دشمن به راهبرد «نه جنگ، نه صلح» متوسل شده است

امام جمعه رهنان گفت: امروز دشمن با اتخاذ راهبرد «نه جنگ، نه صلح» تلاش دارد مردم منطقه را در فضای معلق و مبهم نگه دارد، اما مقاومت اسلامی روزبه‌روز قوی‌تر و گسترده‌تر در برابر این توطئه‌ها ایستادگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام حسین محمدی امروز _جمعه بیست‌ویکم شهریور_ در خطبه‌های نماز جمعه غرب اصفهان با اشاره به مباحث تفسیری پیرامون سوره مبارکه فتح و اهمیت این سوره در شرایط کنونی کشور و جهان اسلام اظهار کرد: در هفته‌های اخیر مباحث متعددی درباره آیات سوره مبارکه فتح تقدیم محضر نمازگزاران شده است؛ این سوره که مورد تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای قرائت در شرایط حساس امروز قرار دارد، ظرفیت عظیمی برای ارتقای ایمان فردی و اجتماعی دارد و انس با آن می‌تواند جامعه اسلامی را در مسیر تعالی و هدایت قرار دهد.

وی ادامه داد: برای ایجاد انس بیشتر با سوره مبارکه فتح، علاوه بر قرائت دسته‌جمعی این سوره در مساجد و محافل، مسابقاتی نیز برگزار شده است و به همت ستاد برگزاری نماز جمعه رهنان، مسابقه‌ای با محوریت حفظ سوره فتح برگزار شد که بیش از ۲۰۰ نفر از برادران و خواهران در آن ثبت‌نام کردند؛ به‌تازگی نیز مرحله نهایی آن برگزار و همه این اقدامات با هدف آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ قرآنی و تحقق توصیه‌های رهبر معظم انقلاب انجام شد.

امام جمعه رهنان با ورود به تفسیر آیات هشتم و نهم سوره مبارکه فتح گفت: در این بخش از سوره، خداوند خطاب به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِیراً لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ یعنی ای پیامبر، ما تو را به‌عنوان شاهد، بشارت‌دهنده و بیم‌دهنده فرستادیم تا مردم به خدا و رسول او ایمان بیاورند و این آیه فصلی تازه از سوره فتح را می‌گشاید و جایگاه پیامبر اکرم (ص) را در نظام تعلیم و تربیت الهی تبیین می‌کند.

وی افزود: آیات نخست سوره فتح به موضوع فتح مبین و آرامشی که بر دل مؤمنان نازل می‌شود پرداخته بود و در ادامه به عاقبت منافقان و مشرکان اشاره داشت و اکنون خداوند خطاب مستقیم به پیامبر اعظم (ص) دارد و رسالت ایشان را به‌عنوان شاهد، بشارت‌دهنده و بیم‌دهنده بیان می‌کند که مشابه این تعبیر نیز در سوره احزاب آمده است.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه شاهد بودن پیامبر نسبت به همه اعمال انسان‌ها یکی از معارف بنیادین قرآن است، توضیح داد: شهادت پیامبر (ص) دو بُعد دارد؛ نخست تحمل شهادت، یعنی مشاهده اعمال و رفتار بندگان، و دوم ادای شهادت، یعنی گواهی دادن به آنچه مشاهده شده است و پیامبر اکرم (ص) نه تنها اعمال مؤمنان بلکه رفتار منافقان، مشرکان و حتی دشمنان را نیز می‌بیند.

وی برای روشن‌تر شدن مطلب گفت: شرکت امروز شما در نماز جمعه، توسط پیامبر عظیم‌الشأن اسلام دیده می‌شود، همچنین اگر خدای نکرده گناهی در مجلسی رخ دهد، پیامبر آن را مشاهده می‌کند و ایشان امروز امت اسلامی را می‌بیند، غزه، لبنان، یمن و قطر را می‌بیند، خیانت برخی حاکمان کشورهای اسلامی و جنایاتی که علیه مسلمانان روا می‌شود را نیز مشاهده می‌کند، حتی سکوت برخی در برابر این جنایات نیز در منظر پیامبر است.

وی گفت: آنچه امروز در دنیا می‌بیند، در روز قیامت به‌عنوان شاهد بیان خواهد کرد، قرآن کریم نیز می‌فرماید: فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَی هَؤُلَاءِ شَهِیداً و در دنیا شهادت به معنای مشاهده و در آخرت به معنای گواهی دادن است.

امام جمعه رهنان با تأکید بر اینکه باور به مشاهده رفتارها توسط پیامبر اعظم (ص) می‌تواند نقشی بازدارنده در زندگی داشته باشد، گفت: اگر مؤمن بداند که پیامبر، امام زمان (عج) و خداوند متعال همواره شاهد اعمال او هستند، در گفتار و کردار مراقبت بیشتری خواهد داشت و این باور می‌تواند موجب شود اعمال ما در مسیر رضایت پیامبر و خداوند قرار گیرد و در قیامت شرمنده نباشیم.

وی افزود: این شهود اختصاص به مؤمنان ندارد، بلکه شامل منافقان و مشرکان نیز می‌شود، بنابراین همه انسان‌ها باید بدانند که رفتارشان در معرض نگاه پیامبر اسلام است.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) هم مبشر است و هم نذیر و در نظام تعلیم و تربیت اسلامی، هر دو عنصر بشارت و انذار لازم است و نمی‌توان تنها با بشارت جامعه را هدایت کرد، گاهی نیاز به هشدار و حتی سخت‌گیری است و این همان تعادلی است که در قرآن به آن اشاره شده است.

وی یادآور شد: در موضوعاتی همچون عفاف، حجاب، غیرت و حیا، تنها کار فرهنگی نرم کافی نیست؛ قرآن می‌فرماید که علاوه بر بشارت، انذار نیز ضروری است و بشارت به آینده روشن و قله‌های پیش‌رو امید می‌دهد و انداز از وابستگی‌ها، تعلقات ناصواب و تبعیت از نظام‌های استکباری بازمی‌دارد.

امام جمعه رهنان با اشاره به ادامه آیه شریفه گفت: هدف از شاهد، مبشر و نذیر بودن پیامبر این است که مردم به خدا و رسول ایمان بیاورند، همچنین مؤمنان باید دین خدا را یاری کنند و پیامبر را بزرگ بدارند و در این بخش مفسران بحث کرده‌اند که ضمیر در عبارت وَتُعَزِّرُوهُ وَتُوَقِّرُوهُ به خدا برمی‌گردد یا پیامبر که علامه طباطبایی در المیزان می‌گوید توقیر خداوند به معنای بزرگداشت پیامبر او نیز هست، زیرا حرمت پیامبر عین حرمت خدا است.

وی افزود: وقتی پیامبر را بزرگ بداریم، در حقیقت خدا را بزرگ داشته‌ایم، این آموزه اگر در جامعه نهادینه شود، موجب تقویت ایمان، یاری دین خدا و ذکر دائم خواهد شد؛ قرآن در ادامه می‌فرماید؛ وَتُسَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَأَصِیلاً؛ یعنی صبح و شام خدا را تسبیح کنید.

امام جمعه رهنان گفت: باور به شاهد بودن پیامبر، بشارت‌ها و انذارهای ایشان و نیز بزرگداشت مقام نبوی، مسیر جامعه را به سمت ایمان و معنویت واقعی هدایت می‌کند. اگر در همه شئون زندگی مراقب باشیم تا اعمال ما موجب خشنودی پیامبر خدا باشد، قطعاً در دنیا آرامش و در آخرت نجات خواهیم یافت. امیدواریم خداوند متعال توفیق دهد که به این آیات عمل کنیم و جامعه‌ای ایمانی، متعهد و در مسیر رضایت پیامبر و خداوند داشته باشیم.‌

لزوم حمایت از دولت و هم‌راستایی با رهنمودهای رهبر انقلاب

امام جمعه رهنان با اشاره به اهمیت ترک محرمات و رعایت حدود الهی در کنار توجه به حقوق مردم، خطبه دوم خود را با تبیین مفهوم ولایت‌مداری آغاز کرد و گفت: در طول تاریخ اسلام و حتی در دوران معاصر، موارد متعددی وجود داشته است که افراد در تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی، نگاه و افق دیدشان با نگاه ولی خدا متفاوت بوده است، چه بسا این افراد تحلیل‌های درستی ارائه می‌کردند، اما چون از زاویه‌ای غیر از افق دید ولی جامعه به مسائل می‌نگریستند، نتیجه‌گیری‌هایشان با حقیقت فاصله داشت.

وی برای روشن شدن این موضوع به قیام عاشورا اشاره کرد و افزود: وقتی امام حسین (ع) تصمیم به قیام گرفتند، بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی آن زمان، از جمله محمد حنفیه، عبدالله بن جعفر، ابن عباس، ام‌سلمه، عبدالله بن عمر، عبدالله بن زبیر، عبدالله بن مطیع و حتی مروان، تحلیل‌هایی درباره شرایط کوفه ارائه دادند و اغلب این تحلیل‌ها بر این مبنا بود که مردم کوفه وفادار نخواهند ماند، امکان تشکیل حکومت وجود ندارد و امام حسین (ع) به شهادت خواهند رسید، جالب است که بسیاری از این تحلیل‌ها بعدها درست از آب درآمد، زیرا مردم کوفه همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، پیمان‌شکنی کردند.

امام جمعه رهنان ادامه داد: با وجود صحت ظاهری این تحلیل‌ها، تفاوت اساسی میان این افراد و یاران وفاداری همچون حضرت عباس (ع)، علی‌اکبر (ع)، قاسم بن حسن (ع) و حبیب بن مظاهر این بود که گروه نخست بر اساس محاسبات صرفاً مادی و سیاسی تحلیل می‌کردند، اما یاران امام افق دیدشان را با افق دید ولی خدا هماهنگ کرده بودند و این همان معنای ولایت‌مداری است؛ یعنی تحلیل و نقد و حتی نظر شخصی بر اساس نگاه ولی جامعه تنظیم شود.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به نمونه‌هایی از زمان معاصر گفت: یکی از مصادیق روشن ولایت‌مداری را در سیره شهید سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، مشاهده می‌کنیم، در ماجرای سقوط حکومت محمد مرسی در مصر، سید حسن نصرالله در ابتدا اظهار خوشنودی کرد، زیرا اخوان‌المسلمین در مقاطعی حزب‌الله را تحت فشار قرار داده بودند، اما وقتی متوجه شد که رهبر معظم انقلاب از برکناری مرسی چندان خرسند نیستند، بلافاصله شورای فرماندهی حزب‌الله را جمع کرد و گفت باید توبه کنیم، زیرا نگاه ما با نگاه ولی خدا زاویه پیدا کرده است، سپس به ایران آمد و در محضر رهبر معظم انقلاب از این خطا عذرخواهی کرد و این یعنی ولایت‌مداری؛ یعنی هماهنگ کردن نقد، رضایت و حتی احساسات شخصی با معیار نگاه ولی جامعه است.

وی تأکید کرد: در مقابل، برخی افراد ممکن است تحلیل‌های سیاسی درستی هم داشته باشند و شخصیت‌های محترمی باشند، اما اگر تحلیلشان با نگاه رهبر جامعه تفاوت داشته باشد، دیگر نمی‌توانند مدعی ولایت‌مداری باشند و ولایت‌مدار واقعی کسی است که حتی تعریف، تمجید، نقد و خواسته‌های خود را بر اساس نگاه ولی جامعه تنظیم کند.

عملکردمحوری و امیدآفرینی سرلوحه کار دولت و مسئولان قرار گیرد

امام جمعه رهنان با اشاره به رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب در حمایت از دولت گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که باید از دولت پرکار و پرتلاش حمایت شود و اگر ما ولایت‌مدار هستیم، نباید تحلیل‌های شخصی خود را در مقابل این نگاه قرار دهیم و رهبر انقلاب با افق دیدی وسیع و آینده‌نگرانه تصمیم‌گیری می‌کنند، در حالی که بسیاری از ما نگاه کوتاه‌مدت داریم، بنابراین، وظیفه ما این است که در نقد و تحلیل مسائل، افق دید خود را با افق دید رهبری تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: برخی در شرایط خاص کشور دم از استیضاح رئیس‌جمهور می‌زنند یا با صدور بیانیه‌های غیرمنطقی، فضا را متشنج می‌کنند و این اقدامات وحدت‌شکن است و در تضاد با نگاه رهبر جامعه قرار دارد، ولایت‌مداری ایجاب می‌کند که همه نیروهای دلسوز انقلاب، دیدگاه و رفتار خود را بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری هماهنگ کنند.

حجت‌الاسلام محمدی به تحلیل شرایط منطقه‌ای پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت هشدار دادند که پس از شکست مفتضحانه رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه، دشمنان راهبرد جدیدی را در پیش گرفته‌اند که همان سیاست «نه جنگ، نه صلح» است و هدف آن‌ها ایجاد فضای معلق و مبهم همراه با اضطراب در جوامع اسلامی است و آن‌ها می‌خواهند بازار، تولید، اشتغال و زندگی روزمره مردم را مختل کنند و آنان را در حالت بلاتکلیف نگه دارند.

وی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی باید عملکردمحوری و امیدآفرینی سرلوحه کار دولت و مسئولان قرار گیرد، افزود: همه مسئولان و مردم باید با تلاش جهادی و حضور در میان مردم، فضای جامعه را عادی‌سازی کنند و روایتگری موفقیت‌ها و توانمندی‌ها نیز وظیفه‌ای مهم است تا دشمن نتواند با ایجاد ناامیدی، به اهداف خود برسد.

امام جمعه رهنان با اشاره به نمونه‌های اخیر در عرصه جهانی گفت: رژیم صهیونیستی حتی به کشورهایی که روابط نزدیک با آمریکا دارند نیز حمله می‌کند؛ نمونه آن حمله اخیر به قطر است که نشان داد این رژیم به هیچ اصول انسانی و بین‌المللی پایبند نیست، در مقابل، جمهوری اسلامی با نمایش قدرت دفاعی و موشکی خود ثابت کرد که توان بازدارندگی بالایی دارد و نباید صرفاً بر نقاط ضعف تمرکز کرد، بلکه باید توانمندی‌ها و دستاوردها را نیز روایتگری کنیم.

وی اضافه کرد: امروز صدای مقاومت تنها از حزب‌الله لبنان یا یمن شنیده نمی‌شود، بلکه از سراسر جهان طنین‌انداز است، نمونه بارز آن حرکت ناوگان آزادی با بیش از ۱۰۰ کشتی و قایق از ۴۴ کشور جهان است که برای شکستن محاصره غزه به راه افتاده‌اند و در این کاروان نمایندگانی از کشورهای اروپایی، آفریقایی، آسیایی و حتی ایران حضور دارند و این نشان می‌دهد که پیام مقاومت فراتر از مرزهای منطقه رفته و جهانیان را تحت تأثیر قرار داده است.

کد خبر 904416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.