ایجاد کرده است.

رئیسی با انتقاد از طولانی‌شدن روند اجرای پروژه مترو گفت: متروی قم در حال تبدیل شدن به یک اثر تاریخی است. در حالی که دولت در حال تأمین ۱۸۵۰ واگن با ۳۰۰ میلیون یورو برای کلانشهرهاست، سهم قم نیز باید در این میان دیده شود. تأمین فوری واگن مترو برای قم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

کد خبر 908153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.