تأثیر اسنپ‌بک و رکود اقتصادی بر دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه شیراز درباره تأثیر اسنپ‌بک بر مراکز علمی، گفت: اگر این سیاست موجب رکود اقتصادی شود، بدون شک دانشگاه‌ها نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، دولت در تلاش است تا با گرفتن تدابیر مناسب، تبعات این موضوع را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، علیرضا افشاری‌فر امروز _ شنبه پانزدهم شهریور_ در نشست خبری از پذیرش ۴۳۹۹ دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد: ۲۵۳۸ نفر نیز در همین سال فارغ‌التحصیل خواهند شد.

وی با اشاره به اختلاف میان تعداد ورودی‌ها و فارغ‌التحصیلان، کمبود ظرفیت خوابگاهی را یکی از دغدغه‌های جدی دانشگاه دانست و افزود: با توجه به سرعت تحولات علمی و فناوری در جهان، دانشگاه‌ها ناگزیرند پویایی خود را حفظ کرده و در رشته‌های تحصیلی بازنگری کنند.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز نیز در همین راستا اقدام به اضافه‌کردن برخی رشته‌ها و اصلاح مستمر سرفصل دروس بر اساس نیازهای جامعه کرده است.

افشاری‌فر با اشاره به استقبال گسترده دانشجویان از دوره‌های هوش مصنوعی و تحول دیجیتال اظهار کرد: گذراندن این دوره‌ها در مقطع کارشناسی برای دانشجویان رشته‌های مهندسی الزامی شده است.

وی افزود: اگرچه در دانشگاه شیراز تمام رشته‌ها با استقبال روبه‌رو هستند، اما در سطح ملی برخی رشته‌ها به دلیل بازار کار محدود با کاهش پذیرش روبه‌رو هستند که ممکن است در آینده به چالش جدی برای دانشگاه‌ها تبدیل شود.

آمادگی دانشگاه شیراز برای رویارویی با ناترازی‌های انرژی

رئیس دانشگاه شیراز گفت: اعضای هیئت علمی موظف شده‌اند دروس را بازنگری کرده و با توجه به تحولات جهانی، در توسعه رشته‌های جدید و بین‌رشته‌ای مشارکت فعال داشته باشند.

افشاری‌فر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایمنا درباره تأثیر اسنپ‌بک بر مراکز علمی اظهار کرد: اگر این سیاست موجب رکود اقتصادی شود، بدون شک دانشگاه‌ها نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، دولت در تلاش است تا با گرفتن تدابیر مناسب، تبعات این موضوع را کاهش دهد.

وی با اشاره به آمادگی دانشگاه برای رویارویی با ناترازی‌های انرژی افزود: زیرساخت آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شیراز قدمتی چند دهه‌ای دارد و در دوران کرونا نیز عملکرد موفقی داشته‌ایم، توسعه این زیرساخت‌ها همچنان در دستور کار قرار دارد.

رئیس دانشگاه شیراز ورود دانشجویان با رتبه‌های پایین‌تر را چالشی برای دانشگاه‌ها دانست و گفت: کیفیت آموزشی علاوه بر رتبه ورودی، به برنامه‌ریزی و فضای علمی دانشگاه نیز وابسته است، اگرچه این موضوع ممکن است روند علمی را کند کند، اما حضور چهار ساله دانشجو در محیط دانشگاهی می‌تواند این فاصله را جبران کند.

افشاری‌فر با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه گفت: ارتباط منسجم میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تاکنون شکل نگرفته و نیازمند تعریف سازوکار مشخصی است، دانشگاه شیراز با بهره‌گیری از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، آماده است در حل مسائل استانی و ملی نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به اجرای ماده ۵۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت افزود: یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی باید به امور پژوهشی اختصاص پیدا کند، این اعتبار از طریق صندوق شورای پژوهش و فناوری فارس بررسی و به دانشگاه‌ها ارجاع داده می‌شود.

مهاجرت اعضای هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان، یکی از چالش‌های جدی کشور است

رئیس دانشگاه شیراز از اختصاص مشوق‌هایی برای هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت حل مشکلات اجرایی خبر داد و گفت: بیش از ۶۰ درصد رساله‌های دانشجویان دانشگاه شیراز در این مسیر قرار گرفته‌اند.

افشاری‌فر با اشاره به حضور اعضای هیئت علمی در بخش‌های صنعتی و اجرای دوره‌های مطالعاتی شش‌ماهه اظهار کرد: این تعامل موجب آشنایی بیشتر اساتید با نیازهای صنعت شده است، حجم قراردادهای دانشگاه با بخش صنعت تا پایان سال گذشته به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده که منجر به ارائه راهکارهای عملی برای چالش‌های صنعتی شده است.

وی با اشاره به پیمایش وزارت نیرو افزود: حدود ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه شیراز در حوزه‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود جذب بازار کار شده‌اند، کیفیت آموزشی این دانشگاه همواره در سطح مطلوبی بوده و تلاش داریم این میراث ارزشمند را حفظ کنیم.

رئیس دانشگاه شیراز از تأسیس پژوهشکده‌هایی همچون خشکسالی، محیط زیست، توسعه پایدار، انرژی و اجتماعی خبر داد و گفت: این مراکز علمی در حل مسائل استان فارس نقش مهمی دارند، اما حمایت کافی از سوی مسئولان استانی دریافت نمی‌کنند.

افشاری‌فر با اشاره به جذب دانشجویان خارجی اظهار کرد: در مهر ۱۴۰۴، ۸۸۰ متقاضی جدید و ۳۶۰ دانشجوی ثبت‌نام‌شده از سال‌های گذشته در دانشگاه حضور دارند، رشته‌های پرتقاضا در بخش بین‌الملل شامل حقوق، گردشگری، مدیریت، زبان‌های خارجی، روانشناسی، علوم پایه، کشاورزی، دامپزشکی و مهندسی به‌ویژه نفت و کامپیوتر هستند. دانشجویان از کشورهای عراق، عمان، یمن، روسیه، ژاپن، لبنان، سوریه و افغانستان در دانشگاه شیراز تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به تلاش‌های فرهنگی دانشگاه در پاسداشت شهدا افزود: تهیه محتوای اثرگذار در محکومیت حملات به مردم مظلوم غزه، سوریه و یمن از جمله اقدامات اخیر بوده است، با این حال، بودجه فرهنگی دانشگاه بسیار محدود است.

رئیس دانشگاه شیراز با اشاره به رتبه‌بندی‌های جهانی گفت: دانشگاه شیراز در میان ۷۰۰ دانشگاه برتر جهان و بین ۳ تا ۵ دانشگاه برتر کشور قرار دارد، هدف ما ارتقای این جایگاه از طریق تفاهم‌نامه‌های مؤثر با وزارتخانه‌ها، به‌ویژه وزارت نفت و توسعه همکاری‌های صنعتی است.

افشاری‌فر مهاجرت اعضای هیئت علمی و فارغ‌التحصیلان را یکی از چالش‌های جدی کشور دانست و اظهار کرد: با وجود هزینه‌های بالای تربیت متخصصان، بخشی از این سرمایه انسانی به خارج از کشور مهاجرت می‌کند، دولت و وزارت علوم در حال تدوین برنامه‌هایی برای کاهش این روند هستند.

وی همچنین حقوق ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی اعضای هیئت علمی را ناکافی دانست.

وی با اشاره به کم‌رنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی افزود: دانشگاه تلاش دارد با برگزاری نشست‌ها و کرسی‌های آزاداندیشی، زمینه‌ای برای بیان دیدگاه‌های انتقادی اساتید فراهم کند.

رئیس دانشگاه شیراز از راه‌اندازی دره فناوری دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: این مرکز میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان است و با حمایت‌های زنجیره‌ای دانشگاه در حال توسعه همکاری با بخش خصوصی برای رونق بیشتر است.

افشاری‌فر با اشاره به مشکلات اعتباری سالانه اظهار کرد: دانشگاه شیراز به رشته‌های سنتی بسنده نکرده و راه‌اندازی رشته‌های نوظهور را در دستور کار قرار داده است، تنوع‌بخشی به منابع مالی پایدار از اولویت‌های اصلی برای اجرای برنامه‌های تحولی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ضعف ارتباط سیستمی میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی افزود: با حمایت استاندار فارس، این پیوند تقویت شود و پایان‌نامه‌های دانشجویان در خدمت حل مسائل اجرایی قرار گیرد.

کد خبر 902497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.