اختیار توزیع و مدیریت درآمد مازاد ارزی خراسان رضوی به استان تفویض شود

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تجارت ریالی با افغانستان نباید معطل بماند یا جلوی آن گرفته شود، گفت: مازاد درآمد ارزی استان با احتساب اختلاف صادرات و واردات، ۱.۵ میلیارد دلار است که باید به خود استان بازگردد تا بتوان با توزیع و مدیریت آن در مسیر توسعه استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی به نقل از استانداری خراسان رضوی، غلامحسین مظفری در نشست فعالان اقتصادی استان با اعضای کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به آمایش سرزمین و ساماندهی یارانه‌ها اظهار کرد: این موضوعات سال‌ها پیش مطرح بوده اما همچنان در دستور کار قرار نگرفته است.

وی افزود: باید بر اساس آمایش سرزمینی و ظرفیت‌های مناطق، اعتبارات را تخصیص دهیم، خراسان رضوی ۵.۱ درصد تولید ناخالص داخلی و ۷.۹ درصد جمعیت کشور را در اختیار دارد، اما از نظر شاخص درآمدی، حدود ۳۰ درصد از میانگین کشور فقیرتر است؛ این وضعیت برای استانی با چنین ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایی، زیبنده نیست.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد استان عنوان کرد: ۹۰ درصد اقتصاد خراسان رضوی در اختیار بخش خصوصی است و همین بخش توانسته اقتصاد استان را سرپا نگه دارد. معتقدم هر کجا که در تدوین قوانین و مقررات، بخش خصوصی نقش داده‌ایم، موفق بوده‌ایم.

مظفری ادامه داد: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره بگیرند و آن را در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دخیل کنند.

وی تاکید کرد: برای تحقق این هدف، ۱۴ کارگروه مشورتی از فعالان بخش خصوصی در استان تشکیل داده‌ایم که نقش تصمیم‌گیری و مشاوره‌ای دارند. دولت باید در تصمیم‌گیری‌ها، تطبیق قوانین و حتی تدوین مقررات، از این ظرفیت بهره بگیرد.

استاندار خراسان رضوی با انتقاد از برخی موانع موجود در مسیر توسعه اقتصادی، اظهار کرد: تجارت ریالی با افغانستان نباید معطل بماند یا جلوی آن گرفته شود. همچنین، مازاد درآمد ارزی استان، با احتساب اختلاف صادرات و واردات، ۱.۵ میلیارد دلار است که باید به خود استان بازگردد تا بتوان با توزیع و مدیریت آن در مسیر توسعه استفاده کرد.

جعفر قادری، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: طی این سفر کمیسیون به خراسان رضوی، بازدیدهای متعددی انجام شد و دو طرح مهم مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.

وی افزود: یکی از این طرح‌ها، اصلاح قانون تأمین مالی بود که با اضافه شدن مواد مترقی، کامل‌تر شد و گره‌های اجرایی آن نیز برطرف شد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش از این قانون، طرح اصلاح قانون «ایران‌گردی و جهان‌گردی» در ۲۲ ماده نیز بررسی و اصلاح شد که ارتباط مستقیمی با ظرفیت‌های استان خراسان رضوی و مشهد دارد. این طرح می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری را برطرف کند و توانمندی‌های داخلی و خارجی را در این بخش فعال سازد.

قادری تصریح کرد: موضوع ناترازی برق نیز از جمله مسائل مهمی بود که در جلسات تخصصی مورد توجه قرار گرفت، بر همین اساس، تشکیل نهاد تنظیم‌گر برق و استفاده از مولدهای دست دوم با پیشنهاد وزارت نیرو در دستور کار قرار گرفت و در این چارچوب مقرر شد برای واردات این مولدها تخفیف‌هایی در نظر گرفته شود تا بخش خصوصی بتواند نقش مؤثرتری در رفع کمبود برق ایفا کند.

وی افزود: در قانون بهبود محیط کسب‌وکار نیز اصلاحاتی اعمال شد. از جمله در ماده ۲۵ این قانون، ضمانت اجرایی در نظر گرفته شد تا در صورت قطع برق یا گاز و ایجاد خسارت برای فعالان اقتصادی، دولت موظف به جبران آن باشد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس گفت: کمیسیون در حوزه مسائل ارزی نیز ورود کرده و با حضور وزیر صمت، رئیس سازمان توسعه تجارت و نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه جلساتی برگزار شد تا راهکارهای مشخصی برای بهبود تخصیص ارز و کاهش مشکلات ارزی واحدهای تولیدی ارائه شود.

قادری تصریح کرد: در این بازدیدها، ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی و مناطق ویژه اقتصادی نیز مورد تأکید قرار گرفت. توزیع ناعادلانه منابع ارزش افزوده میان استان‌ها، یکی از چالش‌های اصلی است که باید در قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ابزارهایی مانند گواهی سپرده خاص و اوراق گام می‌تواند در توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های کلان نقش‌آفرینی کند. همچنین، ظرفیت بالای شهر مشهد در اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل و زیرساختی با مشارکت بخش خصوصی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه خاص خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان‌ها گفت: از نظر تسهیلات، نسبت مصارف به منابع، سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی، بودجه عمومی دولت، زیرساخت‌های ریلی و دیگر شاخص‌ها، با توجه به جمعیت و وسعت، تفاوت معناداری با وضعیت کشور وجود دارد.

وی حضور سالانه ۳۰ میلیون گردشگر را ظرفیت ویژه این استان برشمرد و افزود: گردشگران و زائران این خطه ویژگی‌های خاص خود را دارند و نمی‌توان آورده آن‌ها را با دیگر مناطق کشور مقایسه کرد و خراسان رضوی توان تبدیل سه میلیون زائر خارجی به ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفر را دارد.

زنگنه به پروژه قطار سریع‌السیر مشهد-تهران اشاره و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب شخصاً پیگیر اجرای این پروژه هستند، اما تاکنون اقدامی جدی برای تحقق آن انجام نگرفته است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در مجاورت افغانستان قرار دارد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی مشهد عمدتاً از افغانستان و پاکستان هستند و ارز نقد وارد کشور می‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دو سال اخیر، ۱۸۰۰ مجموعه اقتصادی افغانستانی از ایران خارج شده‌اند. ما می‌توانیم به راحتی از ظرفیت تأمین گوشت و محصولات کشاورزی افغانستان استفاده کنیم، اما تاکنون این ظرفیت‌ها مغفول مانده است.

زنگنه تأکید کرد: مشهد و خراسان رضوی از نظر ظرفیت‌ها و شرایط، با تمام کشور متفاوت هستند و انتظار می‌رود کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشد.

سپس محمدرضا توکلی‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: حمایت از تولید باید تولید جدید را نیز در نظر بگیرد، زیرا سرمایه‌گذاری‌های جدیدی لازم است در کشور انجام شود تا بتوان از ظرفیت‌های موجود بهتر استفاده کرد.

وی افزود: در حالی که باید از ظرفیت‌های موجود بهره برد، ضروری است که زمینه‌های تولید جدید نیز فراهم شود، به نظر می‌رسد که تاکنون سازوکاری مشخص برای تخصیص ارز، واردات ماشین‌آلات و سایر الزامات تولیدات جدید پیش‌بینی نشده است و با توجه به اینکه واحدهای تولیدی جدید سابقه‌ای ندارند، در تخصیص ارز با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

کد خبر 904906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.