به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از تک کرانچ، در پرونده مالی جدید خود اعلام کرده که در دو ماه ابتدایی سال ۲۰۲۵ تنها ۱۰ هزار دلار برای تبلیغات در شبکه اجتماعی X (تحت مالکیت ایلان ماسک) هزینه کرده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۰۰ هزار دلار بوده و در کل سال ۲۰۲۴ به ۴۰۰ هزار دلار رسیده بود. بر این اساس، اگر روند فعلی ادامه یابد، هزینه سالانه تبلیغات تسلا در X به حدود ۶۰ هزار دلار محدود خواهد شد.
تسلا تا سال ۲۰۲۳ هیچگاه تبلیغات رسمی انجام نمیداد، اما پس از فشار سهامداران، ماسک اعلام کرد که شرکت برای نخستینبار تبلیغات را آزمایش خواهد کرد، از اواخر ۲۰۲۳ و اوایل ۲۰۲۴، آگهیهای تسلا در نتایج جستوجوی گوگل، یوتیوب و همچنین X ظاهر شد، با این حال، دادههای جدید نشان میدهد سهم X از بودجه تبلیغاتی تسلا بهشدت کاهش پیدا کرده است.
پایگاه شفافیت تبلیغات گوگل نشان میدهد که تسلا همچنان حدود ۷۰۰ آگهی فعال در سرویسهایی همچون جستوجو و یوتیوب دارد، اما مشخص نیست پس از فوریه ۲۰۲۵ هزینه تبلیغات در X افزایش یافته یا خیر.
اسناد مالی همچنین به تراکنشهای دیگر میان شرکتهای تحت مالکیت ماسک اشاره دارد:
- پرداخت حدود ۸۰۰ هزار دلار از سوی تسلا به SpaceX برای استفاده از جت خصوصی این شرکت در سال ۲۰۲۴ (که تا فوریه ۲۰۲۵ تنها ۴۰ هزار دلار بوده است).
- پرداخت ۲.۸ میلیون دلار به شرکت امنیتی متعلق به ماسک برای حفاظت شخصی او در سال ۲۰۲۴ (۵۰۰ هزار دلار تا فوریه ۲۰۲۵).
- فروش محصولات ذخیرهسازی انرژی Megapack به ارزش ۱۹۸.۳ میلیون دلار از سوی تسلا به شرکت xAI در سال گذشته و ۳۶.۸ میلیون دلار دیگر در دو ماه نخست امسال.
- پرداخت ۳۰۰ هزار دلار به شرکت پهپاد Nova Sky Stories متعلق به کیمبال ماسک (برادر ایلان) برای اجرای نمایش پهپادی در رویداد «We, Robot» اکتبر ۲۰۲۴.
تحلیلگران میگویند کاهش هزینه تبلیغات در X میتواند نشانه تغییر اولویتهای بازاریابی تسلا یا ارزیابی مجدد بازدهی این پلتفرم باشد، بهویژه در شرایطی که فروش شرکت با چالشهایی روبهرو است.


نظر شما