به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در تحقیقی که در مجله City and Environment Interactions منتشر شده است، دانشمندان به بررسی تفاوت حرارتی میان خودروهای سیاه و سفید پرداختند. آنها دریافتند خودروهای سیاه بهدلیل جذب بیشتر اشعه خورشید (تنها ۵ تا ۱۰ درصد نور را منعکس میکنند) نسبت به خودروهای سفید که ۷۵ تا ۸۵ درصد نور را بازمیتابانند، هوای اطراف خود را تا ۳.۸ درجه گرمتر میکنند. پوسته نازک فلزی خودرو، برخلاف آسفالت ضخیم که دیرتر گرم میشود، سریعتر حرارت را جذب و به محیط اطراف منتقل میکند.
این موضوع زمانی نگرانکنندهتر میشود که هزاران خودرو در سطح شهری پارک شده و هرکدام بهعنوان یک منبع کوچک گرما عمل کنند که جمع آنها منجر به افزایش قابلتوجه دما و تشدید پدیده جزیره حرارتی شهری میشود، پدیدهای که به معنای گرمتر بودن شدید مناطق شهری نسبت به حومه آن است.
پدیده جزیره حرارتی شهری ناشی از فعالیتهای انسانی و ساختارهای شهری است؛ زمینهای آسفالتشده حرارت را جذب و ذخیره میکنند و ساختمانهای متراکم مانع گردش هوا میشوند و گرما را محبوس میکنند. وسایل نقلیه، سیستمهای تهویه هوا و فعالیتهای صنعتی نیز به این افزایش دما دامن میزنند. در شب، این تفاوت دمایی حتی تا ۱۰ درجه سانتیگراد نیز افزایش مییابد که سلامت عمومی را به چالش میکشد.

با افزایش فراوانی و شدت امواج گرمایی در اروپا، خطرات سلامت ناشی از گرما شامل افزایش مرگ و میر، آسیب به سلامت روان و تأثیرات منفی بر کودکان و افراد سالخورده رو به افزایش است.
برای مقابله با این مشکل، بعضی شهرهای اروپایی مانند بارسلونا فضاهای عمومی خنککننده ایجاد کردهاند و شهرهای دیگر مانند بردا در هلند با افزایش فضای سبز تلاش میکنند محیط شهری را خنکتر کنند. پژوهشها نشان میدهند که تغییر رنگ خودروها به رنگهای روشن میتواند بهسرعت و با هزینه کمتر به کاهش دمای سطح شهر کمک کند؛ این راهکار نوآورانه در شهرهای متراکم پیشنهاد شده است تا علاوه بر راههای مرسوم مانند استفاده از سقفهای بازتابنده و کفپوشهای روشن، از تأثیر خودروها بر افزایش دما کم شود.
به گفته محققان وسایل نقلیه عمومی که بهصورت ناوگان فعالیت میکنند، بهترین گزینه برای رنگآمیزی مجدد با رنگهای روشن به شمار میآیند تا به کاهش اثر گرمای شهری کمک شود.


نظر شما