کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، نیازمند همکاری و تعامل است

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی بین دانش‌آموزان یک موضوع فراگیر و اجتماعی است، گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند همکاری و تعامل خانواده‌ها و دستگاه‌ها با آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، ایوب رضایی، عصر امروز_ یکشنبه، شانزدهم شهریور_ در نشست کارگروه طرح ملی نماد، با تبریک فرارسیدن هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (ص)، اظهار کرد: امروز موضوعی بسیار مهم و حیاتی را پیش‌رو داریم، موضوعی که نیازمند گفت‌وگو، تبادل نظر و ارائه راهکارهای مشترک است تا قبل و حین سال تحصیلی بتوانیم از بروز مشکلات اجتماعی و روانی در بین دانش‌آموزان پیشگیری کنیم.

وی با اشاره به عملکرد سال گذشته آموزش و پرورش استان، افزود: خوشبختانه در حوزه رصد، پایش و غربالگری دانش‌آموزان، رشد چشمگیری نسبت به سال‌های قبل داشتیم و بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان غربالگری شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: دانش‌آموزانی که در گروه‌های پرخطر قرار داشتند، تحت مصاحبه‌های تشخیصی قرار گرفتند و در صورت نیاز به دستگاه‌های ذی‌ربط ارجاع داده شدند.

وی با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان متعلق به همه ما هستند و آینده‌سازان کشور محسوب می‌شوند، تصریح کرد: بنابراین همه دستگاه‌ها باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

رضایی با تأکید بر اینکه شناسایی به‌موقع دانش‌آموزان در معرض خطر و انجام مصاحبه‌های تشخیصی نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد، خاطرنشان کرد: تجربه موفق شهرستان دنا نشان داد که با هم‌افزایی دستگاه‌ها می‌توان از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرد، به‌گونه‌ای که سال گذشته هیچ گزارشی از خودکشی دانش‌آموزان در این شهرستان ثبت نشد.

وی بر ضرورت حضور مستمر نمایندگان ثابت دستگاه‌ها در جلسات نماد تأکید کرد و افزود: تغییر مداوم نمایندگان دستگاه‌ها موجب ناهماهنگی و ناآگاهی از روند پیگیری‌ها می‌شود، در حالی‌که این موضوع نیازمند پیگیری مستمر، همفکری و برنامه‌ریزی دقیق در طول سال تحصیلی است.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: آسیب‌های اجتماعی و روانی دانش‌آموزان صرفاً مسئله آموزش و پرورش نیست، بلکه موضوعی اجتماعی و فراگیر است که نیازمند همکاری همه دستگاه‌های عضو ائتلاف نماد از جمله دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، هلال احمر، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، کانون پرورش فکری، سازمان تبلیغات و سایر نهادها است.

وی تصریح کرد: امیدواریم با همدلی، هم‌افزایی و همکاری همه دستگاه‌های عضو ائتلاف نماد، بتوانیم در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ گام‌های مؤثرتری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت روانی دانش‌آموزان برداریم.

ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای طرح نماد پیگیری می‌شود

در ادامه حامد رهبر معاون دادستان عمومی و انقلاب یاسوج با تأکید بر ضرورت اجرای دقیق طرح ملی نماد، گفت: هر دستگاهی که مطابق وظایف قانونی خود اقدام نکند، موضوع ترک فعل آن دستگاه به‌طور جدی پیگیری می‌شود.

وی افزود: در قوانین کشور به‌ویژه در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، برای قصور یا ترک فعل مسئولان مجازات و ضمانت‌های اجرایی مشخص شده است و این موضوع در اجرای طرح نماد نیز ملاک عمل قرار می‌گیرد.

رهبر تصریح کرد: از همه دستگاه‌های عضو ائتلاف نماد انتظار داریم اقدامات خود را مطابق سند ابلاغی پیگیری کرده و گزارش‌های لازم را ارائه دهند. در صورتی‌که این اقدامات انجام نشود، دادستانی با جدیت موضوع را بر اساس قانون پیگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طرح نماد یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ملی برای صیانت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: وظیفه اصلی اجرای این طرح بر عهده آموزش و پرورش قرار دارد، اما همه دستگاه‌های مرتبط نیز باید در چارچوب تکالیف قانونی خود همکاری کنند.

کد خبر 902973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.