پشت صحنه حماسه؛ تهیه‌کنندگان چگونه تاریخ را زنده نگه می‌دارند؟

نقش تهیه‌کنندگان در تولید آثار دفاع مقدس، از مرحله تحقیق و انتخاب موضوع تا مدیریت تولید و نظارت بر کیفیت اجرا، تعیین‌کننده کیفیت و اثرگذاری نهایی آثار است. این افراد با درک اهمیت رسانه و مسئولیت فرهنگی خود، تلاش می‌کنند ظرفیت‌های جدیدی به سینما اضافه کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته دفاع مقدس، فرصتی مناسب برای بازخوانی و بازنمایی بخشی از تاریخ معاصر ایران است؛ تاریخی که در آن ملت ایران با تمام وجود ایستادگی، ایمان و همبستگی خود را در برابر تجاوز و تهدید به نمایش گذاشت. تلویزیون ایران به عنوان یک رسانه ملی، نقش بی‌بدیلی در ثبت و روایت این حماسه تاریخی دارد و در سال‌های پس از دفاع مقدس با تولید سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های متنوع، تلاش کرده است ارزش‌ها و یاد آن روزها را به نسل‌های جدید منتقل کند.

در این میان، تهیه‌کنندگان برجسته‌ای نقش محوری در شکل‌دهی به آثار دفاع مقدس داشته‌اند.

ابراهیم اصغری، یکی از چهره‌های باسابقه سینما و تلویزیون ایران، نمونه‌ای از تلاش برای تولید آثار ارزشمند در این حوزه است.

پشت صحنه حماسه؛ تهیه‌کنندگان چگونه تاریخ را زنده نگه می‌دارند؟

اصغری که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۵ آغاز کرده، آثار متعددی همچون «تک‌تیرانداز»، «مردی از جنس بلور» و «شور شیرین» را تهیه کرده است. «تک‌تیرانداز» به زندگی شهید عبدالرسول زرین می‌پردازد و توانست در جشنواره فیلم فجر جوایزی همچون سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی را کسب کند. اصغری در مصاحبه‌های خود بارها تأکید کرده است که آثار دفاع مقدسی باید علاوه بر بازنمایی تاریخی، جذابیت هنری و سینمایی نیز داشته باشند تا مخاطب امروز را جذب کنند.

پشت صحنه حماسه؛ تهیه‌کنندگان چگونه تاریخ را زنده نگه می‌دارند؟

حبیب والی‌نژاد، یکی از تهیه‌کنندگان با سابقه و اهل تهران است. در کارنامه این تهیه‌کننده، تهیه‌کنندگی مستندهای «پایان انتظار»، «آخرین روزهای زمستان»، «سردار خیبر»، «سردار عشق»، «نیمه پنهان ماه» و فیلم‌های سینمایی «ایستاده در غبار»، «لباس شخصی» و «خروج»، «احمد» و «آسمان غرب» بخشی از کارنامه حرفه‌ای وجود دارد.

پشت صحنه حماسه؛ تهیه‌کنندگان چگونه تاریخ را زنده نگه می‌دارند؟

والی‌نژاد سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر را برای «ایستاده در غبار» و جایزه ویژه هیئت داوران سیزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» را برای «آخرین روزهای زمستان» دریافت کرده است.

او مدت‌ها با نگاهی واقع‌گرا و ارزش‌محور در تلویزیون و سینما فعالیت کرده است. والی‌نژاد با تأکید بر اهمیت کیفیت آثار و توجه به نسل جوان، معتقد است که روایت‌های کلاسیک بدون نوآوری و تغییرات فرم و روایت، نمی‌توانند مخاطب امروز را جذب کنند و ضمن استفاده از بازیگران حرفه‌ای تئاتر در کنار حرفه‌ای‌های سینما، کارگردان‌های جوانی را به سینمای ایران معرفی کرده است که نمونه موفق آن‌ها محمدحسین مهدویان است.

پشت صحنه حماسه؛ تهیه‌کنندگان چگونه تاریخ را زنده نگه می‌دارند؟

مجتبی فرآورده نیز با تمرکز بر بازنمایی فرهنگ دفاع مقدس و نه تنها وقایع جنگی، جایگاه ویژه‌ای در تلویزیون ایران دارد. سریال‌هایی مانند «پسران هور» و «سوران» و فیلم سینمایی «اشک هور» نمونه‌ای از آثار او هستند که با بهره‌گیری از منابع معتبر و پژوهش‌های دقیق، تصویری مستند گونه و در عین حال دراماتیک از دوران دفاع مقدس ارائه می‌دهند. فرآورده معتقد است تولیدات تلویزیونی باید محتوا محور باشند و به بررسی علل و انگیزه‌های دفاع مقدس بپردازند، نه تنها به روایت خاطرات. به گفته او، ترکیب نسل‌های قدیم و جدید در فرآیند تولید می‌تواند کیفیت و جذابیت آثار را افزایش دهد و ارتباط میان مخاطب امروز و آن دوران را برقرار کند.

پشت صحنه حماسه؛ تهیه‌کنندگان چگونه تاریخ را زنده نگه می‌دارند؟

این سه تهیه‌کننده با تمرکز بر ابعاد مختلف دفاع مقدس، نشان داده‌اند که تولید آثار فاخر نیازمند نگاه چندلایه، پژوهش و خلاقیت است. آنها معتقدند که دفاع مقدس تنها شامل میدان نبرد نمی‌شود؛ زندگی روزمره مردم، نقش خانواده‌ها، ابتکارات نیروهای مردمی و ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز باید بازنمایی شود. این رویکرد، نه تنها جذابیت هنری را افزایش می‌دهد، بلکه جایگاه فرهنگی و هویتی آثار دفاع مقدس را در میان مخاطبان تقویت می‌کند.

اصغری، والی‌نژاد و فرآورده با بیان ضرورت توجه به موضوعات روز و اولویت‌های اجتماعی، بر این باورند که آثار دفاع مقدس باید علاوه بر روایت تاریخی، با نیازهای مخاطب امروز همخوانی داشته باشند. به عنوان مثال، اصغری معتقد است که پرداختن به موضوعاتی مانند مقابله با دشمنان امروز (ایالات متحده و اسرائیل) می‌تواند جذابیت و اثرگذاری آثار را افزایش دهد. والی‌نژاد و فرآورده نیز به اهمیت فیلمنامه، تحقیق و بازخوانی تاریخ شفاهی و مستندات اشاره دارند تا کیفیت آثار به شکل ملموس و اثرگذار حفظ شود.

به گزارش ایمنا، به طور کلی، نقش تهیه‌کنندگان در تولید آثار دفاع مقدس، از مرحله تحقیق و انتخاب موضوع تا مدیریت تولید و نظارت بر کیفیت اجرا، تعیین‌کننده کیفیت و اثرگذاری نهایی آثار است. این افراد با درک اهمیت رسانه و مسئولیت فرهنگی خود، تلاش می‌کنند تا پیام‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس، از جمله ایثار، شجاعت، مقاومت و همبستگی ملی، به نسل‌های جدید منتقل شود.

هفته دفاع مقدس فرصتی است تا این آثار بار دیگر مورد توجه قرار گیرند و مخاطبان با تنوع موضوعات و فرم‌های ارائه شده، با تاریخ معاصر ایران و حماسه ملی مردم این کشور آشنا شوند. تجربه نشان داده است که آثار فاخر و پژوهش‌محور، نه تنها یاد و خاطره دفاع مقدس را زنده نگه می‌دارند، بلکه می‌توانند الهام‌بخش نسل‌های جدید برای شناخت هویت ملی، مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی باشند.

کد خبر 907613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.