محمدرضا یوسفی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آغاز علاقهمندی خود به رشته مهندسی برق از دوران کودکی اظهار کرد: از زمانی که به فکر دائمی کردن باتری ساعت بودم، این علاقه شکل گرفت و در دوره راهنمایی با گذراندن دورههای ابتدایی الکترونیک و کسب مهارتهای اولیه تعمیری در دستگاههای برقی، روند علاقهمندیم تقویت شد.
وی ادامه افزود: مسیر تحصیلی خود را در دانشگاه با گرایشهای برق دنبال کرده و فعالیت تخصصی را با پروژههای کوچک و بزرگ آغاز کرده است، انجام کار عملی و پروژههای کاربردی در تمام مراحل تحصیلی اهمیت دارد. همچنین حوزههای تخصصی من سیستمهای برق خورشیدی در بخش عملیاتی و سیستمهای پردازش سیگنالهای بدن انسان و سیستمهای هوشمند در بخش تحقیقاتی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد گفت: در بخش چالشهای تحصیلات تکمیلی، کفایت دانشجویان و استادان به شبیهسازیهای کامپیوتری و کمتوجهی به پروژههای عملی و کاربردی را یکی از بزرگترین مشکلات است که ناشی از سیاستهای موجود در دانشگاهها و صنعت است، موانع پیشرو دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، شامل کفایت به شبیهسازی های کامپیوتری، بی تعاملی با نیازهای واقعی صنعت و جامعه و پیروی بیش از حد از تحقیقات قبلی بدون نوآوری است.
یوسفی نقش فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در پیشبرد پژوهشهای برق را کلیدی دانست تاکید کرد: حدود ۹۰ درصد اطلاعات سیستمهای هوشمند از سنسورهای مختلف و سیگنالهای برقی حاصل میشود و این موجب میشود گرایشهای مختلف رشته برق در طراحی سنسورها، پردازش سیگنال و الگوریتمهای تصمیمگیری نقشی اساسی داشته باشند.
وی نقد جدی به آموزشهای عملی دانشگاهها وارد کرد و بیان کرد: در داخل کشور فاصله زیادی میان دانشگاه و صنعت وجود دارد و این امر ورود دانشجویان به پروژههای عملی و صنعتی را محدود کرده است. باید با افزایش مهارتآموزی عملی و کاهش این فاصله، مسیر را هموار کرد، برای رفع ضعف زیرساختهای پژوهشی و آزمایشگاهی استفاده از توانمندیهای داخلی و اعتماد به تجهیزات ساخت داخل بسیار مؤثر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد تصریح کرد: درباره مشکل نوشتن پایاننامه به آسانطلبی، عدم خلاقیت، دوری از مسائل واقعی باید به وجود مؤسسات سودجو اشاره کرد، این موانع باید با تمرکز بر نوآوری و مسائل کاربردی رفع شود، در حوزه اشتغال، شرایط فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی مهندسی برق به نسبت خوب است و بیش از ۸۰ درصد آنها پیش یا پس از تحصیل در رشته تخصصی خود مشغول به کار میشوند.
یوسفی در پایان توصیه کرد: ارتقا سطح علمی، مهارتآموزی از ابتدای مقاطع پایه، تکیه بر دانش بومی و نوآوری، و تمرکز بر حل مشکلات واقعی جامعه و صنعت باید سرلوحه دانشجویان و خانوادههای آموزش عالی قرار بگیرد.


نظر شما