نجات شرق مشهد نیازمند اراده ملی و مشارکت همه دستگاه‌هاست

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نجات شرق مشهد نیازمند اراده ملی و مشارکت همه دستگاه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی به نقل از شهرداری، محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه‌های‌عمرانی شهرداری مشهد مقدس، با تأکید بر ضرورت تغییر رویکرد در بازآفرینی شهری مشهد اظهار کرد: نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت مشهد در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای ساکن‌اند و این وضع تنها با ورود شهرداری قابل حل نیست، بلکه نیازمند یک اراده ملی و مشارکت همه دستگاه‌هاست.

وی افزود: طرح جامع شهر مشهد توسعه را به سمت غرب پیش‌بینی کرده، در حالی که عمده بافت‌های حاشیه‌ای در شرق شهر قرار دارند. این روند به مرور باعث می‌شود حرم مطهر رضوی در حاشیه شهر قرار گیرد که پذیرفتنی نیست. باید تلاش شود با بازآفرینی بافت‌های فرسوده شرق، حرم همچنان در مرکز شهر باقی بماند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش زیادی از این اراضی در اختیار آستان قدس است و توافقاتی با شهرداری انجام گرفته، اما هنوز آثار آن برای مردم محسوس نیست. مشکلات جدی در این محدوده وجود دارد؛ از ریزدانگی و شبکه‌های فاضلاب گرفته تا اشتغال و کیفیت زندگی که تأثیر بسزایی دارد.

وی گفت: موافق ایجاد شهرک‌های جدید در حاشیه مشهد نیستم، زیرا این امر بارگذاری مضاعف بر منابع آب و زیرساخت‌های شهر ایجاد می‌کند. بهترین راهکار این است که در اراضی توافق‌شده واحدهای مسکونی جدید ساخته شود تا مردم با رضایت به آن مناطق منتقل شوند. در این صورت می‌توان بافت‌های فرسوده فعلی را تخریب و به فضای عمومی و باز تبدیل کرد.

رضایی کوچی افزود: حدود ۴۰ درصد ساکنان این محدوده اتباع خارجی هستند و این امر لزوم ورود جدی دستگاه‌های امنیتی، نیروی انتظامی و وزارت کشور را دوچندان می‌کند. اما در کنار آن، بسیاری از هموطنان ما نیز در واحدهایی ناایمن زندگی می‌کنند که در صورت وقوع زلزله دچار بحران جدی می‌شوند.

وی ادامه داد: بازدیدی که امروز داشتیم منجر به تشکیل جلسه‌ای با حضور وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه می‌شود تا راهکاری عملی برای جابه‌جایی و نوسازی این بافت‌ها تدوین شود. هرچند موضوع به دلیل ریزدانگی و تراکم جمعیت سخت است، اما امکان‌پذیر است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: فاز یک قطار شهری مدت‌هاست با کندی پیش می‌رود و این موضوع یکی از درخواست‌های جدی ما از وزارت راه و شهرسازی است.

وی افزود: همچنین تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر تهران–مشهد که در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۳ مصوب شده، باید در اولویت باشد. متأسفانه تاکنون اراده جدی از سوی مسئولان استان و وزارت راه در این زمینه مشاهده نکرده‌ایم.

رضایی کوچی ادامه داد: مسیر تهران به مشهد بهترین گزینه برای اجرای قطار سریع‌السیر در کشور است و امیدواریم با پیگیری‌های جدی این پروژه وارد فاز اجرایی شود.

کد خبر 902167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.