رتبه‌بندی جهانی ISC ۲۰۲۴ اعلام شد

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴ توسط این مؤسسه را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمدمهدی علویان‌مهر امروز _ شنبه هشتم شهریور_ در نشست خبری به مناسبت رونمایی از طرح رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۴ اظهار کرد: هدف از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، بررسی کیفیت فعالیت‌های علمی و پژوهشی و هدایت نظام آموزش عالی کشور است.

وی افزود: این رتبه‌بندی علاوه بر کمک به خانواده‌ها و دانش‌آموزان، برای تصمیم‌گیران بودجه و رؤسای دانشگاه‌ها نیز معیار سنجش عملکرد و جهت‌دهی به توسعه علمی و فناوری است.

رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه‌بندی جهانی ISC (ISC World University Rankings) یکی از نظام‌های رتبه‌بندی است که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با هدف ارزیابی دانشگاه‌های کشور و نیز کشورهای اسلامی در سطح جهان صورت گرفته است. در رتبه‌بندی جهانی ۲۰۲۴ ISC تعداد ۲۶۶۱ دانشگاه از ۱۱۴ کشور و ۶ قاره جهان حضور دارند که سهم جمهوری اسلامی ایران ۷۲ دانشگاه است. از این تعداد دانشگاه، ۷۲۴ دانشگاه از اروپا، ۱۲۴۳ دانشگاه از آسیا، ۱۱۹ دانشگاه از آفریقا، ۳۹۳ دانشگاه از آمریکای شمالی، ۱۳۴ دانشگاه از آمریکای جنوبی و ۴۸ دانشگاه از اقیانوسیه بودند.

علویان‌مهر بیان کرد: رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان توسط ISC بدون خود اظهاری دانشگاه‌ها انجام می‌شود و بر این اساس، پایگاه داده معتبری طی ۷ سال رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در این سازمان شکل گرفته است که منبع موثقی جهت سیاست‌گذاری‌های پژوهشی و ترسیم نقشه راه جهت هدایت دانشگاه‌های ایران و سایر کشورهای اسلامی به سمت دانشگاه‌های تراز جهانی است.

رئیس مؤسسه ISC در ادامه گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم فناوری جهان اسلام (ISC) به‌منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در معیارهای خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارت‌اند از پژوهش (با وزن ۶۰ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد)، فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) و فناوری و نوآوری (با وزن ۱۵ درصد) را در نظر می‌گیرد و بر این اساس دانشگاه‌ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.

وی افزود: همچنین تعداد مقالات سلب اعتبار شده (Retractions) دانشگاه‌ها، با نمره منفی محاسبه می‌شود که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Negative Reputation) آورده می‌شود که این نمره منفی می‌تواند رتبه دانشگاه را نیز تحت تأثیر قرار داده و باعث افت رتبه دانشگاه شود.

علویان‌مهر ادامه داد: در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان ISC، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۸۵۰ مدرک در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۰ در پایگاه وب آو ساینس به ثبت رسانیده باشند. اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی USPTO، WOS، InCites گردآوری شده است.

رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه‌بندی جهانی ۲۰۲۴ ISC ، تعداد ۲۶۶۱ دانشگاه برتر از ۱۱۴ کشور و ۶ قاره دنیا وجود دارند. در این رتبه‌بندی سه دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و دانشگاه جانز هاپکینز در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند. ۱۰ دانشگاه برتر جهان از کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا و چین بوده است.

وی افزود: کشور چین با ۴۳۲ دانشگاه، آمریکا با ۳۲۵ دانشگاه، هند با ۱۶۳ دانشگاه، ژاپن با ۱۲۳ دانشگاه، ترکیه با ۱۰۲ دانشگاه، انگلستان با ۱۰۰ دانشگاه، آلمان با ۷۴ دانشگاه، برزیل با ۷۳ دانشگاه، ایران با ۷۲ دانشگاه و کره جنوبی با ۶۸ دانشگاه در این رتبه‌بندی حضور داشته‌اند.

رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه‌بندی ۲۰۲۴ ISC تعداد ۴۲۶ دانشگاه از ۳۱ کشور اسلامی در رتبه‌بندی حضور داشتند که ترکیه با ۱۰۲ دانشگاه، ایران با ۷۲ دانشگاه و پاکستان با ۳۹ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته‌اند.

وی ادامه داد: در میان دانشگاه‌های برتر کشورهای اسلامی، عربستان سعودی با رتبه ۱۷۲، ایران، پاکستان، مالزی و مصر در بازه ۴۵۰-۴۰۱ و قطر در بازه ۵۰۰-۴۵۱ بهترین رتبه‌های جهانی را کسب کرده‌اند.

رئیس مؤسسه ISC تصریح کرد: از جمهوری اسلامی ایران ۷۲ دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی ۲۰۲۴ ISC حضور دارند.

وی در ادامه سخنان خود با توضیح نقش رتبه‌بندی در سطح جامعه گفت: دانش‌آموزانی که می‌خواهند دانشگاه انتخاب کنند، می‌توانند از رتبه‌بندی به عنوان یک معیار استفاده کنند. در سطح تصمیم‌گیران نیز این اطلاعات کمک می‌کند تا کیفیت دانشگاه‌ها ارزیابی شود و بودجه کشور به دانشگاه‌هایی اختصاص یابد که بهره‌وری بیشتری دارند.

رئیس مؤسسه ISC ادامه داد: برای رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نیز این رتبه‌بندی اهمیت دارد، زیرا به آن‌ها نشان می‌دهد کجا نقاط قوت و ضعف وجود دارد و چه حوزه‌هایی نیاز به تقویت دارند.

علویان مهر با تأکید بر نقش مؤسسه ISC در جهت‌دهی علمی اظهار کرد: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به شکل پنهان، به نظام آموزش عالی کشور جهت می‌دهد و مشخص می‌کند که دانشگاه‌ها باید روی چه موضوعاتی تمرکز کنند. به عبارت دیگر، این فرآیند باعث هدایت بعدی علم و فناوری در کشور می‌شود.

وی افزود: ISC با داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کند، تجزیه و تحلیل انجام می‌دهد و گزارش‌هایی برای تصمیم‌گیران حوزه علم و فناوری آماده می‌کند که نقش مهمی در جهت‌دهی فناوری در کشور ایفا می‌کند.

رئیس مؤسسه ISC درباره مأموریت‌های این مجموعه توضیح داد: این مؤسسه علاوه بر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در جهان اسلام و دیگر کشورها، به نمایه‌سازی مجلات، مقالات همایش‌ها و رصد فناوری‌های نوظهور و دیگر فناوری‌ها می‌پردازد. همچنین سامانه‌ها و سکوهای علم و فناوری از جمله سامانه ایده‌ها و نیازها (نان)، سامانه دانا و سامانه سرآمدان ایجاد شده‌اند.

وی درباره عملکرد سامانه‌ها گفت: سامانه دانا شبکه اجتماعی علمی است که ارتباط میان پژوهشگران کشور را برقرار می‌کند. سامانه سرآمدان اطلاعات افراد شاخص و تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف علمی را جمع‌آوری می‌کند. تمام این سامانه‌ها قابلیت بین‌المللی‌سازی دارند و هدف ما گسترش همکاری‌های علمی و فناوری فراملی است.

علویان مهر درباره دیپلماسی علمی گفت: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های ISC، دیپلماسی علم و فناوری در کشورهای اسلامی و خارج از جهان اسلام است. در همین راستا امروز جلسه‌ای با قائم‌مقام وزیر علوم عراق در تهران برگزار می‌کنیم و یادداشت تفاهم همکاری بین ISC و وزارت علوم عراق امضا خواهد شد.

رئیس مؤسسه ISC افزود: این تفاهم‌نامه شامل توسعه فعالیت‌های ISC در عراق، استفاده از سامانه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی و استنادی، و اجرای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در این کشور است.

علویان مهر ادامه داد: نیمه دوم سال جاری، کشورهای متعددی یا در برنامه حضور خواهیم یافت یا آن‌ها را به ISC دعوت می‌کنیم تا همکاری‌های علمی و فناوری میان ایران و دیگر کشورها توسعه یابد.

کد خبر 900186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.