توسعه شهری با طعم برنج و بوی خاکِ خیس

شهر بابل با ساخت پلی جدید روی رودخانه بابلرود و اعتباری بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال، در مسیر توسعه و کاهش ترافیک قدم گذاشته است اما نگرانی کشاورزان درباره تخریب شالیزارهای «نعل اسبی» همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، شهر بابل که در سال‌های اخیر با احداث کمربندهای ترافیکی در مناطق جنوب شرقی، غربی و شرقی خود گام‌های مهمی در مسیر توسعه شهری و کاهش ترافیک برداشته است، اکنون نیز با عزم جدی مدیران شهری در مسیر تداوم این روند قرار دارد.

در غرب این شهر و در دل طبیعت بکر و زیبای بابلرود، زمینی ۶۴ هکتاری به نام «نعل اسبی» قرار دارد که به‌دلیل شکل منحنی خاص آن و احاطه‌شدن توسط رودخانه، شهرت زیادی پیدا کرده است، این زمین شالیزاری هر ساله با زیر کشت رفتن برنج و صیفی‌جات، جلوه‌ای بی‌نظیر به منطقه می‌بخشد و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شناخته می‌شود.

نعل اسبی از یک‌سو به منطقه ۲۰ هزار نفری موزیرج و جاده آمل و از سوی دیگر به جاده ساحلی منتهی به شهرهای امیرکلا، هادیشهر و بابلسر متصل می‌شود، اگر از فازهای سه تا شش جاده ساحلی عبور کرده باشید، نخستین منظره‌ای که چشم هر رهگذری را می‌نوازد، همین شالیزارهای زیبا و چشم‌نواز نعل اسبی است که میان رودخانه بابلرود و جاده ساحلی قرار گرفته‌اند.

با این حال، اجرای یک طرح عمرانی جدید در این منطقه حساس، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است، مسئولان شهری بابل پس از دو تا سه دهه تلاش برای بازگشایی مسیر جاده آمل به سمت شهرهای ساحلی، تصمیم گرفته‌اند پلی را از دل این شالیزار احداث کنند، طرحی که به اعتقاد منتقدان، قلب تپنده شالیزار نعل اسبی را هدف گرفته و ممکن است آسیب‌های جدی به این اکوسیستم و مناظر طبیعی وارد کند.

نگرانی کشاورزان بومی: توسعه آری، تخریب نه!

مشهدی یحیی، یکی از کشاورزان قدیمی و زحمتکش منطقه که زمینش در مسیر این پروژه قرار دار د، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با اصل احداث پل مشکلی نداریم، اما با نابودی این شالیزار زیبا و ارزشمند مخالفیم، در اطراف این منطقه زمین‌های زیادی وجود دارد که به‌دلیل این پروژه، قیمت‌شان چند برابر شده، درحالی‌که چند سال قبل با قیمت پایین‌تری فروخته شده بودند.

وی می‌افزاید: مسئولان می‌توانستند به‌جای تخریب این زمین بکر، همان جاده ساحلی را که چند سال قبل در حاشیه بابلرود ساخته شد، توسعه، بهسازی و زیباسازی کنند، این شالیزار نه تنها جاذبه گردشگری است، بلکه می‌تواند محلی برای آشنایی مردم با سختی‌های برنج‌کاری و زندگی کشاورزان باشد.

مشهدی یحیی با اشاره به تجربه برخی کشورهای توسعه‌یافته می‌گوید: در کشورهایی همچون ژاپن، حتی در قلب شهرهایی مانند توکیو، مردم در مزارع برنج مشغول کار هستند و رهگذران هم از نزدیک شاهد این فعالیت‌ها هستند. این نوع تعامل فرهنگی باعث می‌شود مردم بیشتر قدر نعمت‌هایی چون برنج را بدانند.

وی در پایان تاکید می‌کند: در کشور ما گاهی برای اجرای یک پروژه، همه چیز را فدای آن می‌کنیم، در حالی‌که می‌توان با تدبیر و برنامه‌ریزی بهتر، پروژه‌هایی اجرا کرد که هم به توسعه شهر کمک کند و هم به طبیعت و منابع کشاورزی آسیب نزند.

توسعه شهری با طعم برنج و بوی خاکِ خیس

اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد ریالی برای پروژه عمرانی بزرگ بابل

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهرستان بابل، پس از سال‌ها انتظار وارد مرحله اجرا شد، طرحی که با هدف کاهش بار ترافیکی و اتصال مناطق غربی شهر، اکنون با اختصاص اعتباری بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد ریال کلید خورده است.

سید حامد بیکایی، شهردار بابل با تأکید بر اهمیت این پروژه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: این طرح یکی از خواسته‌های اصلی مردم شهرستان بابل بود که پس از سال‌ها پیگیری با حمایت مسئولان و تخصیص منابع مالی وارد فاز اجرایی شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات عمرانی روی رودخانه بابلرود می‌افزاید: این پل می‌تواند بخش مهمی از ترافیک منطقه را به‌ویژه در محور غربی استان کاهش دهد و نقش مؤثری در روان‌سازی تردد ایفا کند.

شهردار بابل ضمن قدردانی از همراهی و تلاش‌های صورت‌گرفته در سطوح مختلف ملی، استانی و شهرستانی می‌گوید: افراد زیادی از تهران تا استان و در شهرستان در فرآیند تأمین اعتبار این پروژه مشارکت داشتند که قدردان زحمات همه آنها هستیم، امیدواریم این پل منشأ خیر برای شهروندان شهر بهار نارنج و شهر تالابی بابل باشد.

افزایش سهم ملی در تأمین بودجه؛ پیگیری در تهران ادامه دارد

احمد فاطمی، نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده در پایتخت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طبق توافق اولیه، تأمین اعتبار این پروژه به‌صورت ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد از سوی سازمان بازآفرینی در نظر گرفته شد، تلاش ما بر این است که سهم سازمان بازآفرینی را به ۷۰ درصد به‌ویژه در بخش تجهیزات، افزایش دهیم.

وی می‌افزاید: در شرایط دشوار اقتصادی کشور، با همت و هم‌افزایی مسئولان و تداوم نهضت خدمت‌رسانی صادقانه، یقین داریم روند اجرای پروژه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

فاطمی همچنین با تاکید بر نقش حمایتی استاندار مازندران تصریح می‌کند: با حمایت‌های صورت‌گرفته، مسیر رشد و توسعه شهرستان بابل مطابق ظرفیت‌های موجود پیگیری خواهد شد.

توسعه شهری با طعم برنج و بوی خاکِ خیس

شرح جزئیات فنی و اثرگذاری پروژه بر جمعیت گسترده منطقه

حمید قربانیا دلاور، رئیس شورای اسلامی شهرستان بابل نیز با اشاره به تاریخچه این پروژه می‌گوید: از سال ۱۳۹۶ تلاش برای اجرای این پل آغاز شده بود و در نهایت در دوره ششم شورای اسلامی شهر به مرحله عملیاتی رسید، بنده به نمایندگی از شورا مأمور پیگیری امور مربوط به این پروژه در تهران، وزارت راه و سازمان بازآفرینی شدم.

وی درباره مشخصات فنی پروژه می‌افزاید: پل مذکور دارای دو مسیر رفت و برگشت است، با عرض ۱۳ متر و عمق پایه‌ها تا ۲۸ متر. اعتبار مصوب این طرح ۱۲۰ میلیارد تومان است که تلاش داریم ۷۰ درصد آن را از سوی سازمان بازآفرینی تأمین کنیم.

قربانیا دلاور با اشاره به اهمیت جغرافیایی و جمعیتی منطقه ادامه می‌دهد: شهرستان بابل با جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر، شامل ۶۲۵ روستا و شش بخش، بزرگ‌ترین شهرستان استان مازندران و دومین شهرستان پرجمعیت شمال کشور بعد از رشت محسوب می‌شود.

وی اضافه می‌کند: «منطقه موزیرج با جمعیتی حدود ۶۰ هزار نفر و منطقه شمال شهر با حدود ۲۵ هزار نفر به‌طور مستقیم از خدمات این پل بهره‌مند خواهند شد.

رئیس شورای شهرستان بابل تصریح می‌کند: در این طرح، همچنین احداث چهار خیابان با عرض‌های ۱۵، ۱۶، ۲۶ و ۲۸ متر پیش‌بینی شده است که به بهبود دسترسی و کاهش تراکم در مسیرهای اطراف کمک خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، شهرستان بابل در سال‌های اخیر شاهد آغاز پروژه‌های متعدد در حوزه راهداری و زیرساخت‌های جاده‌ای بوده است، پروژه‌هایی که هر یک می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در کاهش بار ترافیکی، تسهیل تردد ورودی و خروجی شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ایفا کند، با این حال، تأمین به‌موقع منابع مالی و اعتبارات دولتی، مهم‌ترین عامل در تسریع روند اجرایی این طرح‌هاست، برای تحقق کامل این پروژه‌ها، همت بیشتر مسئولان شهری و نمایندگان شهرستان در مجلس شورای اسلامی امری ضروری به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 904348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.