به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، جادههای گلستان در روزهای گرم تابستان، شاهد آمدوشد هزاران خودرو و میهمانانی از سراسر کشور بودهاست، مسافرانی که این سرزمین سرسبز را برای آرامش و سفر انتخاب کردند، همین استقبال گسترده موجب شد تنها در نیمه نخست سالجاری بیش از ۱۰۹ میلیون تردد در محورهای استان ثبت شود و شهریور با اوج ۳۰ درصدی ترافیک، به شلوغترین مقطع سال تبدیل شود.
اما در کنار این شور سفر، دغدغه ایمنی جادهها همواره جدی بوده است از این رو راهداری استان با بهسازی مسیرها، خطکشی و ایجاد روشنایی در تلاش است تا سفرها ایمنتر شود و پلیسراه نیز با تشدید نظارت و برخورد با رانندگان پرخطر، توانسته آمار جانباختگان تصادفات را در پنجماه نخست سال کاهش دهد، با این حال، محورهای شرقی و شمالی استان همچنان در شمار حادثهخیزترین مسیرها قرار دارند؛ موضوعی که ضرورت توجه بیشتر به مهندسی راهها و فرهنگ رانندگی را یادآور میشود تا لبخند سفر با تلخی حادثه گره نخورد.

بیشترین تصادفات در شرق و شمال گلستان
محمود شهرکی، رئیس پلیسراه گلستان در همین رابطه در گفتوگو با خبرنگار ایمنا میگوید: از ابتدای سالجاری تاکنون، تعداد جانباختگان تصادفات جادهای در استان هفت نفر کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه بیشترین وقوع تصادفات در محورهای شرقی استان و مسیرهای شمالی به ثبت رسیده است، میافزاید: محورهای اصلی گرگان – علیآباد، آققلا – بندرترکمن، آققلا – گنبدکاووس، و گنبد – کلاله جزو مسیرهای پرتصادف استان بودهاند، در این میان، شهرستانهای گنبدکاووس و آزادشهر بیشترین سهم تصادفات را داشتهاند.
رئیس پلیس راه گلستان یکی از راهکارهای کاهش تصادفات را اجرای طرحهای مهندسی و ایجاد جداکننده فیزیکی در محورهای پرخطر میداند و ادامه میدهد: تجربه نشان داده هرجا جداکننده نصب شده، تصادفات بهطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است، برای نمونه در مسیر کوی – علیآباد پس از ایجاد جداکننده، آمار تصادفات فوتی تقریباً به صفر رسیده است، این اقدام باید در محورهای پر تردد شمال و شرق استان از جمله آققلا – گمیشان و گنبد – کلاله نیز اجرا شود.
رئیس پلیسراه گلستان با اشاره به مهمترین علل بروز سوانح گفت: ۳۵ درصد تصادفات به دلیل نداشتن توجه کافی به جلو رخ میدهد که بیشتر ناشی از خستگی و خوابآلودگی یا استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی است، پس از آن، تجاوز به چپ، سبقت غیرمجاز و رعایت نکردن حق تقدم بیشترین سهم در بروز حوادث را دارند.
وی اضافه میکند: هرچند تنها حدود ۱۰ درصد رانندگان رفتارهای پرخطر نظیر سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و حرکات تهاجمی دارند، اما همین میزان امنیت همه کاربران جاده را به خطر میاندازد، در همین راستا، پلیسراه استان تاکنون حدود شش هزار دستگاه خودرو متخلف را توقیف و به پارکینگ منتقل کرده است.
بر اساس دادههای ۶۴ سامانه هوشمند ترددشمار بیش از ۱۰۹ میلیون تردد خودرو در محورهای مواصلاتی استان طی ششماهه نخست ثبت شده است که از این میزان، تنها در فصل تابستان یعنی بازه زمانی یکم تیر تا بیستوششم شهریور، بیش از ۵۵ میلیون تردد به ثبت رسیده که این نشاندهنده سهم بالای سفرهای تابستانی در حجم کل ترافیک استان است.
مطابق اعلام نظر کارشناسان حملونقل جادهای استان، میانگین روزانه ورودیهای استان در این بازه حدود ۳۴ هزار تردد و خروجیها حدود ۳۱ هزار تردد بوده که در مجموع نزدیک به ۶۵ هزار تردد روزانه را شامل میشود.

رشد ۳۰ درصدی سفرها در پایان تابستان
عادل مصدقی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای گلستان در این رابطه به خبرنگار ایمنا میگوید: بررسیها نشان میدهد ترددها نسبت به اوایل شهریور بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است، این امر بهویژه در روزهای تعطیل اخیر همچون ایام میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، موجب ایجاد ترافیک سنگین در محور جنگل گلستان شد، بهطوری که مسافران در برخی مقاطع بیش از چهار ساعت در ترافیک ماندند.
وی با اعلام اعمال محدودیتهای ترافیکی برای مدیریت سفرهای تابستانی میگوید: بر اساس مصوبههای ملی از بیستم تا سیویکم شهریور تردد کامیونها و تریلیها از ساعت ۶:۰۰ صبح تا ۲۴:۰۰ شب در محور نوکنده – جنگل گلستان – چمنبید به سمت خراسانشمالی و خراسانرضوی ممنوع است، البته برای خودروهای حامل مواد سوختی و مواد غذایی فاسدشدنی استثنا در نظر گرفته شده است.
مصدقی با اشاره به پروژههای انجامشده در دولت چهاردهم برای ارتقای سطح ایمنی جادههای استان میافزاید: در این مدت، ۵۵۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان بهسازی و روکش آسفالت شده و همچنین ۲۱ کیلومتر روشنایی به شبکه راهها افزوده شده است، افزون بر این، هفت دستگاه دوربرگردان ایمن احداث و به بهرهبرداری رسیده است.
به گزارش ایمنا، با توجه به افزایش سفرها به استان گلستان به نظر میرسد این حجم بالای تردد، همزمان نیاز به اقدامات ایمنی و نظارت دقیق را افزایش داده است بهطوری که راهداری استان با اجرای طرحهای بهسازی، خطکشی، روشنایی و ایجاد جداکنندههای فیزیکی تلاش کرده تا مسیرها ایمنتر شود، با این حال، محورهای شمالی و شرقی استان از جمله گرگان – علیآباد، آققلا – گنبد و گنبد – کلاله، همچنان پرحادثه هستند و ضرورت چهارباندهسازی، نصب جداکننده فیزیکی و فرهنگسازی رانندگی بیش از پیش احساس میشود.


نظر شما