به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، این استان، دیاری با قدمتی کهن و گنجینهای سرشار از منابع طبیعی، همواره در معادلات توسعه ملی جایگاهی کمتر از شایستگیهای خود داشته است.
اقلیم متنوع، اراضی حاصلخیز، موقعیت جغرافیایی راهبردی و ظرفیتهای کمنظیر در حوزههایی چون کشاورزی، انرژی، گردشگری و صنعت، از لرستان استانی ساختهاند که میتواند یکی از قطبهای توسعه غرب کشور باشد اما آنچه در سالهای گذشته مانع شکوفایی این ظرفیتها شده، نبود نقشه راهی جامع، پایدار و مبتنی بر واقعیات بومی بوده است اکنون اما، در آغاز دومین سال دولت چهاردهم، فصل تازهای در تاریخ توسعه لرستان گشوده شده است.
با تدوین «سند راهبردی توسعه استان» و اجرای پروژههایی که بر مبنای آن طراحی شدهاند، لرستان در حال عبور از مرحله وعدهها به عرصه اقدام و عمل است، این سند که مبتنی بر برنامه هفتم توسعه کشور تنظیم شده، نهتنها سیاستگذاری در استان را هدفمند کرده، بلکه با تعریف دقیق پروژههای پیشران، شاخصهای پایش توسعه و سازوکارهای تأمین مالی، زیرساختهای تحول اقتصادی را فراهم آورده است.
در دل این تحولات، استانداری لرستان بهعنوان محور تصمیمسازی و اجرای برنامهها، نقش کلیدی ایفا میکند، نقشی که با حمایتهای مستقیم دولت و تأکید رهبری بر جایگاه مسئولان استانی، تقویت نیز شده است. آنچه امروز در قالب پروژههای زیرساختی، جذب سرمایهگذاری، فعالسازی منطقه ویژه اقتصادی و تعیین تکلیف طرحهای نیمهتمام در لرستان جریان دارد، نشان میدهد این استان وارد مرحلهای تازه از حکمرانی توسعهمحور شده است، مرحلهای که میتواند لرستان را از حاشیهنشینی توسعه نجات دهد و به جایگاه واقعی خود در نقشه اقتصادی ایران بازگرداند.
در گفتوگوی اختصاصی با سید سعید شاهرخی، استاندار لرستان که در حاشیه هفته دولت و در جریان بررسی آخرین اقدامات توسعهای استان لرستان صورت گرفت، ابعاد مختلف این رویکرد نوین توسعهای تشریح شده است، مشروح این مصاحبه را در ادامه میخوانید:

ایمنا: یکی از اقدامات مهم شما تدوین «سند راهبردی توسعه لرستان» است. کمی درباره این سند و اهداف آن توضیح دهید.
شاهرخی: این سند با نگاه نظاممند و آیندهمحور تدوین شده است تا لرستان را از الگوی توسعه مقطعی و وابسته به بودجههای محدود خارج کند و به سمت الگویی پایدار حرکت دهد، این برنامه منطبق بر برنامه هفتم توسعه کشور تدوین شده و تا پایان این افق پنجساله، مبنای سیاستگذاری و اجرا در استان خواهد بود.
در این سند، ۱۰۷ پروژه پیشران تعریف شده که شامل ۵۴ پروژه اقتصادی و ۵۳ پروژه عمرانی است، پروژههایی نظیر احداث سدها، توسعه شبکههای راه، ارتقای زیرساختهای آب و فاضلاب و سایر طرحهای کلیدی، همچنین، ۲۲۲ پروژه عمرانی و ۲۵۶ پروژه اقتصادی بهعنوان طرحهای اولویتدار در دستور کار قرار گرفتهاند که طی پنج سال آینده اجرا میشوند.
برای پایش عملکرد نیز ۱۵۱ شاخص توسعهای تعریف کردهایم و ۳۹ دستگاه اجرایی موظف به اجرای آنها هستند، از سوی دیگر، «برش شهرستانی» در این سند، سهم هر شهرستان در اشتغال، تأمین مالی و اجرای پروژهها را مشخص میکند تا عدالت در توزیع منابع رعایت شود.
ایمنا: تأمین منابع مالی این حجم از پروژهها چطور مدیریت میشود؟
شاهرخی: با توجه به محدودیت منابع دولت، جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی یک ضرورت اجتنابناپذیر است، ما تلاش کردهایم با استفاده از مدلهای نوین تأمین مالی و جلب مشارکت بخش خصوصی، سرعت اجرای پروژههای عمرانی و اقتصادی را افزایش دهیم، برای نمونه، در منطقه ویژه اقتصادی خرمآباد با وسعت ۷۰۰ هکتار، مجوز فعالیت برای پنج واحد اقتصادی صادر شده و ساخت چهار کارخانه تولید کود شیمیایی با سرمایهگذاری داخلی و خارجی به ارزش ۱۸ همت آغاز شده است که بیش از ۸۰۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد خواهد کرد.
ایمنا: در حوزه زیرساختهای حملونقل و مدیریت منابع آبی، چه برنامههایی در حال اجراست؟
شاهرخی: ما نگاه ویژهای به حوزه حملونقل داریم، برای نمونه فرودگاه خرمآباد که قدمت آن به سال ۱۳۰۷ میرسد، اکنون دارای پروازهای بینالمللی شده یا عملیات اجرایی آزادراه خرمآباد اراک پس از پنج دهه تأخیر آغاز شده، پروژهای با هزینهای بالغ بر ۱۴ همت و در حوزه ریلی، سال گذشته ۱.۷ همت به پروژه راهآهن اختصاص پیدا کرد و در سالجاری نیز همین میزان اعتبار پیشبینی شده است.
در بخش آب، لرستان سالانه ۲۴۵۰ کیلومتر رواناب دارد، اما کشاورزی ما عمدتاً دیم است، به همین دلیل توسعه سدسازی را در اولویت قرار دادهایم و سد مخملکوه با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان منابع داخلی و پیشرفت ۴۵ درصدی در دست اجراست و تأمین آب پایدار خرمآباد را هدفگذاری کرده است.
سد معشوره نیز با پیشرفت ۱۴ درصدی و نیاز به پنج همت اعتبار در حال مذاکره برای فاینانس با یک شرکت چینی است.

ایمنا: تکلیف پروژههای عمرانی نیمهتمام استان چه شد؟
شاهرخی: یکی از دغدغههای اصلی ما تعیین تکلیف طرحهای نیمهتمام و بلاتکلیف بود، طرح سکنی زاگرس بروجرد پس از ۲۰ سال، طرح پگاه رزمآوران خرمآباد پس از ۱۷ سال و طرح جامع شهری کوهدشت پس از ۱۴ سال تعیین تکلیف و تصویب شدند، همچنین، طرح جامع چغابل نیز پس از ۱۲ سال بهزودی به تصویب خواهد رسید.
ایمنا: جمعبندی شما از اقدامات توسعهای دولت چهاردهم در لرستان چیست؟
شاهرخی: ما باور داریم که باید متفاوت عمل کنیم، یعنی با تلاش جمعی، پرهیز از نگاههای جناحی و قومی و تمرکز بر منافع مردم، نتیجه این رویکرد در هفته دولت سالجاری با افتتاح و کلنگزنی ۸۲ پروژه در استان نمود پیدا کرد، پروژههایی که میتوانند نقطه آغاز یک تحول ساختاری در مسیر توسعه لرستان باشند.
ایمنا: رویکرد دولت در تفویض اختیارات به استانها و استانداران چیست؟
شاهرخی: رویکرد رئیس دولت چهاردهم در مدیریت کشور، رویکردی نوآورانه، شجاعانه و قابل تحسین است، رئیسجمهور از نخستین روز آغاز به کار دولت، بر ضرورت تفویض اختیارات حداکثری به استانها تأکید ویژه داشته و دستور داد تا اختیارات قابل واگذاری بهصورت دقیق احصا شده و در نهایت به استانها ابلاغ شود، در این زمینه، کار کارشناسی عمیق و گستردهای انجام شده که نتایج آن به طور رسمی به استانداران و مدیران استانی ابلاغ شده است.
در شرایطی که کشور درگیر تجاوز ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی بود، رئیسجمهور با استناد به اصل ۱۳۷ قانون اساسی، بخش قابل توجهی از اختیارات اجرایی خود را به استانداران واگذار کرد و حتی تعبیر معناداری را بهکار برد که: «استانداران، رئیسجمهور هر استان هستند.»
بر اساس این رویکرد، امروز ما در تصمیمگیریهای استانی هیچ محدودیتی نداریم و میتوانیم در چارچوب ضرورتها و اولویتها، به طور مستقل اقدام کنیم، وزرا و مجموعه دولت نیز در تمام این زمینهها نهایت همکاری را با ما دارند، تصمیمات ما را تأیید میکنند و عملاً در اجرای برنامهها همراهی کامل دارند.
نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر تعامل و هماهنگی بسیار مطلوبی میان استانداران، وزرا، دولت و حتی دستگاههای سایر قوا وجود دارد، بهگونهای که همان سطح از همکاری و همافزایی که در سطح سران قوا در تهران برقرار است، در استانها نیز قابل مشاهده است.
استان لرستان امروز نمونهای برجسته از وفاق، همدلی و همگرایی است، بهطوریکه دستگاه قضائی، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی، دستگاههای اجرایی و نمایندگان استان، همگی درباره اهداف کلان توسعه لرستان همنظر هستند و تصمیمات مهم در جلسات شورای برنامهریزی استان بهصورت قانونی و نهایی گرفته و ابلاغ میشوند.

ایمنا: حمایتهای رهبر معظم انقلاب از دولت چهاردهم چه اثر روانی و عملی بر مدیریت استان داشته است؟
شاهرخی: در دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری، ایشان دو نکته مهم و قابل توجه را مطرح فرمودند، نخست اینکه وزیر کشور را بهواسطه تجربه، اشراف و توانمندی بالا، فرصتی ارزشمند برای کشور دانستند. دوم اینکه، معظمله با نگاهی عمیق و مبتنی بر تجربیات اجرایی و اشراف کامل بر مسائل کشور، استانداران را بهعنوان مسئولان اصلی استانها معرفی کردند و تعبیر معناداری را به نقل به مضمون بهکار بردند: «استانداران مسئول استان هستند و در حقیقت، همهکاره استاناند.»
این تعبیر دقیقاً همسو با فرمایشات رئیسجمهور است که مسئولیت اداره استانها را به استانداران تفویض کردهاند. این گفتهها پیامهای گسترده و راهبردی در خود دارد و جایگاه استانداران را در مدیریت کلان استانها تقویت میکند؛ ما نیز در لرستان از این ظرفیت ارزشمند بهخوبی بهرهبرداری کردهایم.
افزون بر این در روزهای اخیر، مقام معظم رهبری در سخنانی کمنظیر بر حمایت از رویکرد دولت، تقویت وفاق ملی و همراهی با برنامههای رئیسجمهور تأکید کردند و از مشی همدلانه دولت تمجید فرمودند، این حمایتها برای ما مسئولیت سنگینتری ایجاد میکند و در عین حال، مسیر اجرای برنامههای توسعهای را هموارتر میسازد.
همچنین در ملاقات خود با ایشان، جملهای کلیدی و پرمعنا را از معظمله شنیدیم که فرمودند: امروز هیچ بهانهای برای کار نکردن وجود ندارد.
جهتگیریهای کلان دولت نیز در همین مسیر است، بهگونهای که تمام گفتارها، رفتارها و اقدامات در راستای وفاق، همدلی و خدمت به مردم برنامهریزی و اجرا میشود، در این چارچوب، بناست از تمام ظرفیتهای کشور برای تحقق این هدف استفاده شود تا مردم در نهایت ثمرات و برکات این رویکرد نوین را در زندگی خود لمس کنند.


نظر شما