به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحالوبختیاری، مصطفی جعفری امروز _سهشنبه هفدهم شهریور_ در جلسه کمیسیون فرهنگی با موضوع بازگشایی مدارس اظهار کرد: مدیریت شهری شهرکرد با تاکید بر رویکرد عدالت اجتماعی، فاز جدید طرح نقاشی دیواری مدارس در مناطق کمتر برخوردار را آغاز کرده است، این طرح با هدف زیباسازی محیطهای آموزشی و ایجاد فضایی دلنشینتر برای دانشآموزان اجرا میشود.
وی افزود: در مرحله اولیه، دو تا سه مدرسه در این مناطق شناسایی شدهاند و عملیات نقاشی دیواری از چند روز پیش آغاز شده است، پیشبینی میشود تا شروع سال تحصیلی جدید، این مدارس تغییرات چشمگیری را تجربه کنند.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد گفت: این برنامه تحت عنوان طرح مهرنگار دنبال خواهد شد و در طول ماه مهر نیز ادامه خواهد داشت، تا زمانی که شرایط اقلیمی اجازه دهد، بودجه مربوطه فعال خواهد بود و فعالیتها با جدیت بیشتری پیگیری میشوند.
جعفری ادامه داد: در بخش بستههای فرهنگی نیز، رویکرد سالجاری متفاوت از سالهای گذشته خواهد بود، هدف اصلی، شفافیت و اثربخشی بیشتر در توزیع این بستههاست.
وی تصریح کرد: توجه به افزایش هزینهها، تهیه یک بسته فرهنگی سنتی شامل دفتر، مداد، پاککن و مداد رنگی، حداقل ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد، این موضوع، با توجه به بودجه موجود، امکان تهیه تعداد بالا را محدود میکند.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد بیان کرد: مدیریت شهری تاکید دارد که با فعال کردن ذهن کودکان و ایجاد حس تعلق، بسیاری از مسائل اجتماعی همچون حفاظت از فضای سبز، ایستگاههای اتوبوس و خود اتوبوسها که همواره معضل بودهاند، قابل حل خواهند بود.
جعفری عنوان کرد: حس تعلق و مسئولیتی که برای یک کودک ایجاد میشود، ناخودآگاه در ذهن او باقی میماند و در آینده به بهبود رفتارهای شهروندی منجر خواهد شد، در بستههای فرهنگی جدید، هدف تنها یک پیام کوتاه و مؤثر است، «من این شهر را دوست دارم»، هیچ شعار اضافی در این پکها ارائه نخواهد شد.
وی تاکید کرد: به جای هزار بسته سنتی، برنامهریزی برای تهیه چهار هزار بسته با محتوایی متفاوت انجام شده است، این بستهها شامل لوازمی ساده همچون مداد، پاککن و یک دفترچه خواهند بود که حاوی پیام اصلی طرح هستند.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد خاطرنشان کرد: این برنامه به جای تنها خوراک دادن به کودکان، به دنبال دریافت بازخورد از آنهاست تا دیدگاهها و نگرشهایشان نسبت به زندگی شناسایی شود، حتی یک خط نقاشی یا دو جمله از یک کودک، ارزشی فراتر از یک داستان کامل از بزرگسالان دارد.
جعفری اضافه کرد: مهمترین هدف از این داستانسرایی و مشارکت، ایجاد ارتباط و تعامل مدیریت شهری با کودکان و دانشآموزان است، مخاطب اصلی این طرح، فعلاً کودکان دبستانی هستند.
وی افزود: تفاهمنامهای میان مرکز آموزش شهروندان و اداره کل آموزش و پرورش به امضا رسیده که بر اساس آن، مربیان به مدارس مراجعه کرده و آموزشهای شهروندی و پیامهای شهری را به زبان کودکانه به دانشآموزان منتقل میکنند.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد گفت: رویکرد گذشته در توزیع بستهها، که گاهی فاقد عدالت اجتماعی بود، مورد انتقاد قرار گرفته است. طرح جدید فارغ از منطقه جغرافیایی محل سکونت دانشآموزان بر توزیع هدفمند و تأثیرگذار تمرکز دارد.
جعفری ادامه داد: طرح مهر آئینه به عنوان یک کمپین پایدار و ادامهدار معرفی شده است که تلاش میکند گروه مخاطب را گستردهتر کند و تنها به مقطع ابتدایی محدود نشود. نمونههایی از این طرح در آینده ارائه خواهد شد.
وی تصریح کرد: مدیریت شهری اعلام کرده است که به دنبال ارائه آمار نیست، بلکه بر تأثیرگذاری برنامهها متمرکز است. به عنوان مثال، برگزاری جشنها در مناطق مختلف شهر، به جای تمرکز در یک نقطه خاص (مانند پارک ملت)، نشان از این رویکرد دارد.
سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد بیان کرد: هدف این است که پیام من این شهر را دوست دارم، بدون نیاز به آرم یا نشان سازمان خاصی، به نماد تعلق به شهر تبدیل شود و در ناخودآگاه کودکان جای گیرد. این پیام، میتواند اثربخشی آموزشهای شهروندی را چندین برابر کند.



نظر شما