حکمرانی حمل‌ونقل کشور همچنان خودرو محور است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه حکمرانی حمل‌ونقل کشور همچنان خودرو محور است، گفت: مصرف بی‌رویه سوخت نشان‌دهنده ضعف در سیاست‌گذاری حوزه حمل‌ونقل عمومی است، بنابراین باید به‌طور جدی به سمت برقی‌سازی ناوگان حرکت کنیم و در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت امروز _شنبه بیست‌ودوم شهریور_ در نشست تخصصی معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور با بیان اینکه این گردهمایی می‌تواند نقطه عطفی در مسیر هم‌افزایی کلان‌شهرها برای ارتقای کیفیت زندگی شهری باشد، اظهار کرد: امروز در کنار هم گرد آمده‌ایم تا با همفکری و هم‌اندیشی، مسیر روشنی برای آینده حمل‌ونقل کشور ترسیم کنیم و در این مسیر شناسایی چالش‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین هدف ماست.

وی ضمن قدردانی از حضور مسئولان و کارشناسان حوزه‌های مختلف افزود: این نشست با نام زیبای هوایاران ایران برگزار می‌شود؛ نامی که نشان‌دهنده دغدغه مشترک ما برای دستیابی به زیست شایسته در کلان‌شهرهای ایران است و حضور ارزشمند جامعه دانشگاهی کشور به‌ویژه اساتید برجسته دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاه‌ها، به غنای علمی مباحث کمک خواهد کرد و مسیر تصمیم‌گیری‌های آینده را روشن‌تر می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به ابعاد عملیاتی این نشست تاکید کرد: در بخش بعدازظهر، نمایشگاه صنعت حمل‌ونقل و ترانزیت نیز برگزار می‌شود که می‌تواند به شکل عینی‌تر ارتباط میان سیاست‌گذاران، مدیران شهری و فعالان صنعت را برقرار کند و این نمایشگاه فرصتی برای تبادل تجربه و هم‌فکری در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور است.

ساکت با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جدی امروز در کلان‌شهرهای ایران، مصرف سوخت است، گفت: چند ماه پیش رکورد مصرف ۱۳۳ میلیون لیتر بنزین در یک روز در ایران شکسته شد و پیش‌بینی می‌شود در سفرهای تابستانی این رقم افزایش بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: این میزان مصرف پیامدهای متعددی دارد؛ از افزایش تصادفات و ریسک مدیریت ترافیک در شبکه‌های بزرگراهی و معابر شهری گرفته تا تشدید آلودگی هوا که سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: مصرف بی‌رویه سوخت نشان‌دهنده ضعف در سیاست‌گذاری حوزه حمل‌ونقل عمومی است، بنابراین ما باید به‌طور جدی به سمت برقی‌سازی ناوگان حرکت کنیم و در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

ساکت گفت: امروز بسیاری از کشورها با سرعت به سمت خودروهای برقی حرکت کرده‌اند و آینده حمل‌ونقل شهری بدون شک در گرو برقی‌سازی است.

وی با تأکید بر اینکه حکمرانی حمل‌ونقل کشور همچنان خودرو محور است، تصریح کرد: شاید در هیچ کجا خودمحور نباشیم، اما واقعیت این است که خودرو محور هستیم و این مسئله چالش‌های جدی ایجاد کرده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: ما باید به این سوال پاسخ دهیم که در آینده حکمرانی خودروها چه جایگاهی دارد و چگونه می‌توانیم از سلطه خودرو محوری بکاهیم.

ساکت گفت: حرکت کند و توسعه ناکافی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، شرایط ناتراز خدمتی ایجاد کرده است و امروز باید برای توسعه مترو، اتوبوس، تاکسی و سایر مدهای حمل‌ونقل عمومی برنامه جدی داشته باشیم، زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش، نه‌تنها باری از دوش شهروندان برمی‌دارد بلکه می‌تواند مصرف سوخت و آلودگی هوا را کاهش دهد.

وی با اشاره به دغدغه‌های جدی در حوزه تصادفات شهری اظهار داشت: یکی از مسائل جدی که کلان‌شهرها را با چالش روبه‌رو کرده، تردد بی‌ضابطه موتورسیکلت‌سواران است و آمار تصادفات ناشی از این وسیله نقلیه بسیار بالاست و خسارت‌های جانی و مالی زیادی ایجاد می‌کند و لازم است با هماهنگی میان سیاست‌گذاران، پلیس راهور و مدیران شهری، برنامه‌ای جامع برای ساماندهی این حوزه تدوین شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل و ترافیک نیازمند یارانه است، اما این یارانه الزاماً مالی نیست و چنین نشست‌هایی خود نوعی یاریگری و هم‌افزایی محسوب می‌شود که می‌تواند ظرفیت‌های کلان‌شهرها را ارتقا دهد.

ساکت خود با اشاره به آغاز سال تحصیلی گفت: ما در اصفهان با تشکیل ستاد مهر شهرداری و ایجاد ۱۵ کمیته اجرایی، تمام ظرفیت‌های ممکن را برای برگزاری یک مهر آرام و ایمن به‌کار گرفته‌ایم و امروز نیز پیشنهاد داده‌ایم که از شعار «ایران، مدرسه مهر» رونمایی شود تا قرارگاهی عملیاتی برای مدیریت ترافیک، خدمات شهری و ایمنی در سال تحصیلی جدید شکل بگیرد.

وی افزود: هدف ما این است که با اقدامات مهندسی ترافیک، لجستیکی و خدماتی، یک تردد ایمن و روان برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها فراهم و سال تحصیلی جدید را با آرامش آغاز کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذار در حوزه حمل‌ونقل تاکید کرد: ما باید فضا را برای ورود سرمایه‌گذاران به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک جذاب کنیم؛ امروز بسیاری از سرمایه‌ها تنها به سمت حوزه مسکن و زمین هدایت می‌شوند، در حالی‌که می‌توان با تعریف سودهای اثربخش، آن‌ها را به سمت پروژه‌های حمل‌ونقل شهری کشاند.

ساکت گفت: باید به نقش خیرین توجه کنیم. همان‌گونه که خیرین در حوزه مدرسه‌سازی و دانشگاه‌سازی اقدامات بزرگی انجام داده‌اند، می‌توانند در حوزه ترافیک نیز وارد شوند و به‌عنوان خیرین ترافیک‌یار شناخته شوند و حضور خیرین در این عرصه می‌تواند به ارتقای زیرساخت‌های شهری کمک شایانی کند.

وی اضافه کرد: حضور معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور در این نشست بی‌شک اثربخش است و امیدوارم بتوانیم در بخش پایانی این اجلاس و در جمع‌بندی، به یک بیانیه عملیاتی و اقدامی برسیم که دارای بازه زمانی مشخص و قابل ارزیابی باشد، چنین بیانیه‌ای می‌تواند گام مهمی در جهت تحقق آن چیزی باشد که شایسته ایران عزیز و کلان‌شهرهای کشور است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: امروز همه ما دغدغه‌مند ایران و کلان‌شهرهای کشور هستیم و این هم‌اندیشی فرصتی برای تبدیل دغدغه‌ها به برنامه‌های اجرایی و عملیاتی است که امیدوارم با هم‌فکری و همراهی، آینده‌ای روشن‌تر برای حمل‌ونقل کشور رقم بزنیم.

کد خبر 904645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.