از تولید داخلی لیزر فیبری در ایران تا برداشتن گام‌های اولیه رفع ناترازی برق

ایمنا از تولید داخلی سورس‌های لیزر فیبری در ایران، افزایش ۳۴.۱ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۴، برداشتن گام‌های اولیه رفع ناترازی و راه‌اندازی چت‌بات هوش مصنوعی برای پاسخگویی لحظه‌ای به بازنشستگان در بسته خبری پنجره امید می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ جدیدترین اخبار خوب و امیدآفرین کشور در عرصه‌های مختلف می‌رویم که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

تولید داخلی سورس‌های لیزر فیبری در ایران

تولید داخلی سورس‌های لیزر فیبری در ایران

شرکت دانش‌بنیان «دوران صنعت مصباح» با تکیه بر نیروهای متخصص داخلی و دستیابی به فناوری ساخت سورس‌های لیزر فیبری، به‌عنوان تنها تولیدکننده این محصول راهبردی در کشور، گام بلندی در خودکفایی صنعتی و ارتقای کیفیت پردازش مواد برداشته است.

پردازش مواد لیزری یکی از شاخه‌های پیشرفته و پرکاربرد فناوری لیزر است که نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف ایفا می‌کند و به دلیل تأثیر اقتصادی گسترده، به عنوان یکی از فناوری‌های کلیدی در تولید و ساخت صنعتی شناخته شده است. در دنیای امروز، لیزر نه تنها در تولید انبوه کالاهای رایج، بلکه در حوزه‌های تخصصی و پیچیده صنعتی نیز به‌کار گرفته می‌شود و به مرور زمان به ابزاری اجتناب‌ناپذیر برای افزایش دقت، سرعت و کیفیت فرایندهای ساخت تبدیل شده است.

لیزرها با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی همچون توانایی تولید نور متمرکز با شدت بسیار بالا و قابلیت کنترل دقیق انرژی، امکان پردازش طیف گسترده‌ای از مواد مختلف را فراهم می‌کنند. از فلزات مختلف همچون فولاد، آلومینیوم و تیتانیوم تا سرامیک‌ها، شیشه، پلیمرها (پلاستیک‌ها)، منسوجات، چرم، کاغذ و چوب، همگی می‌توانند با استفاده از فناوری لیزری به شکل‌های متنوعی برش داده، حکاکی شده یا شکل‌دهی شوند. این تنوع کاربرد به دلیل سازگاری روش‌های پردازش لیزری با خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت این مواد است؛ برای نمونه، ویژگی‌هایی همچون قدرت جذب نور، سختی، نقطه ذوب، هدایت حرارتی و میزان اکسید شدن مواد تأثیر مستقیمی بر نوع و شدت تابش لیزر مورد نیاز برای پردازش دارند.

افزایش ۳۴.۱ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۴

افزایش ۳۴.۱ درصدی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۴ ماه نخست سال ۱۴۰۴

شبکه بانکی طی چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۴، مبلغ دو هزار و ۳۶۹ همت تسهیلات پرداخت کرده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۶۰۳.۱ همت معادل ۳۴.۱ درصد افزایش داشته است. ۵۹۵ همت از این تسهیلات به همراه بخشی از تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری معادل ۲۶ درصد به خانوار تعلق گرفته است.

گفتنی است، تسهیلات پرداختی ۴ ماهه سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۶،۹۵۷.۹ هزار میلیارد ریال بوده است که با در نظر گرفتن تعدیلات صورت پذیرفته توسط شبکه بانکی به مبلغ ۱۷،۶۶۳.۵ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تأمین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای کرد.

پزشکیان: گام‌های اولیه رفع ناترازی‌ برداشته شد

گام‌های اولیه رفع ناترازی برداشته شد

رئیس‌جمهور بهره‌برداری از ۱۳۰ مگاوات برق نیروگاه خورشیدی و کلنگ‌زنی نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت ۲۹۵ مگاوات را از گام‌های اولیه برای رفع ناترازی دانست و نوشت: «بهره‌برداری از ۱۳۰ مگاوات برق نیروگاه خورشیدی و کلنگ‌زنی نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت ۲۹۵ مگاوات به همت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی گام‌های اولیه برای رفع ناترازی است. دولت با همراهی مردم سخت‌ترین موانع را نیز از پیش رو برخواهد داشت.»

راه‌اندازی چت‌بات هوش مصنوعی برای پاسخگویی لحظه‌ای به بازنشستگان

راه‌اندازی چت‌بات هوش مصنوعی برای پاسخگویی لحظه‌ای به بازنشستگان

امیرحسین قزوینی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحول سازمانی صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: با توجه به سرعت تحولات فناوری و نیاز به پاسخگویی سریع، شفاف و دقیق به بازنشستگان، صندوق بازنشستگی کشوری با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی، سامانه چت‌بات هوش مصنوعی را طراحی و اجرا کرده است که این ابزار نوین، مانند یک مشاور هوشمند، به صورت شبانه‌روزی و لحظه‌ای به سوالات بازنشستگان پاسخ می‌دهد و ابهامات آنها را برطرف می‌کند.

وی افزود: چت‌بات صندوق به گونه‌ای طراحی شده که بازنشستگان بتوانند مانند گفت‌وگو با یک کارشناس انسانی، سوالات خود را در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات رفاهی، بیمه‌ای، وام‌ها و طرح‌های حمایتی مطرح و پاسخ شفاف و دقیق دریافت کنند و این اقدام علاوه بر تسهیل دسترسی بازنشستگان به اطلاعات، موجب کاهش قابل توجه تماس‌های ورودی به مرکز ارتباط ۲۵۰۰ صندوق خواهد شد که در بعضی روزها به بیش از ۳ هزار تماس می‌رسد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحول سازمانی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به توسعه سایر خدمات دیجیتال صندوق از جمله اپلیکیشن «صبا» و کارت شناسایی دیجیتال بازنشستگان خاطرنشان کرد: اپلیکیشن صبا با بیش از یک میلیون نصب فعال در اختیار بازنشستگان است و تلاش ما بر این است که این بستر را به یک پایگاه جامع و تعاملی برای ارائه انواع خدمات رفاهی، فنی و اطلاع‌رسانی به بازنشستگان تبدیل کنیم.

قزوینی گفت: کارت شناسایی دیجیتال نیز به‌زودی از طریق همین اپلیکیشن ارائه می‌شود تا بازنشستگان بدون نیاز به حمل کارت فیزیکی، در هر زمان و مکان بتوانند هویت خود را احراز کنند.

وی تأکید کرد: هدف اصلی ما ارتقای کرامت و رضایت بازنشستگان است و استفاده از فناوری‌های نوین، به‌ویژه هوش مصنوعی، گامی مهم در این مسیر به شمار می‌رود.

کد خبر 902197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.