به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ژاپن، کشوری که به دقت در زمان، سنت و احترام شهرت دارد، تصمیم گرفته است وارد حوزهای جدید و غیرمعمول شود و این بار روی انرژی هستهای شناور سرمایهگذاری کند. این سرمایهگذاری بیسابقه ۸۰ میلیون دلاری، نشانهای از تعهد ژاپن به حرکت به سوی انرژی پاک و کاهش انتشار کربن است. با این اقدام، انرژیهای تجدیدپذیر این کشور به جای خشکی، از دل دریاها و اقیانوسها برمیخیزند و ژاپن را بهسوی توسعه پایدار و آیندهای سبزتر هدایت میکنند.
در راستای اهداف جهانی برای دستیابی به کربنزدایی تا سال ۲۰۵۰، کشورها بهشدت در تلاش و رقابت برای توسعه منابع انرژی پاک هستند تا اثرات زیانبار تغییرات اقلیمی و گازهای گلخانهای را کاهش دهند. اگرچه بسیاری از کشورها بهسمت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر حرکت کردهاند، اما ژاپن هنوز در این عرصه پیشرو بهشمار نمیرود.
بر اساس آمارهای سازمان امبر انرژی (Ember-Energy.org) در سال ۲۰۲۴، ژاپن پنجمین کشور دارای بالاترین نیاز به انرژی در جهان محسوب میشود، اما تنها ۳۲ درصد انرژی تولیدی آن از منابع کمکربن بوده که ۹ درصد پایینتر از میانگین جهانی ۴۱ درصد است. در سال ۲۰۲۲ نیز ۷۰ درصد از انرژی مصرفی ژاپن از سوختهای فسیلی تأمین شده، با این حال این کشور هدفگذاری کرده که میزان سهم انرژیهای تجدیدپذیر خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۶ تا ۳۸ درصد افزایش دهد و برای رسیدن به این هدف، سرمایهگذاری کلانی را روی انرژی هستهای انجام داده است.

ژاپن با اختصاص ۸۰ میلیون دلار قصد دارد ظرفیت انرژی پاک خود را بهشدت افزایش دهد. طبق تحقیقات مؤسسه انرژی تجدیدپذیر، با توسعه و سرمایهگذاری کافی، ظرفیت انرژی پاک این کشور میتواند به بیش از ۹۰ درصد برسد. این پروژه تحت حمایت ۱۳ شرکت ژاپنی قرار دارد. هر چند انرژی هستهای بهطور معمول منبعی تجدیدپذیر محسوب نمیشود، اما بهعنوان منبعی کمکربن نقشی مهم در کاهش انتشار گازهای گلخانهای ایفا میکند. ژاپن در این پروژه به توسعه نیروگاههای هستهای شناور (Floating Nuclear Power Plants - FNPP) میپردازد که بهشکل شناورها یا بارجها (Barge، شناور بزرگی با کف صاف و بدون موتور برای حملونقل کالا در آبراههها، رودخانهها و دریاها) طراحی شدهاند که خدمات عملیاتی، اتصال به شبکه برق و پشتیبانی بارج را شامل میشوند.
این نیروگاههای هستهای شناور علاوهبر تولید انرژی، میتوانند نقشهای متعدد دیگری نیز همچون تولید سوختهای سبز مورد نیاز در نقاط مختلف جهان را ایفا کند و حتی در کشتیهای پرسرعت بدون آلایندگی استفاده شود که این امر مزایای اقتصادی و رقابتی بزرگی بههمراه دارد. این نیروگاهها با طراحیهای ویژه ایمنی و عملیاتی منطبق با شرایط دریایی، راهحلی نوین برای بحرانهای اقلیمی و امنیت انرژی ارائه دادهاند.
از جمله مزایای کلیدی نیروگاههای هستهای شناور میتوان به کمک به پایداری شبکه برق، نقش کلیدی در تحقق اهداف انرژی پاک دولتها، انعطافپذیری برای کاربردهای متنوع همچون آبشیرینکنها، تولید سوختهای الکترونیکی، مراکز داده و کاهش مدت زمان و هزینههای ساخت بهواسطه ساخت ماژولار کشتیسازیها اشاره کرد.

طبق نظرسنجی از مدیران ارشد شرکتهای حملونقل دریایی، ۹ درصد از آنان انتظار دارند که در دهه آینده کشتیهای هستهای وارد ناوگان جهانی شوند. همچنین برنامهریزیها برای رونمایی از یک راکتور نمونه در سال ۲۰۲۶ و عرضه تجاری محصول تا ابتدای دهه آینده در جریان است. این روند تنها در ژاپن محدود نیست و کشورهای دیگری نیز از جمله بعضی از کشورهای آفریقایی به توسعه فناوریهای هستهای دریایی علاقهمند شدهاند، اما با وجود پتانسیل بالا، رعایت دقیق استانداردهای ایمنی ضرورت دارد، زیرا کوچکترین نقص در تجهیزات هستهای میتواند سلامت اکوسیستم دریایی و جوامع ساحلی را تهدید کند.
به این ترتیب سرمایهگذاری ۸۰ میلیون دلاری ژاپن در انرژی هستهای شناور، گامی بزرگ و نوآورانه برای تأمین انرژی پاک و کمکربن است. این اقدام میتواند سهم انرژیهای تجدیدپذیر در ترکیب انرژی ملی را افزایش داده و راه را برای آیندهای پایدارتر و سبزتر هموار کند. البته موفقیت این پروژه مستلزم رعایت دقیق استانداردهای ایمنی و محافظت از محیط زیست است تا انرژی دریایی بتواند به صورت پایدار و بیخطر به خدمت مردم درآید.


نظر شما