منابع اختصاصی به مشهد متناسب با جمعیت و جایگاه این شهر نیست

شهردار مشهد گفت: میزان منابعی که سالیانه به مشهدالرضا تعلق می‌گیرد، نه حتی متناسب با شمار زائران نیست بلکه با همین جمعیت ۴.۵ میلیون نفر سکنه مشهد نیز تطابق ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی و به نقل از شهرداری، محمدرضا قلندر شریف امروز در نشست مشترک اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با مدیران شهری مشهد اظهار کرد: مشهد حدود ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد و بیش از ۳.۵ میلیون نفر ساکن بومی این شهر هستند. علاوه بر این، یک میلیون نفر مهمان غیرایرانی هم در شهر امام رضا علیه‌السلام زندگی می‌کنند که نیمی از آنان مجاز و نیمی جزو اتباع غیرمجاز هستند.

وی افزود: از شمار جمعیت ۴.۵ میلیون نفری شهر ما هم حدود یک‌سوم در پهنه‌های پیرامونی و حاشیه شهر زندگی می‌کنند. با درنظر گرفتن این موارد، ما سالیانه ۳۰ میلیون زائر ایرانی و چهار میلیون زائر خارجی داریم که همه این‌ها، اهمیت و جایگاه جهانشهر برکت و کرامت را نشان می‌دهد.

شهردار مشهد ادامه داد: با همه این تفاسیر، میزان منابعی که سالیانه به مشهدالرضا (ع) تعلق می‌گیرد، نه حتی متناسب با شمار زائران نیست بلکه با همین جمعیت ۴.۵ میلیون نفر سکنه مشهد نیز تطابق ندارد.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر، مطالبات شهرداری مشهد از دستگاه‌های دولتی از ۳۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. سال گذشته نیز ورودی شهرداری مشهد از محل سهم مالیات بر ارزش افزوده کمتر از ۳.۴ همت بود.

قلندرشریف افزود: چالش دیگر ما به شرکت‌های بزرگ بازمی‌گردد که کسب و کارشان در مشهد است؛ اما چون دفاتر اداری آن‌ها در تهران مستقر شده، مالیاتشان را به تهران پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: امروزه بیش از ۵۲ درصد هتل‌های کشور در مشهدالرضا قرار گرفته است؛ اما بیشتر آن‌ها به‌دلیل در نظام رتبه‌بندی کیفی هتل‌ها کمتر از سه ستاره دارند، از مالیات معاف می‌شوند.

شهردار مشهد گفت: در حوزه عمرانی هم با اجرای قانون درآمدهای پایدار و صدور طرح‌های تفصیلی، درآمدهای شهرداری از پروانه‌های ساختمانی تا حد زیادی محدود شده و سالیانه فقط شش هزار پروانه ساخت‌وساز در مشهد صادر و حدود هزار و ۲۰۰ مورد هم بدون پروانه تکمیل می‌شود.

وی تاکید کرد: با وجود چالش‌های مالی موجود، خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران امام هشتم (ع) با قدرت و قوت در جریان است.

قلندر شریف افزود: بودجه شهرداری مشهد در سال جاری ۷۵ همت است که ۲۴ همت آن به هزینه‌های جاری تعلق پیدا می‌کند، ۲۸ همت نیز مربوط به پروژه‌های عمرانی می‌شود و مابقی به پرداخت طلب بانک‌ها اختصاص خواهد داشت.

وی ادامه داد: با این حال، تا به امروز از ۴۷ کلان‌پروژه که برای چهل و هفتمین سال حیات بابرکت جمهوری اسلامی تدارک دیده‌ایم، بیش از ۱۵ پروژه به بهره‌برداری رسیده است. علاوه بر این، تنها کلانشهر در کشور هستیم که همزمان در هر سه محور قطار شهری درحال پیشروی عمرانی هستیم و همین امسال بود که شش کیلومتر فاز نخست خط سه قطار شهری را به بهره‌برداری رساندیم تا هم دسترسی زائران به حرم مطهر رضوی را ایجاد کرد و هم زمینه‌ساز اتصال خطوط یک، دو و سه به هم‌دیگر شد.

شهردار مشهد گفت: در شرایطی که ساخت هر کیلومتر قطار شهری بالغ بر ۶۰ میلیون دلار هزینه دارد، فقط در مسیر خط سه، ۲۸ کیلومتر پروژه تعریف کرده‌ایم که حفاری ۲۲ کیلومتر آن انجام شده است. البته در این حوزه نیاز جدی به حمایت‌های ملی وجود دارد. مثلاً همین الان، فقط ۶۰ واگن فعال در خط یک قطار شهری داریم که اگر ۱۰ همت برای خرید ۶۰ دستگاه واگن دیگر اختصاص پیدا کند، ظرفیت جابجایی مسافر در این خط از ۳۲۰ هزارنفر به ۶۰۰ هزار نفر در روز می‌رسد.

وی افزود: در دولت سیزدهم، اگرچه هزار دستگاه اتوبوس برای ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری مشهدالرضا مصوب شد اما هیچکدام به دست شهرداری نرسید.

قلندر شریف ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، قرار بر این شد تا یک‌سوم پول اتوبوس‌ها را شهرداری‌ها بدهند و مابقی توسط وزارت کشور تأمین شود. در این شرایط نیز اگرچه ما یک‌سوم تعهد شهرداری برای ۱۲۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم اما از آن شمار، ۴۶ دستگاه اتوبوس تاکنون تحویل شده و مابقی هنوز به‌عنوان بدهی وزارت کشور اجرا نشده است.

کد خبر 904507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.