ضریب اطمینان آنها معمولا 5 تا 6 در نظر گرفته می شود و برای باربرداری های سنگین و متناوب مناسب هستند. سیم بکسل تاور از نوع نتاب انتخاب شده و در برابر گردش مقاومت می کند حال آنکه سیم بکسل جرثقیل کرین (ماشینی) از نوع بتاب انتخاب می شود.
در مقابل سیم بکسل نتاب تاور کرین از نوع نتاب با ساختار 19x7 یا 35x7 ساخته می شود تا از چرخش بار جلوگیری کند. تنسایل این بکسل ها معمولا 1770 یا 1960 مگاپاسکال است. ساختار نتاب ایت طناب فولادی سبب افزایش ایمنی در لیفتینگ بار در ارتفاعات بالا می شود. قطر رایج آنها بین 12 تا 18 میلیمتر می باشد و وزن واحد طول در قطر 14 میلیمتر حدود 0.88 کیلوگرم بر متر است. ضریب اطمینان استاندارد این نوع معمولا 7 در نظر گرفته می شود که امنیت بیشتری در عملیات باربرداری عمودی فراهم می کند.
تفاوت ساختار دو سیم بکسل فولادی
سیم بکسل جرثقیل ماشینی دارای مغزی فولادی IWRC است که باعث افزایش مقاومت کششی و تحمل بار ایستا می شود. ساختار 6x36 و 6x37 به دلیل تعداد رشته های زیاد، تعادل مناسبی بین انعطاف و دوام ایجاد می کند. این نوع بکسل برای حرکت های عمودی، بارگذاری مستقیم و شرایطی که سایش بالا وجود دارد کاربرد فراوان دارد. برای مقایسه همه ساختار های عمومی سیم بکسل کلیک کنید.
در مقابل سیم بکسل تاور کرین با ساختار چند لایه و نتاب طراحی می شود. ساختار 19x7 یا 35x7 دارای رشته های ریزتر و تعداد بالاتری از مفتول است که مانع چرخش بار در حین عملیات می شود. این ویژگی در جابجایی بارهای بلند و معلق اهمیت حیاتی دارد، زیرا از گره خوردگی و دوران ناخواسته بار جلوگیری می کند.
مقایسه انعطاف و مقاومت کششی
سیم بکسل جرثقیل ماشینی به دلیل قطر بالاتر و رشته های ضخیم تر، مقاومت کششی بیشتری دارد. به طور مثال بکسل 6x36 با قطر 20 میلیمتر دارای حداقل بار شکست حدود 270 کیلونیوتن است. با این وجود انعطاف آن کمتر است و شعاع خمش مجاز معمولا بزرگ تر از 20 برابر قطر سیم در نظر گرفته می شود.
سیم بکسل تاور کرین که از نوع نتاب انتخاب می شود با ساختار 19x7 یا 35x7 دارای انعطاف بیشتری نسبت به نوع ماشینی است. برای نمونه بکسل 19x7 با قطر 14 میلیمتر حدود 160 کیلونیوتن بار شکست دارد که کمتر از نوع ماشینی است. اما شعاع خمش مجاز آن حدود 15 برابر قطر است و همین موضوع باعث کاهش خستگی خمشی در کار با درام و قرقره می شود.
مقایسه استاندارد سیم بکسل جرثقیل ماشینی و سیم بکسل تاور
از نظر دوام، سیم بکسل جرثقیل ماشینی به دلیل مقاومت سایشی بالاتر در محیط های گرد و غبار و بار سنگین عمر بیشتری دارد. در مقابل سیم بکسل تاور کرین در بارهای دینامیکی، عملیات بلند مدت و حرکت های پیوسته عملکرد بهتری نشان می دهد. انتخاب هرکدام باید متناسب با شرایط کاری، زاویه باربرداری و تعداد سیکل بارگذاری انجام شود.
از نظر استانداردهای بین المللی، سیم بکسل جرثقیل ماشینی بیشتر بر اساس EN 12385 و ISO 2408 تست می شود. سیم بکسل تاور کرین علاوه بر این استانداردها باید الزامات ISO 4309 مربوط به ایمنی تاورکرین ها را نیز پوشش دهد. رعایت این استانداردها تضمین می کند که هر نوع سیم بکسل در ضریب اطمینان تعریف شده عملکرد ایمن و قابل اعتماد داشته باشد.



نظر شما